Gjest member-63169 Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 For dere som har peiling på høyttalere: Er surrounden på en høyttaler (gummiring opphenget) dum for lydkvaliteten? Har hørt at den kan oppløse lyden i høyere frekvenser. Med andre ord, hvis en kunne fjerne den og erstatte den med noe som tettet like bra, men ga høyttaleren full fri bevegelse, ville en da kunne merke forskjekll? mindre Qts? bedre lyd?? Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 (endret) Hæ? Kan du forklare så vanlige dødelige forstår så skal jeg prøve å hjelpe. Snakker vi vanlige hjemmekinohøytalere eller til bil ol.? Så vidt jeg vet er surround lyd fra "alle" kanter.... Endret 18. juni 2005 av TheDarkListener Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Vil du fjerne opphenget til elementet? Hva er det du har røykt? Tolk svaret som du vil Lenke til kommentar
ventle Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Ettersom membranen også er festet i bakkant vil jeg tro at elementet skal fungere selv om surroundringen er fjernet... men det er ihvertfall ikke noe jeg vil prøve på mine egne høyttalere. Har du ikke en gammel/billig/kassert høyttaler du kan prøve det på, og så fortelle oss hvordan det gikk? Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 herregud mann!!! logikk ettersøkes! tror du den er der for moroskyld? det eneste du vil oppnå er å få en fantastisk godt oppskrapt talespole.. det vil ikke fungere. overhode. -Marius Lenke til kommentar
ventle Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Har du prøvd Høyttaleren vil faktisk virke, ihvertfall en liten stund. Men det hadde vært gøy å høre resultatet uansett (skulle gjort det selv om jeg hadde ett utrangert element). Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 altså.. lyden bedre? vel nei! tenk litt logiskt da.. det sier seg selv at lyden ikke blir bedre.. og hvorfor er den der visst lyden blir bedre uten da? Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 var det ikke en side som heter howthingsworks eller noe slik ??? les og lær... Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 elementet skal fungere selv om surroundringen er fjernet hva er en surroundring ? Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 elementet skal fungere selv om surroundringen er fjernet hva er en surroundring ? det er den gummiringen som du kan se holder i membranen, Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 heter ikke den ringen oppheng???? i såfall jeg sitter her med en gammel 5" har fjernet opphenget og hele membranen....funker enda har tilogmed fjernet den gule tingen som holdt fast spolen.... jeg har lyd enda men det skal ikke mye til før spolen hopper ut og lyden er helt jævelig. er ikke noe volum å skryte av heller Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 var det ikke en side som heter howthingsworks eller noe slik ??? les og lær... www.howstuffworks.com Lenke til kommentar
thamule Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 (endret) Der da ikkje alle element som faktisk har denne såkalte "surrounden." Den er vell der for å gi bedre/større slaglengde går eg ut i fra. Endret 27. juni 2005 av blaster88 Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 alle høytalere har dette opphenget i en eller annen form. den er der for å sikre at membranen med tilhørende talespole beveger seg midt i magnetfeltet til permantnt magnetene. hvis opphenget fjernes, vil talespole komme i kontakt med magneten. da vil spola skrapes opp, og med tid, slites i stykker. aka ødlagt høyttaler. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 i såfall jeg sitter her med en gammel 5" har fjernet opphenget og hele membranen....funker enda har tilogmed fjernet den gule tingen som holdt fast spolen.... jeg har lyd enda men det skal ikke mye til før spolen hopper ut og lyden er helt jævelig. er ikke noe volum å skryte av heller Endelig en som tør å eksperimentere i stedet for å bare avskrive hele prosjektet som vås Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 i såfall jeg sitter her med en gammel 5" har fjernet opphenget og hele membranen....funker enda har tilogmed fjernet den gule tingen som holdt fast spolen.... jeg har lyd enda men det skal ikke mye til før spolen hopper ut og lyden er helt jævelig. er ikke noe volum å skryte av heller Endelig en som tør å eksperimentere i stedet for å bare avskrive hele prosjektet som vås wow, han har ødlagt en høyttaler, så kult! virkelig banebrytende! jeg kunne ha fortalt han hva som ville skje. nei, vent, det har jeg jo allerede gjort!! gih.. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 alle høytalere har dette opphenget i en eller annen form. Ikkje for å kverulere, men det var vel et "gummioppheng"det var snakk om, eg tenkte på at det er jo ikkje alle element så har noken gummi rundt kanten... Viss ikkje eg har misforstått problemtstillinga helt da... Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 i såfall jeg sitter her med en gammel 5" har fjernet opphenget og hele membranen....funker enda har tilogmed fjernet den gule tingen som holdt fast spolen.... jeg har lyd enda men det skal ikke mye til før spolen hopper ut og lyden er helt jævelig. er ikke noe volum å skryte av heller Endelig en som tør å eksperimentere i stedet for å bare avskrive hele prosjektet som vås wow, han har ødlagt en høyttaler, så kult! virkelig banebrytende! jeg kunne ha fortalt han hva som ville skje. nei, vent, det har jeg jo allerede gjort!! gih.. er nok godt over 1 mnd siden jeg "demonterte" den så jeg ødela ikke det elementet brae for å teste ut dette(var et gammelt et med 2W peak og slaglengde MAX 3-4mm så det var ikke store tapet alikevel ) BTW sant at du beskrivde det men en som ikke er veldig godt inn i det skjønner ikke så veldig mye av den beskrivelsen (tror jeg... i dont know) Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 Hei. Utrolig mange helt på jordet uttalelser her ja ..... Alle element med untak av helt elendige piezo element har en eller annen form for oppheng. På båndelement og elektrostatiske element er vel og merke selve membranen også opphenget, så det blir ikke helt det samme. Men på en 'vanlig' dynamisk høyttaler er det slik. På veldig små elementer og spesiellt diskanter, er det ofte bare et lite oppeng i front på membranen. Mens på litt større elementer og bass elementer er det i tilleg til frontoppheng også en sentreringsfjær. Denne består av en form for bølget stoff eller lignende, og ligger helt ned mot talespolen. Disse to tingene sørger for å holde talespolen i senter av magneten, og holde elementet litt 'fast'. Frontopphenget kan være laget av utrolig mye rart, men gummi er mye brukt. Finnes også papir, stoff og en type skum. Fjerner man dette vil elementet bli ubrukelig, eller vesentlig dårligere enn den var i utgangspunktet. Det vil ALDRI gi bedre lyd. Det som imidlertid lar seg gjøre, er å fjerne deler av sentreringsfjæren. Dette kan på en del elementer gi bedre kjøling til talespolen, og noe bedre oppløsning på lyden (microdynamikk). Det må gjøres med stor forsiktighet ved hjelp av skalpell, og man skjærer da ut 4 like store deler av fjæren slik at halve arealet omtrent er igjen. Alle biter må være like store, slik at det på en måte står igjen 4 'eiker' som holder greiene på plass. Annet som kan gjøres med enkelte bass/melomtone elementer er det som kalles coating. Det er mest brukt på elementer av papir. Da pensler man på ett eller annet stoff, gjerne en type lim, får å stive av membran ytterligere. Dette vil også øke vekten på membran noe, og det påvirker noen parametre. Så konklusjon til trådstarter er at det er mye man kan gjøre med en høyttaler, men å fjerne opphenget er ting man bare gjør hvis man ønsker å ødelegge den! Nettulf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå