Gå til innhold

Plassering og "fylling" av Eheim pumper

Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

"Fylling" av pumper

Jeg har nylig bestilt vannkjøling, og da jeg bestilte deler fra forskjellige butikker ankom noen av delene til meg tidligere enn andre. Vannpumpa "Eheim 1048" var en av delene som kom tidlig, og jeg leste bruksanvisningen som et tidsfordriv, men det sto en ting i bruksanvisningen som jeg stusset litt på:

Pumpen kan brukes både nedsenket i vann og frittstående. Den er ikke selvsugende / stratende, og bør derfor plasseres under vannstanden der den skal brukes.

Ved oppstart av pumpen, sug i slangeenden på trykksiden inntil det kommer vann i pumpen. Først da skal strømmen tilkobles. Litt støy ved oppstart er normalt.

Det er teksten markert med fet skrift som jeg er veldig usikker på. Jeg planlegger å plassere pumpen under vanntanken(skal gi nærmere beskriving av pumpeplassering på bunnen av dette innlegget), og lurer derfor på følgende: Blir det nødvendig å suge på slangen, selv når pumpen er plassert under vanntanken? Eller vil pumpen automatisk bli fyllt opp? Problemet med å suge vannet inn i slangen er at jeg frykter at vannet skal gå for langt, slik at det vil gå ut gjennom slangen som suges på, som igjen kan skape problemer med tilkobling av den slangen(?).

Det kunne vært fint hvis noen som har noe kunnskap/erfaring med slike pumper kunne gi noen gode råd eller svar på hvordan jeg skal "fylle" pumpen.

Plassering av pumpen

Tett relatert til fylling av pumpen er plassering av pumpen, derfor valgte jeg å ikke lage et seperat innlegg til dette, ettersom jeg tenkte at diskusjonene vil gå om hverandre.

Som sagt så er pumpen en Eheim 1048. Jeg har et kabinett av typen Lian-Li PC-V2000B. Kabinettet ser slik ut på innsiden. Vanntanken jeg skal benyttet skal plasseres i den øverste 5 1/4 brønnen.

Hovedkortbrettet på dette kabinettet er ganske stort, faktisk så stort at det er plass til å montere Eheim pumpa ved siden av hovedkortet på samme brettet. For å plassere pumpa der må jeg lage 4 hull i hovedkortbrettet(forhåpentligvis slik at de ikke kolliderer med andre skruehull), og jeg skal bruke vibrasjonsisolerende fester til pumpa. Spørsmålet blir da: Er dette en god plassering for pumpa? Hvis det ikke er en god plassering, hvorfor er det ikke det? Og kan dere eventuelt komme med forslag for andre plasseringer av pumpa?

Takker for alle eventuelle svar, og for at dere har lest hele innlegget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har drevet og fundert på litt av de samme tingene som deg i det siste. Gikk selv for den samme Eheim-pumpa som deg (1048), sammen med en mist vanntank.

Når det gjelder det første spørmålet ditt så fant jeg en artikkel som tilsynelatende hadde noen gode ideer om hvordan man bør starte opp systemet. Vil tro dette er felles for alle type pumper, også Eheim 1048:

A) You can pour water into your reservoir/T-line and start your pump up, alternating between pouring and starting up your pump or B) place the pump into a large bucket and the one end of the outlet hose of the system into the other side and start the pump, once the whole system is clear of air bubbles (make sure you knock it and shake it abit to dislodge them), connect the outlet hose over the inlet barb of the pump underwater and you have a closed loop.

(Hele artikkelen)

Når det gjelder det andre spørsmålet ditt, så har jeg sendt en henvendelse til Microplex.no der jeg spør om omtrent akkurat det samme (Hva er optimal plassering for pumpe/vanntank). Det er klart, måten du har tenkt å gjøre det på er jo litt spesiell, men kan evt. poste svaret jeg får i denne tråden uansett.

Lenke til kommentar

PingEnt: Velkommen til forumet. Hvis du har tanken under pumpa, vil du ikke få fylt systemet bare ved å skru på pumpa. Hvis du har mulighet til å heve tanken over pumpehøyde under fylling av systemet er dette tilstrekkelig.

Winged Monkey: Siden du har Mist-tanken, vil du kunne fylle systemet ved å fylle vann i tanken etterhvert som pumpa sender vannet inn gjennom slangene.

Lenke til kommentar

PingEnt:

Tanken skal ikke under noen omstendighet plasseres lavere enn pumpa!

I så måte høres oppstillinga di fin ut.

En Eheim-pumpe har, i likhet med de fleste andre av sine "medsøstre", tilnærmet null sugeevne.

Skulle det oppstå en situasjon hvor du får en luftlomme i pumpa, noe som kan forekomme om tanken står lavere, så kan du risikere at sirkulasjonen stopper opp.

"Våre" pumper må derfor alltid monteres slik at de har uhindret tilførsel av vann, dvs fortrinnsvis fra en tank i samme høyde som pumpa eller høyere enn denne.

Ideelt sett bør også pumpa monteres som laveste punkt i ethvert kjølesystem, for å eliminere mulighet for luftansamlinger i denne.

Om pumpa monteres som beskrevet ovenfor, er det strengt tatt heller ikke nødvendig å fylle pumpa på den måten som er beskrevet, vannet fra tanken vil uansett finne veien inn i pumpa!

Støyen som nevnes, har sammenheng med at det nødvendigvis vil følge med noe luft med vannet, ettersom det er tilnærmet umulig å fylle et system til 100% før førstegangs start.

Sørg derfor å ha en flaske med vann tilgjengelig for etterfylling av tanken, etterhvert som lufta i systemet erstattes av vann.

Lykke til med vannkjølinga! :thumbup:

Den er langt fra så "farlig" som man av og til kan lese om i trådene her....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Takker for alle svar, de var alle svært informative. Etter hva jeg har lest holder det altså å ha pumpa under tanken, noe jeg er svært glad for :)

Ideelt sett bør også pumpa monteres som laveste punkt i ethvert kjølesystem, for å eliminere mulighet for luftansamlinger i denne.

Jeg hadde opprinnelig tenkt å plassere radiatoren nede i fronten av kabinettet, men dette vil da føre til at pumpa ikke er det laveste punktet i kjølesystemet. Vil dette være et stort problem? Det vil kanskje være plass til å montere pumpa nede i bunnen av kabinettet(siden jeg allerede må fjerne et diskoppsett pga. radiator). Problemet er bare at bunnen av dette kabinettet ser ut som en sveitserost med ekstra hull - noe som vil gi problemer med å lage nye hull til pumpa(ettersom jeg regner med at avstanden mellom hullene ikke vil passe til montasje av pumpa). Vil jeg vinne mye på å plassere pumpa i bunnen av kabinettet?

Lenke til kommentar

Det går selvsagt også helt fint å montere radiatoren lavere enn pumpa, det vil ikke skape noe problem for pumpa.

Plassering av pumpa som laveste punkt er vel like mye en prinsippsak som en nødvendighet, men det kan være en grei regel å følge.

Det man i alle fall først og fremst skal passe på, er som sagt at pumpa alltid skal ha fri tilførsel av vann.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Vel, det endte opp med at jeg plasserte pumpa i bunnen av kabinettet. Utrolig nok passa avstanden mellom hullene perfekt til pumpa - alt jeg måtte gjøre var å utvide dem litt. Alt ser ut til å virke fint etter 12 timers testing. Så hvis jeg bare kunne få fjernet den siste irriterende luftbobla ville alt være bra...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...