sirikit Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Hei. Noen som har peil på hva som er lov av ettermontering av xenon. Skal ha det på en bmw 3 serie 2004 modell. Jeg tror det er automatisk høydejustering på den. Vil det da bli lovlig? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Automatisk høydejustering har nok ikke noe med den saken å gjøre... Jeg ville hørt med en BMW-butikk/verksted Lenke til kommentar
sirikit Skrevet 13. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2005 Hmm hørte noen andre steder at man trengte automatisk høydejustering på lyktene og man trengte spylere. Den måtte også være e-merket. De selger jo slike ettermonterings av xenonlys mange steder. Til og med biltema. Er jo teit å selge det hvis man ikke har lov til å bruke det. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Joa, det er sant at det er teit å selge det, men tror du må kjøpe fra BMW hvis du skal ha det lovlig (ikke 100% sikker, så vent å se hva andre sier) men tror det er litt som trim til mopeder (du har lov til å kjøpe/selge, ha det, men ikke bruke... Lenke til kommentar
otis Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Det er lov med ettermontering hvis pærene er e-merket og det er automatisk høyderegulering på hovedlyktene....Tror jeg.. Men er ganske sikker i hvertfall, men det går jo ann å ringe til biltilsynet å spørre? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 De ettermonteringssettene jeg har sett har ikke vært E godkjente noen av dem. Du burde høre med BMW forhandeleren din om dette lar seg gjøre å ettermontere lovlig, eller om du må "byggge om" lyktene dine totalt. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Det holder i hvert fall ikke med høyderegulering om ikke lykthusene tåler varmen (Xenon = kraftigere enn hva som er originalt = varmere, noe som kan gjøre så reflektorene smelter) Vet du får noen "xenon-look" pærer som går inn i vanlige lyktehus uten problemer, noe som mest sannsynlig vil være det billigste i ditt tilfelle (200 kroner for et sett med pærer) Har som KVTL sier, heller ikke sett noen E-merka ettermonteringssett... Det greieste hvis du har bestemt deg for at du skal ha xenonlys, er nok å få bestilt et lyktesett som er beregnet for xenon Dette ble jo levert som standard (??) på E46 med litt større motorer og mer "luksne" typer, så skal jo være mulig å få tak i det... Noen pris aner jeg ikke noe om, men en kjapp telefon til en BMW-forhandler vil jo avsløre det Håper dette var til mer nytte enn forvirring Lenke til kommentar
otis Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Xenon produserer mindre varme enn vanlig halogen pærer. Fordi xenon pærer stort sett yter 35 watt og en vanlig halogen pære yter 55 watt. Så nye lykter for å tåle varme er ikke riktig. Men ja, han burde nok snakke med en BMW forhandler om hva som skal til for å få xenon godkjent på bilen sin. Ang. auto matisk nivå regulering, mener jeg at når bilen din kjører i en hump eller flere så skal lampen regulere seg slik at den holder den samme høyden over bakken hele tiden. Og ikke at du kan justere lyktene innvendig med en bryter, for det er ikke automatisk nivåregulering. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Okay... Har ikke så god peil på dette enda, men håper å lære Bare tenkte siden de lyser såpass mye bedre.. Trodde automatisk nivåreg. var så de styrte seg selv hvis du hadde tung last også videre, men tok feil der å gitt Lenke til kommentar
otis Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Ja, man lærer så lenge man lever... Men de lyktene med automatisk nivå regulering har sikker den funksjonen som du beskriver også da, men at de hele tiden holder samme høyde over bakken uansett vinkel på bilen. Lenke til kommentar
JonV Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 (endret) 1. kan bygges om men skal da gjøres fabriks messig. 2. Det er IKKE lov å montere slike ombygingssett hvor du får Pæra med f.eks H7 sokkel for å passe i orginal lampa. 3. Det er påbudt med automatisk høydejustering. 4. Det er påbudt med lykterengjøring Spylere/viskere. Så det du trenger er Orginale BMW Xenon lamper til bilen din med ALT tilhørende utstyr. Lamper, Tendere, Sensor på bakaksel for automatisk høydejustering, ledninger. Da Xenon kom så gikk det ca 1 År så vurderte faktisk staten å forby Xenon lamper på nye biler pga, blending av motgående kjøretøy da var det ikke automatisk høydejustering. Endret 15. juni 2005 av JonV Lenke til kommentar
Gerber Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Ang. auto matisk nivå regulering, mener jeg at når bilen din kjører i en hump eller flere så skal lampen regulere seg slik at den holder den samme høyden over bakken hele tiden. Og ikke at du kan justere lyktene innvendig med en bryter, for det er ikke automatisk nivåregulering. Jeg har orginal xenon og automatisk høyderegulering og kan ikke si at jeg har merke at den justerer lyset i dumper. Er nok bare ment at den skal justere lyset ved tung last slik at den ikke konstant blender møtende trafikk. Lenke til kommentar
otis Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Ang. auto matisk nivå regulering, mener jeg at når bilen din kjører i en hump eller flere så skal lampen regulere seg slik at den holder den samme høyden over bakken hele tiden. Og ikke at du kan justere lyktene innvendig med en bryter, for det er ikke automatisk nivåregulering. Jeg har orginal xenon og automatisk høyderegulering og kan ikke si at jeg har merke at den justerer lyset i dumper. Er nok bare ment at den skal justere lyset ved tung last slik at den ikke konstant blender møtende trafikk. En kompis av meg har Audi A4 2003 mod. og den har Xenon lys og der justeres lyktene i hver hump som han kjører i. Men når man kjører fort fra kanskje 30km/t eller fortere så tror jeg ikke at den justeres, siden at en hump er bare 0,5 sekunder?! Lyktene justeres også hver gang han starter bilen, da flytter de seg ifra helt nederst posisjon og opp til den "perfekte" posisjon. Lenke til kommentar
JonV Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 (endret) Det sitter vater i sensorene som sørger for konstant rett lys. Lysene mener jeg blir justert på 0,5sec mellomrom så det er ikke noe du rekker å få med deg. LyshøydereguleringEn annen viktig komponent i Xenon-systemet, er den automatiske lyshøydereguleringen. Sensorer plassert på forskjellige steder i bilen, som ved bak-og forakselen, registrerer belastingene rundt i bilen kontinuerlig. Samtidig registreres bilens hastighet og eventuelle raske endringer i bilens helning som følge av raske oppbremsinger eller akselerasjoner. Resultatene blir bearbeidet av en mikroprosessor, og lyskasterne blir justert optimalt. Slik unngår man å blende møtende trafikanter. Dette er faktisk et krav produsentene fikk, siden lyset fra Xenon-lamper er såvidt mye sterkere enn lyset fra halogenlamper. Frie flaterI dag finnes det flere forskjellige konsepter på hvordan selve lyskasteren er utformet og fungerer. Gassutladningslampen har en FF-lyskaster. Denne har en reflektor med ”frie flater” –derav navnet! Denne skiller seg fra andre lyskastere ved at dens lyskjegle er utviklet av en computer, etter først å ha bestemt hvordan lyskjeglen skal se ut. Til sammenligning er de andre lyskasterne på markedet utviklet ut i fra matematiske formler. Hele reflektoren i FF-lyskasteren er i bruk hele tiden, noe som er ganske så unikt i forhold til hva som ellers er vanlig. Til syvende og sist resulterer dette i større rekkevidde, mindre strø-lys og blending. Endret 15. juni 2005 av JonV Lenke til kommentar
Gerber Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 En kompis av meg har Audi A4 2003 mod. og den har Xenon lys og der justeres lyktene i hver hump som han kjører i. Men når man kjører fort fra kanskje 30km/t eller fortere så tror jeg ikke at den justeres, siden at en hump er bare 0,5 sekunder?! Lyktene justeres også hver gang han starter bilen, da flytter de seg ifra helt nederst posisjon og opp til den "perfekte" posisjon. hehe ok, da er det sikkert bare litt forskjellige måter å lage den høydejusteringen på. Jeg har aldri opplevd at lyset går opp og ned når jeg starter og aldri sett det på pappa sin heller (begge er Volvo), men jeg har sett det på andre merker. Uansett, som det har kommet frem tidligere, automatisk høydejustering er påbudt. Lenke til kommentar
JonV Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Volvo har "hvilefunksjon" på lampene. De legger seg ned når du skrur av teninga og "flagrer" litt ved oppstart for å finne vater. Lenke til kommentar
Gerber Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Volvo har "hvilefunksjon" på lampene.De legger seg ned når du skrur av teninga og "flagrer" litt ved oppstart for å finne vater. Mine står faktisk helt stille, men er også en av de første volvoen som fikk xenon tror jeg... Lenke til kommentar
friction Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Hva med xenon som ikke er integrert i bilens "medfølgende" reflektor, men som kommer med egen reflektor, og som man setter rett på bilen? Gjelder det samme der? Lenke til kommentar
wazzza Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 For å få godkjent ombygging til Xenon må du bytte hele lykta (reflektoren). Ikke bare "pæren". Lysa må også ha automatisk høydejustering. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Jeg har vært i kontakt med Vegvesenet vedr. det der. Fikk følgende svar: Hei! I et xenon originalanlegg er det sensorer plassert på forskjellige steder i bilen, både forran og bak. Disse registrer belastningene rundt i bilen kontinuerlig. Samtidig registreres bilens hastighet og eventuelle raske endringer i bilens helning som følge av raske oppbremsinger eller akselerasjoner. Resultatene blir bearbeidet av en mikroprossesor, og lyskasterne blir justert opptimalt. Slik unngår man å blende møtende trafikkanter. Dette er faktisk et krav produsentene fikk, siden lyset fra Xenon-lamper er så vidt mye sterkere enn lyset fra halogenlampen. Gjør oppmerksom på at det i tillegg kreves lyktespylere. Mottok i tillegg et fastit-svar fra Hellanor: Ombygging til xenon-lys betinger at det monteres komplette sett inkl. sensor som er tilpasset aktuell bilmodell og som hele tiden føler på avstand mellom lykt og bakken. Den eksisterende lykta kan heller ikke ombygges da reflektorene ikke er tilpasset den nye lyskilden. Disse svarene skulle vel si det meste... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå