Gå til innhold

p4 2.4ghz flaskehals på 6800gt & x800xl?

Simkin

Anbefalte innlegg

har tenkt og kjøpe meg nytt grafikkort snart, men CPU'n min er ikke den kjappeste kansje? det jeg lurer på er om den blir flaskehals på ett 6800gt eller x800xl? CPU'en er en P4 2.4ghz 800FSB Northwood.. det går vel fint og spille far cry og andre krevende spill med bra fps?

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det avhenger av mange parametre. Hvis du sjekker tester av skjermkort får du en indikasjon på om spillet du er ute etter er CPU begrenset (Far Cry er representert på mange tester) eller GPU begrenset. Generellt blir spill mer GPU begrenset når du slår på ting som antialiasing og filtering, samme gjelder for økt oppløsning (har du en 19" CRT er det uinteressant med oppløsning over 1024x768). Uansett kan du med din CPU regne med betydelig ytelsesøkning i spill. Ideellt sett hadde det beste vært en ytelsesbalanse mellom CPU og GPU, men CPU'en kan du alltids oppgradere ved neste korsvei, hvorfor bruke opp all moroa med en gang.

Lenke til kommentar

Er i utgangspunktet enig med Del. Men i de fleste tilfeller vil den cpu'en din helt klart være en flaskehals ja. Og jo bedre skjermkort, jo mer flaskehals blir den kan man si. Fant frem en test av Half Life2 Her (som i likhet med Doom og mange andre krever litt av cpu) der man har testet forskjellige cpu klokkefrekvenser med foskjellige skjermkort. Den viser at din cpu ikke vil være nevneverdig begrensende om du feks har et Radeon 9800, men dette forandrer seg med bedre skjermkort. Testen er vel kjørt med AMD, men om du blar litt tilbake er det litt om Intel der også. Intel stiller jo fra start med et lite handycap i de fleste krevende spill.

Men som Del altså sier vil dette variere veldig fra spill til spill, og er det sånn at man skal velge mellom ny cpu eller skjermkort, får du jo klart mest ytelsesøkning ved nytt skjermkort.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal være litt sær, så kan jeg si at en P4 på 3.8 Ghz er en flaskehals til ett 6800GT kort. Dette er bevist i tester av Pentium4 vs Athlon64 f.eks. Men selv om den er en flaskehals, så betyr det ikke at spill vil gå dårlig ;)

Lenke til kommentar
Hvis jeg skal være litt sær, så kan jeg si at en P4 på 3.8 Ghz er en flaskehals til ett 6800GT kort. Dette er bevist i tester av Pentium4 vs Athlon64 f.eks. Men selv om den er en flaskehals, så betyr det ikke at spill vil gå dårlig

Blir nesten for dumt. TESTER ER IKKE ALT!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvis jeg skal være litt sær, så kan jeg si at en P4 på 3.8 Ghz er en flaskehals til ett 6800GT kort. Dette er bevist i tester av Pentium4 vs Athlon64 f.eks. Men selv om den er en flaskehals, så betyr det ikke at spill vil gå dårlig ;)

"Hvis jeg skal være litt sær"... :) Sær er vel neppe uttrykket her...

Vel.. jeg får mine beste scores med X800Pro i ett klokket S478/P4E-system.. bedre enn mitt klokkede S939/"winnie"-system med 6800GT..

Du har sikkert en god forklaring på "fenomenet".. eller er du bare blendet av "fan-tåka"? :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det kommer nok litt an på hva du tester/sammenlikner mht. hvilken CPU som er "best".. Synes den interaktive guiden til THG er fin i så henseende.. Den stemmer rimelig bra med mine egne tester..

I svært mange CPU-krevende spill er det ingen tvil om at A64 kommer bedre ut enn en tilsvarende "rated" P4E..

Men å si/skrive at en P4E på opp mot 4Ghz er en flaksehals i diverse spill.. det er å dra det litt langt..

Synes nå jeg... som er enig i at å være "fan" i det man anser som det beste kjøpet der og da.. er å være "rett-troende"... :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

OK jeg dro den litt langt. Jeg kan prøve å forklare hva jeg mente.

La oss tenke oss 2 like systemer, eneste forskjellen er at det ene bruker en P4 3.8 og det andre en FX-55. (og DDR2 vs DDR1 da så klart) Men mest mulig likt ellers. Så setter man i gang å bencher i f.eks spillet FarCry i 1600x1200 oppløsning. Resultatene ble da slik :

- P4 3.8 systemet scoret : 85 fps

- FX-55 systemet scoret : 100 fps

Altså forskjellen er på fattige 15 fps, noe man garantert ikke merker når man spiller! MEN det beviser uansett at P4 prosessoren er en flaskehals for skjermkortet. Da velger jeg å kjøpe FX-55 hvis spill ytelse er det som er viktigst for meg. Så kan man sette opp en test med DivX encoding der P4 prosessoren er 30 sec raskere enn FX-55 i en gitt situasjon. Er encoding min greie, ja da hadde jeg valgt P4. Verre er det ikke ;)

Lenke til kommentar

Hehe, ser diskusjonen ble dratt litt ut fra fokuset her... Vil trådstarter merke forskjell om han spiller med et pent bilde? (dvs. høy oppløsning (1mpx ++) og mye aa/af) Svaret er nei! CPU'en vil nok ikke være en begrensning om ikke man stiller veldig lave krav til bildekvalitet. I disse høye FPS'ene, vil nok ikke noen merke forskjell på 20 bilder i sekundet uansett. Mitt råd er å vente til R520 eller N70 før man "trenger" å bytte, da CPU'en i større grad vil være en begrensning når man bruker et pent bilde...

Endret av ADT
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tør dere påstå at en P4 2.4 ikke er en flaskehals enda?  :roll:

Eehhh... nå "antydet" du noe om at en [email protected] var en flaskehals..

Det er noe annet enn en 2.4B/FSB533 eller?

Og uttrykket blir noe i overkant, da det heller er snakk om at ytelsen(e) i gitte "øvelser"(spill/apps/tester) blir tildels betraktelig påvirket av CPU/minneytelse.

For trådstarter vil det hjelpe en del å klokke opp til 3.0Ghz, men det er jo ikke akkurat feil å vurdere platformbytte (HK+Cpu) for å bedre ytelsen i spill.. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Jeg kom bare med ett eksempel ADT. 1024x768 er fortsatt den oppløsningen de fleste bruker, iallefall mer enn 1600x1200.

Tør dere påstå at en P4 2.4 ikke er en flaskehals enda?  :roll:

Har man et X800XL eller bedre i dag, tipper jeg de fleste bruker mer enn 1024x768 :roll:. Og selv ikke i denne oppløsningen merker man forskjell...

Endret av ADT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...