Decline Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Ville du tatt livet av en person for å beskytte landet ditt? Eller tenker du at alle mennesker er like mye verdt, ergo vil du ikke drepe noen? Eller vil du bare gå inn i et forsvar som skyter muslimer (demokrater) ? Personlig er jeg for forsvaret. Jeg ville nok gått inn i forsvaret på 70-tallet for å forsvare Norge mot den sovjetiske trusselen. I dag derimot virker det som om fokuset har blitt forandret. Nå skal forsvaret ikke lenger forsvare landet, men angripe trusseler mot vestlige interesser langt borte. Dette synes jeg ikke er bra. Men hva synes du? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Hva er det du kaller 'vestlige interesser'? Frihet og demokrati og sånt? Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Hva er det du kaller 'vestlige interesser'? Frihet og demokrati og sånt? Antar at det går mer på kulturforskjeller og vestlige lands higen etter å utslette disse og skape en slags verdenskultur. Om det er positivt får vel være opp til hver enkelt. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 I realiteten er det økonomiske interesser. Statoil, Exxon, McDonalds og GM gir blanke katta i "frihet og demokrati" så lenge pengene ruller inn. Men OT: Jeg hadde ikke hatt noen betenkligheter med å skyte en amerikaner, russer eller danske om hun angrep Norge. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Ville uten tvil med livet som innsats gjort de som er nødvendig for å forsvare oss. Dog er ikke Norge sitt forsvar noe i nærheten av det "angrepsforsvaret" du gir inntrykk av. Vi bidrar internasjonalt, men det er i all hovedsak stort sett fredsbevarende oppdrag. Dog er det betnkelig at NATO er blitt mer offensivt organ de siste årene, noe som er problemfylt. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 I en forsvarssituasjon(i eget land) hadde jeg nok sikkert fyrt av noen blybyger mot den angripende part. I en angrepssituasjon(utenfor eget land) hadde jeg nok også gjort det samme dersom valget var å skyte eller bli skutt av fienden. Dog kan jeg ikke se for meg at jeg vil komme i en angrepssituasjon(utenfor landet) uten selv å gå inn for det, så den problemstillingen er egentlig ikke aktuell for meg. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Brudd på tre-ords-regelen = stengt tråd. Emnetittelen er i tillegg lite beskrivende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg