Gå til innhold

Nikon D70 og Fedora Core

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener jeg leste at linux (var suse jeg så dette i) kun støttet overføring via PTP?

Tror det kom opp en sånn pop-up som informerte om dette.. Nå skal det sies at når jeg leser noe om en distro, så tror jeg automagisk at det gjelder for alle, inntil det absolutt ikke funker..

-Escariot

Lenke til kommentar
bla bla bla

Eg veit det er feil å sitere seg sjølv, men ja alle desse 3 metodane virker, og ja eg har testa det sjølv. (har tilfeldigvis ein D70 liggande å slenge)

olear sin link var også fin..

@escariot suse har mass storage støtte med som standard (iallefall i 9.1, er uansett berre å legge in ein kjerne med ein annan konfig)

Lenke til kommentar
Mener jeg leste at linux (var suse jeg så dette i) kun støttet overføring via PTP?

Tror det kom opp en sånn pop-up som informerte om dette.. Nå skal det sies at når jeg leser noe om en distro, så tror jeg automagisk at det gjelder for alle, inntil det absolutt ikke funker..

-Escariot

Linux støtter definitivt USB mass storage - dvs. kortlesere, minnepinner, og kameraet mitt. På nyere fedora versjoner (fc3 og høyere) så skal kameraet kommet opp som en disk på skrivebordet når du plugger det inn dersom det er i mass storage modus.

PTP er en annen mulighet, som i alle fall brukes mye av Cannon. gtkam eller i senere tid gthumb brukes da.

Lenke til kommentar

Det kommer ikke opp på skrivebordet, eller noen andre plasser når jeg kobler det til. Kameraet er satt opp som USB Mass Storage. Kan noen hjelpe meg?

Foreløpig er dette den eneste nedturen jeg har funnet etter atr jeg gikk over til FC3 :D

Lenke til kommentar
mount /dev/sda1 /enplass

Du tror virkelig at det der vil hjelpe en nybegynner..? :roll:

Da får du komme med et bedre forslag da ;)

Hvis jeg hadde hatt et bedre forslag hadde jeg postet for lengst, men poenget er at hvis du ikke har noe å si som hjelper spørsmålsstiller kan du like godt la være å poste.

Et svar som "mount /dev/sda1 /enplass" uten noen forklaring hjelper aldri nybegynnere.

Lenke til kommentar
Hvis jeg hadde hatt et bedre forslag hadde jeg postet for lengst, men poenget er at hvis du ikke har noe å si som hjelper spørsmålsstiller kan du like godt la være å poste.

Et svar som "mount /dev/sda1 /enplass" uten noen forklaring hjelper aldri nybegynnere.

Ok, da :p

Kamera howto:

Åpne en terminal

su
mkdir /mnt/camera
mount /dev/sda1 /mnt/camera

Lenke til kommentar
mount /dev/sda1 /enplass

Du tror virkelig at det der vil hjelpe en nybegynner..? :roll:

Hva i all verden er vitsen med å klage over at noen prøver å hjelpe? Spesielt når du ikke kommer med noe mer konstruktivt selv.

Sist jeg sjekket var ikke nybegynner synonymt med mentalt utviklingshemmet, derfor bør en nybegynner være i stand til å finne ut hva olear mente.

Selvsagt er det ikke alle nybegynnere som er i stand til dette, men det er da bare å prøve, og håpe på det beste. Om han ikke skjønner hva olear mente så kan han spørre om det.

Til trådstarter; anbefaler deg å lese på Linuxguiden. Bl.a. montere-artikkelen kan være nyttig i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Det kommer ikke opp på skrivebordet, eller noen andre plasser når jeg kobler det til. Kameraet er satt opp som USB Mass Storage. Kan noen hjelpe meg?

Foreløpig er dette den eneste nedturen jeg har funnet etter atr jeg gikk over til FC3 :D

Det var rart. Sjekk under "datamaskin" når du har koplet det i...

Kan du også prøve å stå i et konsoll (control+alt+f1), og så koble det i? Det skal komme en del tekst. Du behøver ikke være logget inn. Bruk control+alt+f7 for å komme tilbake til GUI.

Lenke til kommentar
Kan du også prøve å stå i et konsoll (control+alt+f1), og så koble det i? Det skal komme en del tekst. Du behøver ikke være logget inn. Bruk control+alt+f7 for å komme tilbake til GUI.

Eller bare skriv dmesg i en terminal ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...