Gå til innhold

Noen her som har tatt en SAT?

Bluesky

Anbefalte innlegg

Hei

Tenker litt på å studere på ett universitet i USA.

Jeg snakket med ANSA om dette, og de sa at for å komme inn på enkelte universiteter måtte jeg ta en såkalt SAT.

Dette er visst en Amerikansk heldagsprøve, men stort mer enn det vet jeg ikke.

Noen her som vet noe om hvilke fag man må kunne og hvilket vanskelighetsnivå spørsmålene er på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer, nr. 4, jeg tok denne prøven for ikke så lenge siden.

Jeg måtte fly til Oslo for å ta den, og tok den ved Universitetet ved Blindern. Prøven varte i ca 5 timer (ikke ulikt en heldagsprøve) med noen korte pauser på 5-10 minutter mellom hver del. Prøven er delt i 10 (!) deler, der noe går om igjen.

Først er det en ressonerende tekst om et emne du får utdelt, der du skal forklare din mening om saken med eksempler. Du får 25 minutter på denne delen.

De neste delene handler om lesing, skriving og matte, med 3 deler hver. Lesingen går ut på å lese en kort tekst og svare på spørsmål ang. hva forfatteren mente med teksten, hva de som siteres i teksten mener om noe, osv. Dette var ikke så vanskelig, ganske logisk

Skrivedelen gikk ut på å velge det ordet/de ordene som passer best i en setning. Denne delen er ganske vanskelig, da man ofte får valget mellom 5 ord man aldri har lest før, og man må eliminere for å komme fram til det riktige svaret. Hvis man ikke får 5-6 i engelsk vil man slite med disse delene.

Deretter kommer mattedelen, som jeg slet litt med (ikke at jeg er flink i matte..). Denne deles i to, der du først får muligheten til å velge mellom 5 svaralternativ, og i den andre delen må du føre inn svaret selv. Nivået på disse spørsmålene er tilsvarende noe ala 1 og 2MX.

Hele prøven (minus stilen og den ene mattedelen) er multiple choice, det vil si at man får 5 sirkler, og skal fylle ut én av de. Her gjelder det å hele tiden passe på at man er på riktig spørsmål, da man lett kan hoppe over et spørsmål og få feil på resten (noe som har skjedd med flere enn jeg tør tenke på).

Man mister 1/4 av et poeng for hver gang du svarer feil, og mister ingenting på å ikke svare, derfor lønner det seg å gjette hvis man klarer å eliminere ett eller flere svaralternativ. Jeg anbefaler deg å hoppe over de vanskelige spørsmålene og gå tilbake når du er ferdig med de du klarte.

Man kan ha med kalkulator, blyant og viskelær, og de er veldig streng på at du ikke har noe annet på pulten.

Hvis jeg kommer på noe mer skal jeg nevne det, og hvis du har spørsmål er det bare å spørre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...