Bisarre Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 Svogeren min har alltid vært veldigforsiktig med hva han legger inn på maskinen sin. Også veldig forsiktig med e-post og vedlegg. Derfor trudde han at han ikke trengte AV program. Gjett om han ble lang i maska, den dagen maskinen hans begynte å bli litt tregere enn han tolererte, og begynnte med å gjøre litt rare ting. Jeg fikk han til å installere Norton, og vi fant 456! filer som var infisert. Kjørte sjekk 5 ganger, men fortsatt var det virus i boot-sektor, og enkelte andre filer som ikke kunne slettes. FORMAT C: Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 Til de som kjører uten AV: FY! Selv om virusene ikke er ødeleggende, ligger det mange muligheter for at de kan logge tastetrykk, stjele passord osv. Dette vil du ikke merke, men det er jo kjipt når VISAn blir trukket for diverse tvilsomme tjenester på nett. Som en annen nevnte kan ubeskyttede maskiner også fortsette å spre virus. Da klez herjet som verst fikk jeg 5 mailer fra en og samme avsender i løpet av en dag. Hadde jeg hatt forhåndsvisning og ikke AV hadde jeg risikert å fortsatt og mailservere hadde fått endel å tygge på. Det er faktisk mulig å få virus fra bare å besøke en infisert server. Min bedre halvdel besøkte skolen sin, og fikk maskinen min infisert. Hun hevder å ikke ha sagt ja til noe nedlasting o.l. og jeg tror henne. Kan ikke huske hvilket virus det var. Finnes også masse gratis AV der ute, og endel ISPer gir bort gratis AV + oppdatering nettopp for å spare sine servere. Lenke til kommentar
janken Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Hei Mjutil Takker for bidraget ditt! Det fungerte for meg. Etter at jeg slettet et eller annet fikk jeg opp denne meldingen om openme.exe. Jeg kan legge til at du bør slette openme.exe fra win.ini og system.ini. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 GeeZuZz: Hrm... at kun .exe filer er farlige er jeg ikke med på. Vet du hva .scr er i det hele tatt? For å påstå at brukere som er infisert av .exe filer er smartere enn de som er infisert av .scr filer må man være rimelig dum selv (eller ikke vite hva man snakker om) [ Denne Melding var redigert av: cecolon på 2002-11-04 22:57 ] Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Quote: Den 2002-11-04 22:55, skrev cecolon:GeeZuZz:Hrm... at kun .exe filer er farlige er jeg ikke med på. Vet du hva .scr er i det hele tatt?For å påstå at brukere som er infisert av .exe filer er smartere enn de som er infisert av .scr filer må man være rimelig dum selv (eller ikke vite hva man snakker om) hmm. OK, jeg gir meg. (.scr var foresten bare et eksempel) Men jeg hadde følt meg dum om jeg hadde trykket på noe annet en .exe filer. .scr er de "nest skumleste" synes jeg, siden de faktisk kan være skjermbeskyttere. Men jeg hadde ikke "tilgitt" meg selv om jeg hadde trykket på f.eks en .pif .shs .lnk e.l. (og .exe - hvis det kommer i mistenkelige mail) Jeg må si at det virker som det er kun jeg som forbinder f.eks .pif .shs bare med virus. Bruker dere disse filtypene til vanlig? :???: Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Quote: .scr er de "nest skumleste" synes jeg, siden de faktisk kan være skjermbeskyttere. .exe kan faktisk være en "morofil". F lash-animasjon f.eks. :smile: Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Jeg tror på at man NESTEN 100% kunne klart seg med sunn fornuft uten AV hvis man 100% vet hva man driver med å IKKE åpner noe vedlegg eller bruker en epost klient som iallefall har kjente sikkerhetsfeil og eventuelt holder seg oppdatert på det så fort en feil er oppdaget.. men da må man samtidig være obs på hvor man henter filer fra på nettet... Jeg har pr dags dato enda ikke fått en virus infisert fil ved å hente ned fra web, men man vet jo aldri.. selv cder som har fulgt med i magasiner har hatt virus. og bruker du kazaa har du stor mulighet (så lenge du ikke holder deg til mp3'er) for å laste ned noe med virus. Men som sagt er det mulig, men MULIGHETEN er der for at man kan bli infisert selv om man aldri så mye vet hva man driver med. Innbiller meg selv at jeg skulle klart meg uten AV, men siden det er en liten risk der. og siden jeg av og til får ting av familie og venner på cd eller disketter kan jeg ikke være sikker på om det er infisert. Jeg har ikke oversikten om venner er likre safe på virus som meg. Og får jeg en cd med noe tøft som en venn sier at er tøft og spør jeg om han har virus, så svarer han f.eks nei. Men så har han det, bare at han ikke har oppdaget det, også er man igang... iallfall kjører jeg idag AV som sjekker ALT som kommer inn. Alt via download fra web/ftp/mail og som oppdaterer seg automatisk og ville aldri avinstallert den for noe i verden. jaja.. lang og usaklig melding.. men konklusjonen er at jeg ikke ville være foruten AV selv om jeg aldri så mye vet hva jeg driver med. - Ellers så syntes jeg det er fint at (første post) du skriver om et virus og hvordan fjerne det, men kan bli litt mye å skrive post om alle virus og hvordan man fjerner den ettersom man får vite om det =) Men absolutt ikke negativt, men kanskje litt dumt å poste det hele tiden.. (noe du enda ikke har gjort =) Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 forsøk å rename en .exe fil til .scr. eller noe annet kjørbart. så ser du poenget mitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå