Kenneth Dammyr Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Hei Bare så det er sagt. Problemet er ganske omfattende og det hadde betydd mye om noen gadd å sette seg inn i hele situasjonen. PC-en: Abit IC7 Max3 Intel P4 3.0Ghz "Northwood" GeIL Platinum PC3500 1024MB WD Raptor 36,7GB WD 250GB, SATA, 8MB Seagate Barracude 7200.7 200GB, SATA Sapphire Radeon 9600Pro AIW Ispinne-kabinett Aspire ATX 500W Problemet: Kortversjon: For å være litt konkret: PC-en min slår seg av. Noen ganger skrur den seg av ofte, men så kan det plutselig gå en uke før den går av. Langversjon: Først tenke jeg at det kanskje var på grunn av for høye temperaturer. Etterhvert har jeg fått intrykk av at dette ikke var grunnen, fordi jeg ikke har endret noe radikalt på kjølingen. MBM5 sier dessuten at temperaturen aldri overgår 43 grader. Så har jeg i bakhodet at kabinettet mitt kan være bidragsytende til problemet, men alt har riktignok fungert fint i lang tid i dette kabinettet. Kabinettet gjør at det blir mye støv. Derfor tok jeg en rengjøring i går. Alt støv ble blåst avgårde og jeg fant mye støv, samt ispinner som var litt for nærme hardiskene(helt intill). Dermed trodde jeg det var problemet og at det var løst når det var rengjort. PC-en startet og var påslått ganske lenge fram til jeg slo den av. Jeg startet den i dag og det gikk en snau time før den gikk rett av. Dermed var ikke det løsningen. Og bare så det er sagt. Det er ikke slik at den avslutter windows, lagre innstillinger osv. men den går rett av, som om noen drar ut strømmen. Et annet alternativ er virus. En riktig sinna et sådann. Jeg tror ikke det er virus fordi; Rett etter PC-en slo seg av skrudde jeg den på igjen med en gang og da rakk den ikke komme inn i Windows en gang før den gikk av igjen. Hvilket kan tyde på at den har godt av lengre pauser før den slåes på igjen. Jeg må forsåvidt slå av og på hovedbryteren for at det skal gå an å slå den på igjen. For lite strøm fra strømforsyning har også vært et spørsmål. Jeg har tross alt, 3 disker, 2 drev, 6 vifter, "Northwood" CPU, osv. Men strømforsyningen skal være sterk og burde tåle det. Bakgrunnen: Problemet begynte for ca. 1 måned siden med vekslende hyppighet. For eksempel merket jeg ikke noe til det i hele forrige uke. For ca. 1 måned siden fikk jeg også ny harddisk(Seagate). Men jeg er ikke sikker på om problemet begynte før eller etter hardisken var på plass. I ca. samme periode begynte jeg å få opp ScanDisk ved oppstart. Den vil sjekke to av mine partisjoner som ligger på Raptor disken (ikke Windows-partisjon). Men finner ingen feil dog. Av og til, spesielt før, fikk jeg sånne arbeidsfrys anfall. hvor den jobbet seg i frys i noen sekunder, av og til minutter, før den jobber fint videre. Så alt i alt kan jeg konkludere med at kilden til problemet er veldig mystisk, men det kan virke som det lukter harddisk-trøbbel. Dog, det faktum at hvis PC-en hviler lenge kan den stå på lenger og den ikke kan stå på lenge hvis den nettopp har gått av virker som et problem med temperatur. HJELP! Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Først tenke jeg at det kanskje var på grunn av for høye temperaturer. Etterhvert har jeg fått intrykk av at dette ikke var grunnen, fordi jeg ikke har endret noe radikalt på kjølingen. MBM5 sier dessuten at temperaturen aldri overgår 43 grader. Problemet kan være varme for det, du kan ikke stole på et program heletiden kenneth har du sjekket Temp i bios? Rengjorde du viftene på cpu og kjøleribbe grundig? hvis ikke kan dette være en grunn, men det er merkelig hvis dette eer feilen siden temp ikke er så høy som du sier.. For ca. 1 måned siden fikk jeg også ny harddisk(Seagate).Men jeg er ikke sikker på om problemet begynte før eller etter hardisken var på plass. Kan jo være dette som er kilden til problemet, men har du prøvd og starte pc-en uten denne disken? ca. samme periode begynte jeg å få opp ScanDisk ved oppstart. Den vil sjekke to av mine partisjoner som ligger på Raptor disken (ikke Windows-partisjon). Men finner ingen feil dog Har du "rensket" Raptoren? (diskdefragmenter) Ingen tideligere problemer med den? Kan jo være at disken begyner og ta kvelden. Av og til, spesielt før, fikk jeg sånne arbeidsfrys anfall. hvor den jobbet seg i frys i noen sekunder, av og til minutter, før den jobber fint videre. Dette kan jo skyldes virus, du sjekket for virus og spyware, har nyeste oppdateringer? Men dette problemet kan skyldes varmeproblemer.. Mvh: Omy Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 13. