Bytex Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Jeg sliter litt for tiden, For et par uker siden fikk jeg mail fra Telenor om at abonnementet mitt var begrenset på utgående e-post da det var detektert portscanning eller spredning av uønsket e-post/virus fra kontoen min. Det ble anbefalt å installere og kjøre Norton Internet Security 2005, som følger med abbo'et mitt. Da fant den ingenting, men jeg sendte mail tilbake om gjenåpning av alle tjenester, og fikk det. For noen dager siden installerte jeg Windows på en ny harddisk og bruker den som boot. Før jeg i det hele tatt gikk online, installerte jeg AVG Free (norton er så stort og tar en halv evighet å laste inn ved boot), pluss aktiverte windows sin firewall. Så lasta jeg ned alle windows updates + oppdaterte virusprogrammet, og surra videre...idag fikk jeg ny mail om at abonnementet var begrenset. Samme greia som sist...AVG finner heller ikke noe virus, og firewall burde jo sperre for utgående uønsket virusspredning? Hva i huleste? Er det noe jeg kan laste ned som evt. finner dette mystiske viruset? Lenke til kommentar
svamp Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Har du prøvd å laste ned en annen firewall? For eksempel Sygate Personal Firewall, som er gratis. Windows sin brannmur stopper vel ikke alt.. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2005 Nei, har brukt sygate før men jeg gikk vel lei av popups om alt mulig rart etterhvert. Det kan jo være noe som har kommet over fra den gamle harddisken, har den stående i som slave for å kopiere over ting jeg hadde på den gamle. Den gamle begynte å bli herpa med click of death, men er jo fortsatt full av MP3 og ting og tang. Men virusscan ble kjørt over hele systemet forrige gang uten resultat da. Det har hendt at AVG har poppa opp med beskjed om at virus ble detektert og sletta når jeg har surfa rundt, men de burde jo bli plukka opp der og da og filene fjernet uten problemer.. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Et anti-virusprogram er aldri 100 % garantert å fange opp alt utøy. Det tar f.eks. litt tid fra ett nytt utøy blir satt i omløp, til signaturene blir lagt ut for nedlasting til klientene. Den eneste måten å ha kontroll på hva som har tilgang til Internet, er å bruke en brannmur som Sygate PF. Hvis du til stadighet får popups etter den første tiden, så bør du være spesielt oppmerksom. Har selv brukt Sygate PF i flere år, og får nå aldri popups, bortsett fra når jeg oppgraderer ett program som skal ha tilgang til Internet, eller når jeg installerer et program som jeg vet skal ha tilgang til Internet. Kjører du WinXP, så blir virus o.l. ofte ikke endelig fjernet hvis System Restore er påslått. En annen ting du bør være oppmerksom på, er om du har et dårlig sikret trådløst nettverk. Du kan ha en ukjent bruker... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå