Gå til innhold

Får bluescreen om Minnedump: Leadtek 6600GT


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har for tiden et Leadtek 6600gt som er blitt installert og funker i de fleste spill, MEN jeg får av og til bluescreen om minnedump og spillet blir avsluttet og jeg må restarte maskinen. Dette skjer i Pandora Tomorrow og San andreas (etter å ha spilt spillet en stund). Har prøvd både zeropoint drivere og Nvidia drivere, men ingenting nytter. Har dette systemet:

 

Amd Athlon Socket A 2500++ (kjørt prime95 og ingen errors)

768mb ram (kjørt memtest86 og ingen feil)

420watts PSU (Tagan IXEYE)

MSI MS-6729 Socket A Nforce 2 Agp 8x

Leadtek 6600GT Winfast TDH AGP (elkjøp)

 

Aner noen om hvorfor jeg får bluescreen/minnedump og må restarte? Dette irriterer virkelig og vil gjerne at dette skal forsvinne.

 

Håper på svar

 

Tready :D

Endret av Tready
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ofte vanskelig å finne ut av slike ting, men ikke umulig!

 

Fungerte alt ok med forrige skjermkort?

Er det Kun disse to spillene du nevner som får problemet?

Har du overklokket systemet? AGP buzzen øker også da.

 

Selfølgelig har du siste versjon av drivere til HK og Lydkortet?

Prøv å sette ned akselrasjonen til lydkortet. (Onboard?)

 

Har du sjekket Tempen på Grafikk kortet under spilling?

 

Prøv å spill med åpent kabinett, forsvinner problemet da, blir det for varmt inni der.

Lenke til kommentar
Fungerte alt ok med forrige skjermkort?

Ja, hadde tidligere et Geforce 2mx 400. Da gikk alt bra (den hadde ikke kjøler)

 

Er det Kun disse to spillene du nevner som får problemet?

Ja, til nå er det kun disse to spillene som forårsaker bluescreen/minnedump

 

Har du overklokket systemet? AGP buzzen øker også da.

Har helt fersk installasjon, og har ikke overklokket kortet noe. Har ikke rørt innstillingene.

 

Selfølgelig har du siste versjon av drivere til HK og Lydkortet?

Lydkortet er integrert i hovedkortet (5.1 lyd). Har installert nokså oppdaterte drivere (2 uker gamle)

 

Prøv å sette ned akselrasjonen til lydkortet. (Onboard?)

Hvorfor akkurat lydkortet? Men kan alltids prøve å sette ned ting med NVmixer

 

Har du sjekket Tempen på Grafikk kortet under spilling?

Kan vel gjøre det også.

 

Prøv å spill med åpent kabinett, forsvinner problemet da, blir det for varmt inni der.

Skal prøve med en gang!

Lenke til kommentar

Har testet en del nå.

 

Jeg har installert nye drivere, hjalp ikke. Men prøvde å åpne kabinettet, deretter fyrte opp Pandora Tomorrow på max 2x antialising mm. Da gikk alt GLATT uten noen feilmeldinger, tok på thermal goggles, fortsatt ikke fielmelding. Da er det varmeutviklingen som er problemet antar jeg. Noen forslag til hva jeg kan gjøre for å forbedre kjølingen (ny kjøler? mer vifter?

Lenke til kommentar

Sjekk om det er en eller to vifteholdere i bakenden av kabinettet.

 

Noen kabinett har også plass for "innluftvifte" i forkant, eller på sidedøra.

 

Dersom det finnes, kjøp en eller to vifter for å dra ut varm luft bak. Det hjelper garantert.

 

6600gt utvikler Mye mer varme enn det forige kortet ditt.

 

Dersom du ikke kan montere vifter, vil jeg anbefale ett nytt kabinet.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Enkleste måten å teste dette på er å "disable" USB kontrollerne på IRQ 20 og 21.

 

Det gjør du fra "device manager/enhetsbehandling"

 

De delte minneadressene skal være som de er tror jeg.

 

Du kan også "disable" USB fra biosen. For å teste.

 

Bruker du USB utstyr til spilling? (USB mus/tastatur)

 

Dersom din bios støtter det, kan man manuelt konfigurere IRQ adresser,

Men jeg gir ingen garanti for at det virker.

 

Noen komponenter Må ha en spess. adresse.

Endret av viper44
Lenke til kommentar
Bruker du USB utstyr til spilling? (USB mus/tastatur)

Yes, har en Intellimouse 4.0 til windows, men har et tastatur som bruker den fiolette kontakten til tastatur. Kan prøve å omstokke dem via enhetsbehandling, men finnes det noen guider til dette? Vil ikke gi meg ut på noe som jeg ikke er trygg på :)

Lenke til kommentar

irq_not_less_or_equal er ofte et tegn på at det er et problem med drivere eller minne. Som regel har det svært lite med at systemet har en eller flere komponenter som deler felles IRQ, da dette er svært vanlig (LES: HELT vanlig) i moderne pcer.

 

Jeg ville prøvd å fjerne driverne til skjermkortet ditt FULLSTENDIG og installert de nyeste WHQL driverne fra nvidia.com

 

Hvis problemet fremdeles er der, prøv å reinstallere lydkortet ditt (nvidia lydchip eller realtek, uansett er nvidia sine lydkort drivere hakket bedre enn realtek sine, spør du meg) Du har skrevet at du har testet minnet med memtest, så da kan vi utelukke minneproblemer. Prøv også å slå av fast writes i BIOS og skrivekombinering i Windows XP, da dette ofte leder til ustabilitet.

 

Lykke til

post-23-1118862840_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Magic, takk skal du ha. Uinstallerte lyd- og nettverksdrivere og reinstallerte dem. Vips var irq-konflikten borte. Skal teste pcen nå på enkelte spill, håper at jeg er kvitt bluescreenen for godt.

 

Again, tusen takk alle som har hjulpet meg. Skal installere kjøling snart også :)

Takk!

Lenke til kommentar

finfint at det ser ut til å ha løst seg. ACPI (advanced configuration and power interface) på moderne pcer muligjør mange irq'er (virtuelle) så vel som forbedret deling av irq'er. Så når folk sier at det er et problem med at komponenter deler irq, så stemmer det som regel IKKE på nye pcer, men slik var det dog i "gamledager". Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...