Gå til innhold

Gainward GeForce 6800Ultra 256M,elle x850xt?

Yidaki

Anbefalte innlegg

Heisann:)

Bare et raskt spørsmål. Leverte nettopp et defekt Pov6800gt kort, og hadde tenkt bytte til BFG Tech. Disse hadde ikke lenger kort i Norge, så da har jeg to kort å velge mellom i bytte.

Enten: Gainward GeForce 6800Ultra 256MB GDDR3

eller: Sapphire Radeon X850XT 256MB GDDR3

AGP8X, DVI-I, ViVo, Full-Retail

Hvilket er best og hva ville dere valgt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs jo litt hva du spiller. Jeg har inntrykk av at X850XT er hakket bedre i endel spill, men jeg har aldri sett disse opp mot hverandre.

De syntetiske testene gir også et inntrykk av at xt kortet er hakket bedre i høye oppløsninger med AA og AF.

Lenke til kommentar

jeg ville gått for 6800ultra kortet. begge kortene du har dere er ca like raske, men ultraen har støtte for SM 3.0 så det er raskere i spill som støtter sm 3.0, noe det blir flere og flere av. ultraen er også mer fremtidsrettet. men du kan jo også vente til G70 kommer. det kommer til å kick ass hehe.

Lenke til kommentar
jeg ville gått for 6800ultra kortet. begge kortene du har dere er ca like raske, men ultraen har støtte for SM 3.0 så det er raskere i spill som støtter sm 3.0

Jo tenkte på det. Men merker vi sm3.0 noe særlig tror du, eller er det bare snakk om 2-3 frames mer i spillet med kort som støtter sm3.0?

Har lett etter tester på Gainward kortet, men ikke funnet noe..er det jeg som er helt på jordet eller:) Har dere sett noen tester?

Lenke til kommentar

Har selv hatt Gainward 6800U som jeg bytta til HiS X800XTPE da jeg ikke var fornøyd. Jeg liker rett og slett ATI sine kort bedre fordi de er mindre og har lavere støy. Jeg liker også driverne til AT bedre. Uansett så er det to bra kort så det blir smak og behag. Nvidia er best hvis du skal drive med linux.

Lenke til kommentar
Har selv hatt Gainward 6800U som jeg bytta til HiS X800XTPE da jeg ikke var fornøyd. Jeg liker rett og slett ATI sine kort bedre fordi de er mindre og har lavere støy. Jeg liker også driverne til AT bedre. Uansett så er det to bra kort så det blir smak og behag. Nvidia er best hvis du skal drive med linux.

Ja det blir litt som du sier. Noen liker best ati og noen liker best nvidia. Det er vanskelig å si noe helt objektivt om ytelsesforholdene mellom dem og da blir det andre ting som avgjør. Jeg for min del liker best driverne til nvidia og noe helt udefinerbart som bare kan beskrives som en følelse av kvalitet jeg ikke opplever med ati sine produkter. Det er jo helt subjektivt og uforklarlig men jeg blir like skuffet hver gang jeg bytter fra nvidia til ati.

Likevel er det ingen tvil om at ati har meget gode produkter og jeg nøler ikke med å anbefale dem til noen.

Lenke til kommentar
jeg ville gått for 6800ultra kortet. begge kortene du har dere er ca like raske, men ultraen har støtte for SM 3.0 så det er raskere i spill som støtter sm 3.0, noe det blir flere og flere av. ultraen er også mer fremtidsrettet. men du kan jo også vente til G70 kommer. det kommer til å kick ass hehe.

Du får ikke mer fps i SM 3.0, du får ikke SM 3.0 i det hele tatt.

Lenke til kommentar

6800U er ikke raskere enn X850XT i hverken FarCry, Splinter Cell:CT eller LOTR:Battle for Middel-Earth som alle støtter SM3.0. Snarere tvertimot.

Lenke til kommentar
Jeg for min del liker best driverne til nvidia og noe helt udefinerbart som bare kan beskrives som en følelse av kvalitet jeg ikke opplever med ati sine produkter. Det er jo helt subjektivt og uforklarlig men jeg blir like skuffet hver gang jeg bytter fra nvidia til ati.

Ja, har faktisk en tilbøyelighet til å være enig her..opplever også av en eller annen grunn at Nvidia er mer kvalitet på en måte. Men allikevel har eg hatt to 6800gt kort som begge måtte sendes i retur, uten overklokking eller noen form for kluss fra min side, så da kan det med kvalitet igjen diskuteres. Derfor jeg nå er litt vanskelig med hva jeg skal bytte i, eventuelt betale noen hundrelapper i mellomlegg. Ser iallefall at Sapphire i gjennomsnittet ligger hakket foran Ultra kort, og det at det ikke støtter sm3.0 merker vel ikke jeg uansett..kanskje eg bare skal vente til g70 da? eg blir gaaal :)

Endret av Yidaki
Lenke til kommentar

Her kan du se bilder som sammenligner SM 1.1 med SM 3.0 i Far Cry - link

Er det virkelig så stor forskjell på kort som har støtte for sm3.0 og de som ikke har? Kan ikke tro det..da hadde jo ingen kjøpt ati kort, for dette var jo natt og dag i forskjell

Lenke til kommentar
du får ikke SM 3.0 i det hele tatt.

:dontgetit:

Hva mener du?

Man kan ikke bruke SM 3.0 - mao. dårligere grafikk, men bedre fps.

Her kan du se bilder som sammenligner SM 1.1 med SM 3.0 i Far Cry - link

Fy flate det var bedre med SM3.0 det var jo dobbelt så bra detaljenivå, eller fårstår jeg det feil nå?

Lenke til kommentar

Det hadde vært ganske så kjekt å vite FPS med GF6800U når den kjørte SM3.0 kode. Slik som MistaPi nevner, det nytter ikke å ha all verdens instruksjonsstøtte når "kraften" ikke er der for å utnytte den skikkelig.

Jeg synes HDR i FarCry (Den implementasjonen ihvertfall) er et kremeksempel på dette.

Lenke til kommentar
Fy flate det var bedre med SM3.0 det var jo dobbelt så bra detaljenivå, eller fårstår jeg det feil nå?

SM1.1 er DX8 så den viser forskjellen mellom DX8 og SM3.0. I tillegg er dette en tech demo laget spesiellt for GF6xxx, men disse effektene (offset maping bl.a) er også mulig med SM2.0.

Lenke til kommentar
Det hadde vært ganske så kjekt å vite FPS med GF6800U når den kjørte SM3.0 kode. Slik som MistaPi nevner, det nytter ikke å ha all verdens instruksjonsstøtte når "kraften" ikke er der for å utnytte den skikkelig.

Jeg synes HDR i FarCry (Den implementasjonen ihvertfall) er et kremeksempel på dette.

Jeg ville nok ikke brukt SM3.0 støtte som et argument for å velge nvidia, men reagerte litt på at en sa at du får ikke SM3.0 i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...