blablabla21 Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Hva er raskest, mest stabilt og krever minst ressurser av KDE og Gnome uavhengig av brukervennelighet? Bør jeg installere Linux på nytt hvis jeg skal sette hardisken i en ny PC med andre komponenter? Er det noen distroer som ikke takler RPM filer og må RPM filene være lagt for den distroen man bruker? Varierer sikkerheten på frie og kommersielle ditroer? Kan jeg bruke KDE programmer i Gnome og omvendt? Har XSI 4.x som skal være for Windows og Linux, men finner ikke noe installasjons fil, hvordan installerer jeg programmet? Er det flere Linux brukere som føler seg oversett når egentlig PC-CD nesten alltid betyr Win-CD? Kan man bruke Maya PLE i Linux? Noen som vet om Unreal Editoren som kommer med 2007 kommer til å bli portet til Linux? Har et Logitech USB Headset m/mic og et USB Webcam som Distroen min ikke finner (bruker Suse Pro 9.2 for øyeblikket), hva gjør jeg feil? Er det noen chatteklienter til linux som har webcam funksjon, helst en som støtter MSN? Lenke til kommentar
olear Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 (endret) Hva er raskest, mest stabilt og krever minst ressurser av KDE og Gnome uavhengig av brukervennelighet? Min erfaring er at GNOME krever mindre ressurser, men KDE har blitt bedre og bedre. Bør jeg installere Linux på nytt hvis jeg skal sette hardisken i en ny PC med andre komponenter? Det er ikke nødvendig (hvis du ikke har en custom kernel bygd for din spesifike HW) Er det noen distroer som ikke takler RPM filer og må RPM filene være lagt for den distroen man bruker? Fedora, Mandriva og SuSE bruker RPM. RPM'en bør være for den distroen du skal installere på. Varierer sikkerheten på frie og kommersielle ditroer? Nei Kan jeg bruke KDE programmer i Gnome og omvendt? Så lenge du har de rette bibliotekene. Har XSI 4.x som skal være for Windows og Linux, men finner ikke noe installasjons fil, hvordan installerer jeg programmet? Det skal ligge på CD'en Er det flere Linux brukere som føler seg oversett når egentlig PC-CD nesten alltid betyr Win-CD? Bryr meg ikke Kan man bruke Maya PLE i Linux? Ja Noen som vet om Unreal Editoren som kommer med 2007 kommer til å bli portet til Linux? Tviler på det. Endret 13. juni 2005 av olear Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 1. Depends 2. Depends 3. ja 4. Nei 5. Ja Etter det så vet jeg ikke Lenke til kommentar
ratix Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Hva er raskest, mest stabilt og krever minst ressurser av KDE og Gnome uavhengig av brukervennelighet? Gnome Bør jeg installere Linux på nytt hvis jeg skal sette hardisken i en ny PC med andre komponenter?Nei, ikke hvis du bruker et modulbasert system (at de fleste drivere er som moduler og ikke bygd inni selve Linux) Er det noen distroer som ikke takler RPM filer og må RPM filene være lagt for den distroen man bruker?Ja og ja, det bør de. Varierer sikkerheten på frie og kommersielle ditroer?Ja. Kan jeg bruke KDE programmer i Gnome og omvendt?Ja. Har XSI 4.x som skal være for Windows og Linux, men finner ikke noe installasjons fil, hvordan installerer jeg programmet?Spør de som lager det. Er det flere Linux brukere som føler seg oversett når egentlig PC-CD nesten alltid betyr Win-CD?"nesten alltid"?, PC er jo synonymt med Windows i windowsverden, så jeg bryr meg lite. Kan man bruke Maya PLE i Linux?Sikkert, se på siden dems. Noen som vet om Unreal Editoren som kommer med 2007 kommer til å bli portet til Linux?Sikkert noen som vet det. Har et Logitech USB Headset m/mic og et USB Webcam som Distroen min ikke finner (bruker Suse Pro 9.2 for øyeblikket), hva gjør jeg feil?Du leste ikke på siden til Suse om de to komponentene var støttet før du satte igang. Er det noen chatteklienter til linux som har webcam funksjon, helst en som støtter MSN?Det er noen som jobber med en versjon av gaim (gaim-vv) som vil kunne støtte webkamera, den er vel ikke helt ferdig enda. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 (endret) Hva er raskest, mest stabilt og krever minst ressurser av KDE og Gnome uavhengig av brukervennelighet? Gnome. KDE kan føle litt raskere siden det bruker QT, men programmer starter raskere og prosesser skjer mer "med en gang" i GNOME. Bør jeg installere Linux på nytt hvis jeg skal sette hardisken i en ny PC med andre komponenter? Ikke hvis du har en feit kernel eller masse moduler. Det har de fleste distribusjoner, så å sette en harddisk med Linux på inn i en ny PC skal gå helt greit. Er det noen distroer som ikke takler RPM filer og må RPM filene være lagt for den distroen man bruker? Debian, MEPIS, Kubuntu/Ubuntu m.fl. bruker ikke RPM-filer men DEB-filer som er omtrent like vanlig som RPM-filer. RPM filer kan også konverteres enkelt til DEB. RPM-filer må være laget for den distroen man bruker. DEB-filer kan brukes i de aller fleste DEB-brukende distribusjoner. Varierer sikkerheten på frie og kommersielle ditroer? Nei, Debian og Slackware er to veldig gode og sikre distroer, spesielt førstnevnte er brukt veldig mye på server. Begge to er frie. Kan jeg bruke KDE programmer i Gnome og omvendt? Så lenge du har alle biblioteker som trengs for å kjøre programmet installert, skal det gå greit. Har XSI 4.x som skal være for Windows og Linux, men finner ikke noe installasjons fil, hvordan installerer jeg programmet? Se på hjemmesiden til produsenten av XSI. Bryr meg veldig lite. Kan man bruke Maya PLE i Linux? Ja. Noen som vet om Unreal Editoren som kommer med 2007 kommer til å bli portet til Linux? Du kan jo spørre de som lager Unreal.. Har et Logitech USB Headset m/mic og et USB Webcam som Distroen min ikke finner (bruker Suse Pro 9.2 for øyeblikket), hva gjør jeg feil? Er det noen chatteklienter til linux som har webcam funksjon, helst en som støtter MSN? Tror eldre versjoner av "gaim-vv" hadde videokamera-funksjon som virket med MSN, men denne er i hvert fall tatt vekk fra siste versjon siden den var svært full av bugs. Endret 13. juni 2005 av Gimper Lenke til kommentar
blablabla21 Skrevet 13. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2005 (endret) Takker for alle svar:) Når det gjalt headset med mic og webcam hadde jeg det lenge før jeg satte igang, men logitech er de mest kjente og hvis ikke de funker på Linux gjør vel ikke særlig mange andre det heller... Epicgames sine hjemmesider er nede, så jeg får ikke spurt dem, prøvde før jeg lagde posten. Vet at XSI skal være for Linux, men jeg vet ikke hvilken fil som er installasjonsfilen. Vet egentlig kun hvordan man installerer RPM filer Det står at maya er for linux og windows, men når jeg skal laste ned PLE utgaven står detkun oppgit windows på system spesifikasjoner... sjekket det ut før jeg lagde posten, men dette var litt forvirrende... Jeg syns det er irriterende at de ikke kan skrive Win-CD når det er et spill som ikke funker på Linux både i butikker og internett sider, hadde gjort det litt lettere å finne hvilke spill som funker på linux også. Finnes det noen distroer som støtter både DEB og RPM? hvilke av dise løsningene er best? Endret 13. juni 2005 av blablabla21 Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Når det gjalt headset med mic og webcam hadde jeg det lenge før jeg satte igang, men logitech er de mest kjente og hvis ikke de funker på Linux gjør vel ikke særlig mange andre det heller... Størrelse av produsent har ingenting med om det finnes drivere eller ikke å gjøre. Faktisk har mindre produsenter ofte lettere for å slippe nødvendig informasjon som gjør det mulig å lage drivere. Finnes det noen distroer som støtter både DEB og RPM? hvilke av dise løsningene er best? Det finnes ingen distroer som støtter begge formatene. Jeg mener at DEB er best, det er raskest og har best avhengighets-håndtering. Dessuten er pakkehåndtererne, apt-get og synaptic, bedre enn de tilsvarende for RPM-formatet. Lenke til kommentar