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2005 Vet godt jeg ikke kan stole på disse programmene, BIOS viser også ca. de samme temperaturer. Men jeg har riktignok ikke sjekket dette etter en real arbeidsøkt, kun i oppstart. Absolutt alt er renset. Diskfragmentering er jeg ingen fan av. Sist jeg gjorde det ødela det halvparten av videofilene mine... Starte uten disk er noe jeg skal prøve, men jeg trenger jo både disken og innholdet... Og glemte å nevne: Med vekslende hyppighet får jeg bedskjed om at Norton autoprotect ikke er på og dette er såklart noe som det lukter virus av. Men jeg ser ikke at det kan være årsaken til hele problemet. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Vet godt jeg ikke kan stole på disse programmene, BIOS viser også ca. de samme temperaturer. Men jeg har riktignok ikke sjekket dette etter en real arbeidsøkt, kun i oppstart. Da burde ta en kikk på temp etter en reel arbeidsøkt, kna jo være varmeproblemer, selv om bios og programmet viser lik temp. Absolutt alt er renset. Virker jo rart at du skal kunne ha varmeproblemer når du har rensket alt. lukter muffens av dette Diskfragmentering er jeg ingen fan av. Sist jeg gjorde det ødela det halvparten av videofilene mine...Starte uten disk er noe jeg skal prøve, men jeg trenger jo både disken og innholdet... Litt OT: Jeg har kjørt dette programmet odte og har ikke tatt noen spesiell skade av det. Back on track: Jeg tenker at du kjører selve OS partisjonen i det programmet og ser etter feil, har du kjørt scandisk på den nye disken? kan jo være feil på den. Med vekslende hyppighet får jeg bedskjed om at Norton autoprotect ikke er på og dette er såklart noe som det lukter virus av. Men jeg ser ikke at det kan være årsaken til hele problemet. At et virus skal være kilden til dette problmet lyder meget rart, siden: Rett etter PC-en slo seg av skrudde jeg den på igjen med en gang og da rakk den ikke komme inn i Windows en gang før den gikk av igjen. Hvilket kan tyde på at den har godt av lengre pauser før den slåes på igjen. Jeg må forsåvidt slå av og på hovedbryteren for at det skal gå an å slå den på igjen. Dette virker som OS problemer, gjærne en disken som ligger og lager krøll, men prøv og start pc-en på nytt uten den nye disken din og se om du har samme problmet da. Men det med at den skrudde seg av før den kom inn i windows igjen kan jo faktisk trekkes tilbake til varmeproblemet, men Absolutt alt er renset. så da er jo dette også underlig, men du har bare som du sier bare sjekket temp i oppstart, og som sagt se på temp etter en reel arbeidsøkt, kan jo faktisk være varmeproblemer, selv om det teoretisk ikke er mulig, men teori og praksis er ikke altid fakta Mvh: Omy Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 ta av sidedør og klin på en skikkelig bordvifte. kjør åpen løsning en stund. Slokker den ikke da har du et varmeproblem. Slokker den allikevel kan vi utelukke dette Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 13. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2005 Jeg får vel drive litt research på disse to elementene som skiller seg ut her. Har fri i morgen. Så det skal gjøres da. Kan jo slenge med at ispinnekabinettet kun er halvveis ferdig og uten sidedør. Jeg sparer til LianLi Pc6070A+ Men vifte-idéen er jo faktisk ikke dum. Da får jeg ihvertfall utelukket det. *finne vifte* Lenke til kommentar
Uffda Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Kan simpelt hen og bare være det at psu'en er defekt (ustabil), og at den nye disken din krever det ekstra som gjør at den streiker. Har opplevd ganske mange rare symptomer med psu'er som har en liten vakkel. Så, prøv med så få disker som du kan og se om det løser problemet. Hvis det så gjør, så ville jeg nok ha byttet psu så snart som mulig. Lykke til! Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 14. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2005 Har drevet litt eksperimentering i dag. Jeg koblet ut Seagate disken og prøvde å bruke maskinen. Det gikk meget bra en god stun. Maskinen var på i lang tid, før den plutselig slo seg av allikevel. Prøvde på nytt uten disk nå i kveld. Samme resultat, men nå gikk den av mye før. Tok også en titt i BIOS etter at maskinen hadde kjørt en stund. 45 grader på CPU, så med mindre det er en eller annen liten komponent som er for varm, som ikke blir registrert så tror jeg kanskje vi nærmer oss Raptor-disken som kilden til problemet. Men fortsatt ingen løsning. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Har du prøvd å kjøre PC'en uklokket? Har du skjekket minnet for feil med Memtest86? (bare for å utelukke det) Har du prøvd å oppdatere BIOS? (selv om det kan være litt risky når PC'en er ustabil) Har du prøvd å starte opp uten annet enn OS-disken tilkoblet av lagringsenheter (drev skal også ut)? Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 14. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2005 Å tilbakestille klokkeinstillinger var det første jeg gjorde når problemet oppstod. Det andre skal jeg gjøre i morgen Takk for innspill. Lenke til kommentar
killerbill Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Jeg tror det kan være din PSU! Jeg har det samme problemet akkurat nå og jeg tror det er en indikator som har gått i mitt, kan være det samme med deg! Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Mistenker ustabil PSU jeg også, men den er ikke nødvendigvis "hovedmistenkt". Hent ned og brenn ut The Ultimate Boot CD. Koble av/ut alt, unntatt tastatur, 1 CD-ROM e.l. , skjermkort og skjerm, og kjør Memtest86, og et burn-in program for CPU. Krasjer det på Memtest86 er det antakelig minnet, men likevel ikke helt sikkert. Krasjer det på et burn-in-program, er det ikke nødvendigvis CPU, men ustabil strømforsyning, defekt hovedkort, grafikkortet, eller kanskje et jordingsproblem. Slår ikke maskinen seg av, så prøver du videre med burn-in men med en og en ny enhet tilkoblet (HD1, HD2, lydkort osv). Ikke sett i alt etterhvert, men kun 1 ting av gangen. Til slutt har du kanskje svaret. Men det vil ta tid da. Du må jo kjøre burn-in i en del timer av gangen for å være sikker på å luke ut "mistenkte". Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 15. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2005 Ja folkens. Da har jeg byttet til en annen strømforsyning, dro ut drevene og Seagatedisken, slik at jeg ikke kjører med så mye belastning, og PC-en har stått på siden 14-tida i dag. 6 timer er ikke verst, men enda ikke godkjent. Derfor er jeg spent på å se om den holder hele kvelden. Gjør den det kan jeg nok konkludere med at strømforsyninga var problemet. BTW: Den jeg har i nå er en 350W som følger med Aopen H600B, er vel en F/S det da. Lenke til kommentar
gsn Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Strømforsyning er det første som slo meg ja, kanskje hovedkort. Hvis det hadde vært minne feil hadde du mest sannsynlig fått blåskjerm eller maskinen hadde frøset. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Ja folkens. Da har jeg byttet til en annen strømforsyning, dro ut drevene og Seagatedisken, slik at jeg ikke kjører med så mye belastning, og PC-en har stått på siden 14-tida i dag. 6 timer er ikke verst, men enda ikke godkjent. Derfor er jeg spent på å se om den holder hele kvelden. Gjør den det kan jeg nok konkludere med at strømforsyninga var problemet. BTW: Den jeg har i nå er en 350W som følger med Aopen H600B, er vel en F/S det da. Da er det vel bare en garanti sak da ? Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2005 Ja det er vel en garantisak ja. Spørsmålet er vel om jeg skal ta meg bryet med å få den reparert. Har intrykk av at det kan bli mye styr med databutikken.com, og etter at jeg bytta har jeg merka en betydelig nedgang i støynivået på PC-en. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 du skal ikke se bort ifra at det ikke er noe feil på strømforsyningen.. Kan hende den bare hadde en for lav A ( f.eks. ) til diskene dine og alt det andre dilldallet i pc'en. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2005 Jeg vil vel tro at en Aspire 500W _minst_ skal klare å levere like mye amper som en F/S 350W. Derfor tror jeg det må være en del eller noe som er defekt/sliten... Har også stussa over at Aspire PSU-en kun har en Molex ledning ut. Som har mange forgreininger, i motsetning til F/S-en som har 2-3. Lenke til kommentar
Uffda Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Bra du fant ut av det..... Bare finn deg en stillegående psu du - så blir du fornøyd =) Tenkte meg nok det var psu'en. Har vert borti noen lignende problem fra tid til annen - og de gir ganske mange rare feilsymptomer. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Jeg vil vel tro at en Aspire 500W _minst_ skal klare å levere like mye amper som en F/S 350W. Derfor tror jeg det må være en del eller noe som er defekt/sliten... Har også stussa over at Aspire PSU-en kun har en Molex ledning ut. Som har mange forgreininger, i motsetning til F/S-en som har 2-3. En F/S 350W spyr ut amper så det holder Har en 400W F/S som er den eneste PSU'en jeg har funnet som kjører systemet mitt stabilt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå