Ni kon Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 tipper den kommer på både agp og pci ekspress jeg. Ingen med sans for forettninger lanserer et kort som bare en liten del av markedet kan kjøpe. Jeg tipper 7800-serien bare kommer i PCIe-versjon, mens de lavere seriene 7600 osv. kommer med begge deler. De som vil ha det råeste har nok med høy sansynlighet allerede PCIe og Nvidia vil nok også gi et sterkt signal til markedet som at AGP er ut. 7600 og 7200-løsninger vil sikker bli utstyrt med TurboCache slik som 7800, og med samme PCIe/AGP-bro som på 6xxx-serien på de kortene de vil ha AGP. hvis dette kortet ikke kommer på agp skal jeg sykle trondheim - oslo kun iført rosa tanga truse og ballettskjørt Regner ned at du Simen1 gjør det samme om jeg skulle få rett og du feil? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 (endret) hvis dette kortet ikke kommer på agp skal jeg sykle trondheim - oslo kun iført rosa tanga truse og ballettskjørt *notert opp* Edit: Og jeg skal personlig møte opp på Dovrefjell og sørge for en drikkestasjon i tilfelle action... Endret 13. juni 2005 av jarmo Lenke til kommentar
hanigjen Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Jeg tror faktisk begge har rett.. Med et gitt utgangspunkt, f.eks et bilde i photoshop vil fargene i seg selv blir ikke bedre fordi DVI-kabelen sender et helt digitalt (og tapsløst) signal. Man vil få frem til skjermen nøyaktig det man ønsker av eksakte fargeverdier for hver pixel. Men forskjellen vil nok ligge i det at GPU'ene vil dekode f.eks film forskjellig. Eller rendre 3D forskjellig. Det er samme fargespekteret som vil sendes over DVI, men det kan være bedre algoritmer for fjerning av grove firkanter etter MPEG2-komprimering, og bedre skalering fra DVD-oppløsningen til skjermens oppløsning. Nå var det bare et spørsmål fra min side, men det du sier er jo grunnen til jeg spurte. Antar det er hva dahle også egentlig sier. Og så har man jo en del muligheter til å stille fargeoppsett i driver, men jeg har ikke testet hvilken effekt dette har når man bruker DVI-D. Faktisk når man tar for seg rendreforskjeller så hadde det vært gøy å se et "diff" bilde som bare viser fargeforskjell per pixel. Et slikt bilde ville gjort deg veldig bra når man skal sammenlikne bilder da man kan se hvor ATI og NVidia rendrer forskjellig. Om det ikke finnes bilderedigeringsverktøy(ikke mitt felt) som kan gjør slikt så tar det jo ikke langt tiden å lage en liten slik kodesnutt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 (endret) tipper den kommer på både agp og pci ekspress jeg. Ingen med sans for forettninger lanserer et kort som bare en liten del av markedet kan kjøpe. Jeg tipper 7800-serien bare kommer i PCIe-versjon, mens de lavere seriene 7600 osv. kommer med begge deler. De som vil ha det råeste har nok med høy sansynlighet allerede PCIe og Nvidia vil nok også gi et sterkt signal til markedet som at AGP er ut. 7600 og 7200-løsninger vil sikker bli utstyrt med TurboCache slik som 7800, og med samme PCIe/AGP-bro som på 6xxx-serien på de kortene de vil ha AGP. hvis dette kortet ikke kommer på agp skal jeg sykle trondheim - oslo kun iført rosa tanga truse og ballettskjørt Regner ned at du Simen1 gjør det samme om jeg skulle få rett og du feil? Nei, jeg er ikke så bombesikker at jeg er villig til å vedde det. Men det er jo flott at du vil gjøre det om du tar feil :!: (Du har vel ikke planer om å sykle Trh-Oslo uansett og bare "vet ikke hva du skal ha på deg" ) *notert opp*Her også ! *glede seg til å finne ut hvem som har rett * hanigjen: Det er veldig enkelt å lage et differansebilde. Det er bare å ta et screenshot fra samme frame med de to kortene, putte de inn i photoshop som layers og trykke subtract layer. Endret 13. juni 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Tja, ser ut som vi snart får svar på alle spørsmålene, inkludert om Øivind Dahle må sykle Trh-Oslo kun iført en liten tanga truse og rosa trikosje . Når det gjelder fargeoppfatningen så tror jeg det har mer med innstillinger som er default på skjermkortene enn noe annet, ved å øke metningsgraden noe eller å justere fargespekteret litt så vil man sikkert kunne oppnå samme fargeskala på begge kortene. Man må nesten ha to skjermer rett ved siden av hverandre for å kunne måle om dette er fakta eller om det er en subjektiv oppfatning. Noen som blir med og tipper 3dmarks05? Jeg tipper en poengsum på 8500 til 9500. Lenke til kommentar