olear Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Takker for alle:) Når det gjalt headset med mic og webcam hadde jeg det lenge før jeg satte igang, men logitech er de mest kjente og hvis ikke de funker på Linux gjør vel ikke særlig mange andre det heller... Epicgames sine hjemmesider er nede, så jeg får ikke spurt dem, prøvde før jeg lagde posten. Vet at XSI skal være for Linux, men jeg vet ikke hvilken fil som er installasjonsfilen. Vet egentlig kun hvordan man installerer RPM filer Det står at maya er for linux og windows, men når jeg skal laste ned PLE utgaven står detkun oppgit windows på system spesifikasjoner... sjekket det ut før jeg lagde posten, men dette var litt forvirrende... Jeg syns det er irriterende at de ikke kan skrive Win-CD når det er et spill som ikke funker på Linux både i butikker og internett sider, hadde gjort det litt lettere å finne hvilke spill som funker på linux også. Finnes det noen distroer som støtter både DEB og RPM? hvilke av dise løsningene er best? Maya PLE var ikke støttet av Linux, men fullversjonen er det. Når det gjelder RPM, DEB osv. Så er ikke dette viktig. Man bruker pakkesystemet til å laste ned programmer og da slipper man å lete rundt på nettet etter filer osv. Når det gjelder XSI så står det sikkert noe info på CD'en over hvordan man installerer Linuxversjonen. Har dessverre ikke CD'en tilgjengelig for øyeblikket så jeg får ikke sjekket dette for deg. Lenke til kommentar
drall Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 (endret) Hva er raskest, mest stabilt og krever minst ressurser av KDE og Gnome uavhengig av brukervennelighet? Dersom du bruker applikasjoner som er dynamisk linket mot de samme bibliotekene som resten av KDE (f.eks konqueror og kopete fremfor firefox og gaim), vil KDE ofte bruke mindre ressurser enn Gnome. Programmer vil ofte laste raskere i KDE enn i Gnome dersom KDE er kompilert med -fvisibility=hidden. Endret 13. juni 2005 av drall Lenke til kommentar
genstian Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Er det flere Linux brukere som føler seg oversett når egentlig PC-CD nesten alltid betyr Win-CD? nei, ikke etter at jeg leste om en fyr som kjøpte seg et program som det stå PC-CD på. når han satte inn cden fikk han beskjed om at han trengte gtk+. han installererte det og startet installasjons programmet. da you need: gcc 3.0+, gtk+ 2.0+, glibc 2+ Linux 2.4.??+ or BSD with X11 libs kom opp. :!: Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 nei, ikke etter at jeg leste om en fyr som kjøpte seg et program som det stå PC-CD på. når han satte inn cden fikk han beskjed om at han trengte gtk+. han installererte det og startet installasjons programmet.da you need: gcc 3.0+, gtk+ 2.0+, glibc 2+ Linux 2.4.??+ or BSD with X11 libs kom opp. :!: Hvis du kunne gitt en lenke hadde jeg blitt veldig imponert... Lenke til kommentar
genstian Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 nei, ikke etter at jeg leste om en fyr som kjøpte seg et program som det stå PC-CD på. når han satte inn cden fikk han beskjed om at han trengte gtk+. han installererte det og startet installasjons programmet.da you need: gcc 3.0+, gtk+ 2.0+, glibc 2+ Linux 2.4.??+ or BSD with X11 libs kom opp. :!: Hvis du kunne gitt en lenke hadde jeg blitt veldig imponert... tror egentlig ikke på det selv men men... is funny any way. det var flere måneder siden så jeg har slettet cache for en god stund siden. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Bare en liten kommentar til deb vs rpm. Om du f.eks bruker debian eller ubuntu (som er basert på debian), som bruker deb, og har et programm som du _bare_ har som rpm, så er det ikke krise. Du kan bruke et program som f.eks alien til å innstalere rpm pakker på debian (eller debian baserte) maskinen din. Så at distrobusjonen ikke støtter det betyr ikke at det garantert ikke vil fungere, men at det sansynligvis vil innebære litt mer arbeid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå