Gå til innhold

Datakjeden gir meg defekt kort, gir meg skylden


Anbefalte innlegg

$18 i Forbrukerkjøpsloven sier følgende:

 

"Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art"

 

Mao: Siden det er under seks måneder siden du kjøpte kortet, må Datakjeden "bevise" at det er du som har ødelagt den. Kan de ikke bevise dette, har du krav på ny vare eller heving av kjøpet (ditt valg).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hah.. kom nettopp på noe... jeg satt å instalerte pc'n til fettern min.. og der fikk jeg ikke lov til å kjøre agp driverne til HK samtidig mens jeg kjørte skjermkort driverne.. så da velger du det beste.. skjermkort driverne.. får du ett nytt kort hadde det vert det beste.. men om samme problemet oppstår, så prøv dette.

Endret av kjellthore
Lenke til kommentar

For meg høres det ut som det er feil på driverene. Prøv start i sikkermodus, og avinstaler driverene. Start så i vanlig modus, last ned nye drivere og instaler disse.

 

Sort flekk betyr ikke nødvendig vis kortsluttning. Mer sansynlig betyr det dårlig kontakt. (siden kortet virker i tekstmodus). Det kan ha vært et hår eller noe støv som lå i mellom kontaktpunktene på kort og sokkel. Bruk litt teknisk sprit til å vaske. Om nødvendig skrap litt forsiktig på kontaktpunktene slik at du får rent metall.

 

Se etter svart flekk på agp sokkelen din. Finner du en flekk der også er det nok i maskina di den kom. Om det ikke er noen flekk der kan du regne med at den har kommet fra andre steder. Har opplevd flere ganger at Datakjeden i Oslo sentrum har solgt deffekte varer som beviselig har vært prøvet av andre (og sansynligvis returnert fordi de er defekte). De viser heller ingen interesse av å lese feilbeskrivelsen man gir ved retur. I ditt tilfelle ville det ikke overrasket meg om de har satt kortet i en maskin, skrudd på og sjekket at det kommer bios-skjermbilde, og trukket konklusjonen at kortet er i orden!

 

Mine erfaringer med butikken stemmer desverre veldig godt med det Fossie skriver.

Lenke til kommentar

hadde et lignende tilfelle med denne butikken , og de var raske med å si at det var en brukerfeil .

 

det jeg gjorde var å kreve at de beviste at det var meg som hadde forårsaket feilen , og så henviste jeg til den paragrafen som er nevt her tidligere.

 

og så opplyste jeg at hadde vært i kontakt med forbruker myndighetene for å forsikre meg om at det var deres butikk som stod for bevisbyrden i slike saker.

 

 

det er noen kjøreregler som gjelder og de skal alle følge.

 

 

vær høflig , argumenter saklig og ikke bli hissig da hjelper det meste

 

 

lykke til

Lenke til kommentar
$18 i Forbrukerkjøpsloven sier følgende:

 

"Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art"

 

Datakjeden i Bergen gav meg bare en hånlig kommentar da jeg krevde å få returnere en vare på det grunnlaget, og mente jeg var komplett idiot som trodde at det var ulike regler ettersom hvem butikken hadde solgt varer til (bedrifter vs forbrukere). De hadde vel knapt hørt om forbrukerkjøploven, langt mindre planer om å følge den.

Ellers synes jeg tomin gir gode råd for fremtoning her :thumbup:

Lenke til kommentar

Jepp, nå har jeg fått en telefon fra datakjeden om at jeg får nytt skjermkort! De forklarte det som det var, at det var umulig å bevise om kortet ble ødelagt før eller etter jeg fikk det. Dermed holder de seg til loven, og har funnet fram til en god avslutning på problemet.

 

De hadde en dårlig første-touch på problemet, men de tok seg godt inn igjen da "skuddet" ble avfyrt. Dermed sitter jeg igjen med en godt inntrykk av datakjeden, og kommer til å fortsette å handle der i fremtiden så lenge de har varene på lager :)

 

Takker for rådene og bevistgjøringene dere har gitt meg her på forumet! :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...