Gå til innhold

Hvor mye skal det til før en høyttaler blir ødelagt

Anbefalte innlegg

Som sikkert en del her, er jeg litt bekymret over at sub'en min skal bli ødelagt eller "sprengt". Hvor mye skal det faktisk til før man har sprengt en høyttaler? Vil man da høre mye forskjell? Kan man ikke ha sprengt den men fortsatt høre en klippete lyd?

Har en CW CLCS-15S sub. Håper noen kan svare her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en sub som laget klippe lyder pga dårlig kontakt i de loddede ledningene inn på elementet. Hørtes ut som den var sprengt men helt ok etter rep.

En sub tåler nok en trøkk men det er fullt mulig å sprenge den hvis du kjører veldig hardt i lengre tid Men du bør være i stand til å høre når den spiller "anstrengt" og ta hintet og skru ned. Det er forskjell på hva en høyttaler tåler i "Peak" feks brå lydeffekter i filmer og hva den blir utsatt for kontinuerlig.

Er den sprengt så skal du høre det veldig godt ved at den feks skurrer/gir uren lyd.... Jeg mener det også skal være mulig å kjenne at membranen ikke lenger beveger seg fritt hvis du trykker den forsiktig inn. Det kjennes på en måte litt "grusete" ut.....hvis du skjønner...

Så mitt råd blir: Bruk ørene og finn ut hvor grensen går for ditt utstyr.

Husk: At en høyttaler spiller urent når du guffer på litt kan også skyldes forsterken som ikke klarer å mate den med "ren lyd" når den presses...

Lenke til kommentar

Hvis kobbertråden på elementet ryker så vil du høre ingenting. Hvis limet som holder kobbertråden på plass smelter, så vil du få en forferdelig skurring (Men jeg tror det siste kun skjer på diskanter hvis de er utsatt for masse clipping på høyt volum, da de blir utrolig varme)

Lenke til kommentar

har en bitteliten pc sub på 17w rms... den har tålt mye juling oppgjennom årene.... spilte basstester på sinnsykt høyt volum her om dagen.. skurra som pokkern (mest fordi det er liten kasse og det blir sånn "skurre" lyd når luften ikke kommer ser fort nåkk ut..

men spiller musikk nå :) fungerer like fint som alltid..

jeg har da dette høytalersettet.

Lenke til kommentar

Ett sprengt høyttalerelement er det man snakker om når stemmespolen er brent/smeltet, som igjen er et resultat av at man har kjørt for mye strøm, eller forvrengt lyd på høyttalern.

Vær obs på at det like gjerne kan være forsterkerens feil at elementet "sprenges", ikke fordi strømmen er høyere enn elementet tåler, men fordi strømmen er høyere enn forsterkeren er bygd for å gi fra seg (høres selvmotsigende ut, men dette kan faktisk hende). Når lyden blir for høy klarer ikke forsterkeren å spille rent lenger, og den forvrengte (og ganske høye) lyden er noe av det verste høyttalerne kan oppleve.

Det er faktisk verre å ha en for liten forsterker enn for stor i forhold til høyttalerne den skal drive (så lenge du ikke fristes til å spille på usannsynlig høyt volum). Selv har jeg en 1500 watts effektforsterker som jeg driver en 10" isobarisk sub (350 watt max per element), og denne spiller både høyt og rent (riktignok ikke så høyt som den doble 12"-suben jeg også har).

PS. Isobarisk basskasse (front mot front) anbefales ;)

Lenke til kommentar

1500-watts forsterkeren er en effektforsterker ja.

Om sub'en er aktiv er vanligvis (forhåpentligvis?) den innebygde forsterkeren godt balansert i forhold til elementet og bør derfor også klare ganske høy lyd før elementet begynner å få det.

Det er imidlertid svært enkelt å høre om sub'en ikke tåler lyden - om du hører at elementet spraker når bassen er høy, skru ned. Så lenge du bare har den vanlige brummingen er det ingen fare.

Lenke til kommentar
Gjest member-63169
Når det begynner å lukte er det muligens for sent :p

nei, min funker etterpå, men det kan jo hende den har tatt skade, men ikke som jeg kan høre!

Lenke til kommentar

En høyttaler spiller et visst antall db og så sier det stopp. Man kan skru opp og når man ikke får noe mer lyd ut av den, da mater du litt til og du har nådd maksgrensen for hva den tåler.

Den vanligste grunnen til sprengte høyttalere er for liten forsterker som sagt ja. Vet ikke hvorfor men ja...

Lenke til kommentar
En høyttaler spiller et visst antall db og så sier det stopp. Man kan skru opp og når man ikke får noe mer lyd ut av den, da mater du litt til og du har nådd maksgrensen for hva den tåler.

Den vanligste grunnen til sprengte høyttalere er for liten forsterker som sagt ja. Vet ikke hvorfor men ja...

Hva er vitsen med å skur opp volumet når du har nådd maksgrensen for hva elementene tåler?

Grunnen til at det er værre med en liten forsterker enn en stor forsterker er at når den ikke klarer å levere mer strøm, vil den begynne å klippe signalet. Du vil da få den såkalte forvrengningen. Skurring er et hørbart tegn på dette. Faren for brent spole i slike tilfeller er stor.

Med stor forsterker har du derimot mer kontroll over elementene, og faren for forvrengning er liten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...