Gå til innhold

fjerne surrounden (gummiopphenget) på høyttaler

Gjest member-63169

Anbefalte innlegg

Eg har 2 x 12" bass/mellomtone jensen electronics element i mine høgtalere. Der er heile elementet av stiv papp. den er bølgete ut i kanten, men heile membranen går i et... Ingen gummi eller lignende.

Eg har ikkje så altfor mase peiling av oppbygging av element altså, men her er samme stoff omtrent fra midten av membranen til kanten(utenom senter av membranen der det et lite stykke med tekstil eller noke sånt.)

Men eg ville forresten aldri ha prøvd å ta av denne "surrounden" uanset ka slags stoff den er laget av... :tease:

Endret av blaster88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg har 2 x 12" bass/mellomtone jensen electronics element i mine høgtalere. Der er heile elementet av stiv papp. den er bølgete ut i kanten, men heile membranen går i et... Ingen gummi eller lignende.

Eg har ikkje så altfor mase peiling av oppbygging av element altså, men her er samme stoff omtrent fra midten av membranen til kanten(utenom senter av membranen der det et lite stykke med tekstil eller noke sånt.)

Men eg ville forresten aldri ha prøvd å ta av denne "surrounden" uanset ka slags stoff den er laget av... :tease:

Som jeg sa i mitt forrige innlegg, kantopphenget kan være laget av papp også.

Det er det du har på de elementene, og det er bølget for å få det mere bevegelig.

Større PA element er ofte av papp, og med opphenget som en forlengelse av membran, eller gjerne noe pålimt stoff oppheng.

Hele vitsen er at selve elementet som beveger seg for å gi lyd skal være så stivt som mulig, og bevegelsen skal skje i opphenget.

Nettulf

Lenke til kommentar

Det har helt sikkert kommer fram at det med å fjerne membramen ikke er noen god ide..

Jeg hadde noen elgamle høytere på 10" 90w. Der hadde mye membramen gått oppløsning og morknet. Spilte fint ellers, men for mye bass og det skrangler no jævli..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...