Gå til innhold

Hovedkort til server?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg planlegger å bygge meg en server som skal kjøre Windows 2003.

Hva skal serveren brukes til? Det er meget store forskjeller på krav til ytelse på f eks SQL Server eller Exchange Server og en helt ordinær filserver. Nå er jeg ikke manne til å svare deg uansett, men jeg spør for andre før de gjør det:

- Hva slags prosessor er aktuelt?

- Evt hva skal serveren brukes til?

- Hvor mye og evt hva slags minne skal serveren ha?

Først når denne informasjonen er på plass kan noen komme med et godt forsklag. Windows Server 2003 i seg selv kjører aldeles nydelig på en PIII-450 med 128MB RAM.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Serveren skal kjøre som AD DC og som filserver. Skal kun brukes av 3-4 brukere samtidig, men bør være litt "robust".

Jeg antar et hovedkort med støtte for 2 Intel P4 CPU'er eller AMD's vice versa er det jeg ser etter.

Hovedkortet bør støtte 2-3 GB ram.

Lenke til kommentar
Takk for svar. Serveren skal kjøre som AD DC og som filserver. Skal kun brukes av 3-4 brukere samtidig, men bør være litt "robust".

Jeg antar et hovedkort med støtte for 2 Intel P4 CPU'er eller AMD's vice versa er det jeg ser etter.

Mao, du har ikke behov for noe som helst. Jeg ser ingen grunn til toprosessor, det er helt greit med en enkel-CPU. Hva minne angår er det greit med 1GB, noe mer kommer du ikke til å få behov for på fil/print/dc.

Lenke til kommentar

OK, takk for tilbakemeldingene, men jeg forbeholder meg retten til å avgjøre selv hvor mye penger jeg ønsker å legge i en slik løsning.

Derfor gjentar jeg spørsmålet mitt, hvilket hovedkort anbefaler dere til et to prosessor system som skal kjøre W2K3 OS og som skal være en kombinasjon av filserver og AD DC - muligens også databaseserver?

Lenke til kommentar

No må de være greie å svare på spørsmåla. Syns iallefall Campus sitt innlegg var direkte unødvendig. Var det kun for kvalmen sin del, kanskje?

Tyan har nokre gode hovudkort, men dei byrjar på 3000,- pluss, noko som gjerne er litt mykje? Pluss der er stabile, driftssikre kort, som er designa for bruk i tronge kabinett (f.eks. rack), og dei aller fleste har onboard dual GBe og minst 1x PCI-X, noko iallefall eg ser etter på eit servarkort.

Det til 3000,- (https://prisguiden.no/produkt/27407) har (som nemt) dual GBe, 2x PCI-X 66MHz, dual Xenon-støtte, og alle andre funksjonar du treng på ein servar (dvs. skjermkort og overvåking).

Ser Asus

Lenke til kommentar

Mao, du har ikke behov for noe som helst. Jeg ser ingen grunn til toprosessor, det er helt greit med en enkel-CPU. Hva minne angår er det greit med 1GB, noe mer kommer du ikke til å få behov for på fil/print/dc.

For å komme med et godt forslag her, en slags utvidelse av mitt opprinnelige innlegg. Dell selger entry-level servere fra 3000 + mva og frakt. Enhver av disse serverene klarer å gjøre jobben med DC og Fil/Print. Kanskje det kunne være en idé? Fiks ferdig server som du kan stappe kontrolleren og diskene dine inn i, i tillegg til det som ligger av hardware der fra før, og som er testet av Dell.

Noe særlig bedre forslag kan jeg dessverre ikke komme med.

Lenke til kommentar
No må de være greie å svare på spørsmåla. Syns iallefall Campus sitt innlegg var direkte unødvendig. Var det kun for kvalmen sin del, kanskje?

Det var bare meningen å komme med et godt råd, men det falt vist ikke i god jord hos politbyrået, ettersom hele innlegget forsvant uten et spor.

Lenke til kommentar

Nja. Om det var meint som eit velmeinande råd eller kvalme, det veit eg ikkje, men eg såg iallefall ikkje noko interessant i det.

Ein UPS til 20 000 og ein backupstasjon til 35 000,-? Kva har det med topic å gjere når trådstarter spør etter hovudkort?

Master:

Eg syns roac kom med eit godt forslag. Eg kan love deg at eit ferdigbygd entry-system frå Dell/HP/IBM gjer deg meir valuta og stabilitet for penga enn eit heimebygg.

Ang. Asus så er eg under middels fornøyd med korta deira. Har opplevd dei som noko ustabile og lite solide (blandt anna Asus P4PE). Abit er vel det beste eg har vært bort i (Abit VP6 - kjøpt i 2000, er i bruk enda).

Lenke til kommentar

P4 får du ikke i dual, da må du opp på Xeon. Jeg er enig med at et entry-level oppsett fra Dell/HP/whatever gir mye for pengene, men hvis man skal inn med egen scsi-kontroller og disker så kan dette fort by på problemer. En ting jeg hvertfall vil anbefale er å få ta i server/hk med noe annet enn vanlig pci. 64bits pci eller PCI-X er å anbefale.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode innspill. En entry level server fra en av de store server aktørene er et godt tips. Det eneste drawbacket med dette er at de har en tendens til å bråke mye. Denne serveren skal ikke stå på noe server rom og kan fort bli en irritasjonskilde pga høyt støynivå :hmm:

Jeg får gå litt i tenkeboksen

Lenke til kommentar
OK, takk for tilbakemeldingene, men jeg forbeholder meg retten til å avgjøre selv hvor mye penger jeg ønsker å legge i en slik løsning.

Derfor gjentar jeg spørsmålet mitt, hvilket hovedkort anbefaler dere til et to prosessor system som skal kjøre W2K3 OS og som skal være en kombinasjon av filserver og AD DC - muligens også databaseserver?

Det blir jo som å kjøpe en porsche for å kjøre 200 m til butikken, fortsatt latterlig. Selv om du selv bestemmer hvor mye du skal bruke.

Kjører enn xp2000+ med 512 mb ram som DC i linux selv, denne kjører også som filserver og mysql + masse annet. Det er så og si aldri noe last på den. Og ærlig talt, det blir bare latterlig å kjøre en dualserver som filserver og ad dc server, da kan jeg heller finne mye annet å bruke de pengene på.

Lenke til kommentar

Skal du har Xeon tror jeg det er best å velge en billig Dell maskin e.l da det fort blir dyrt med kjølere, vifter og PSU. De to eneste gode Xeon kjølerene jeg har funnet er Coolermaster E3W-NPTXS-01 /04 og Swiftech MCX603V, begge er kjølere som koster over 500,- pr kjøler uten vifter.

Hovedkortet som durabit anbefaler er velprøvd og bra med PCI-X, separate mosfets for prosessorene og støtte for Nocona. Dersom du ikke trenger alt det så kan du se på lillebroren ASUS PC-DL (som jeg kjører på mine) som er billigere, men er bedre til overklokking men ellers ganske likt.

Dersom du skal ha dual Xeon og bygge selv vil jeg anbefale deg å lete etter Xeon 1.6GHz LV med stepping D1 på ebay.com

Disse er billige (mine kostet $100 for et par) og klokker høyt dersom du vil. (Mine kjører på 3.2 GHz = 100% overklokk)

Lenke til kommentar
Skal du har Xeon tror jeg det er best å velge en billig Dell maskin e.l da det fort blir dyrt med kjølere, vifter og PSU. De to eneste gode Xeon kjølerene jeg har funnet er Coolermaster E3W-NPTXS-01 /04 og Swiftech MCX603V, begge er kjølere som koster over 500,- pr kjøler uten vifter.

Hovedkortet som durabit anbefaler er velprøvd og bra med PCI-X, separate mosfets for prosessorene og støtte for Nocona. Dersom du ikke trenger alt det så kan du se på lillebroren ASUS PC-DL (som jeg kjører på mine) som er billigere, men er bedre til overklokking men ellers ganske likt.

Dersom du skal ha dual Xeon og bygge selv vil jeg anbefale deg å lete etter Xeon 1.6GHz LV med stepping D1 på ebay.com

Disse er billige (mine kostet $100 for et par) og klokker høyt dersom du vil. (Mine kjører på 3.2 GHz = 100% overklokk)

Stemmer. Det blir fort en del penger med et xeon-oppsett. Jeg har selv disse Coolermaster kjølerne og import fra Tyskland kommer de på ca. 500/stk.

Lenke til kommentar

Jeg ser her på kviteringen fra HSM Zamecki :

E3W-NPTXC-01 4x 41.38 €

Shipping 30.00€

Endsumme 195.52€

Og i tillegg skal vel staten også ha 25% av denne summen som blir ... mer enn jeg har nerver til å regne ut. Zamecki satt faktisk opp prisen på disse kjølerene til 48€ dagen etter jeg kjøpte mine, så det kan godt være at jeg hadde noe med det å gjøre :D

Men det å kunne ha to raske prosessorer kjølt passivt gjør de verd pengene.

Lenke til kommentar
Jeg ser her på kviteringen fra HSM Zamecki :

E3W-NPTXC-01 4x 41.38 €

Shipping 30.00€

Endsumme 195.52€

Og i tillegg skal vel staten også ha 25% av denne summen som blir ... mer enn jeg har nerver til å regne ut. Zamecki satt faktisk opp prisen på disse kjølerene til 48€ dagen etter jeg kjøpte mine, så det kan godt være at jeg hadde noe med det å gjøre :D

Men det å kunne ha to raske prosessorer kjølt passivt gjør de verd pengene.

De var ført opp til 48 euros men jeg fikk de til 34 per stk. + 38,50 til UPS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...