4WheelDrive Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 (endret) Men og kjøre to g70 i sli, det må da være noe. Men koster jo litt da joda. sli hadde vært noe. koster nok spenn ja. og eget kraftverk i tillegg hehe. Next-gen-kortene har en liten bensinmotor + tank på kortet, og påfyll og start-snor ut på baksiden av pc'en. Tennplugg bør byttes etter ca. 147 timers spilling. Litt kjipt med eksosen, og siden det er en 2-takter det er snakk om bråker den også ganske heftig. Kjølingen kan også bli et problem. Gleder meg til diesel-utgaven. Endret 13. juni 2005 av 4WheelDrive Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 (endret) Når det gjelder fargeoppfatningen så tror jeg det har mer med innstillinger som er default på skjermkortene enn noe annet, ved å øke metningsgraden noe eller å justere fargespekteret litt så vil man sikkert kunne oppnå samme fargeskala på begge kortene. Man må nesten ha to skjermer rett ved siden av hverandre for å kunne måle om dette er fakta eller om det er en subjektiv oppfatning. Noen som blir med og tipper 3dmarks05? Jeg tipper en poengsum på 8500 til 9500. Nja.. Hvis begge skjermene er kalibrert riktig så skal de vise nøyaktig de samme fargene når man sender bilder direkte. F.eks grafikere som bruker Photoshop. Når den digitale fargeverdien 0 sendes fra skjermkortet til skjermen så skal det gi den mørkeste fargen skjermen kan produsere. Resultatet skal bli det samme uansett hvilket skjermkort som sender 0'en. Husk at dette er digitalt så det går ikke an å tune 0'en litt opp eller ned via fargeprofiler på PCen. Hvis man tuner fargene via PCen så går det kun på heltallsverdier. Man kan derimot tune det nøyaktigere via menyene på selve skjermen, men dette er helt uanhengig av skjermkortet. Fargeforskjellene vil bare komme frem når fargene rendres av kortet selv (f.eks ved dekoding av video eller rendring av 3D). Det er dette som var grunnen til at Mastiff valgte 6600GT i sin HTPC. Jeg tror det sto i del 2 eller 3 av HTPC-guiden. Jeg er med å tippe: 8490 3DMark05. Hva vinner den som tipper nærmest, Malvado? Ære og berømmelse i forumet? 4WheelDrive: Hehe.. Jeg gleder meg til strikkmotormodellen 7200.. Endret 13. juni 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Vi andre må altså vente en uke.Men det vil vel ta litt tid i tillegg før kortene kommer i hyllene. Hvor lang tid bruker skjermkortprodusentene på å lage et nytt kort? (fra de får brikken til prototypen er klar) Lenke til kommentar
MixMaster Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Hejheej! 20. juni er jo bursdagen min! Da synes jeg virkelig nVindia skal gi meg et G70 i gave.. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Siemen1 : Så du har ingen tro på at fargenivået som er innstillt på drivernivå er forskjellige avhengig av fabrikant? Den som gjetter nærmest slipper sykkelturen til oslo-trh!!! :!: Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 (endret) Skal visst se slik ut: http://img101.echo.cx/my.php?image=1148314s2s6evcjd42zo.jpg Øverste er et 6600GT http://img101.echo.cx/my.php?image=1148314e23bmognij9bi.jpg http://fets3.freetranslation.com/?url=http...Dutch%2FEnglish Endret 13. juni 2005 av jarmo Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Jarmo: link til agp utgaven også da. Jeg tipper 8500 i 3dmark05 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 (endret) Jarmo: link til agp utgaven også da. Hehe ! skjønner ikke hva du prater om ....between the 18,000 and 20,000 points score in 3DMark03. Hvor mye vil dette bli ca. i 3Dmark 05 ? Endret 13. juni 2005 av jarmo Lenke til kommentar
smy Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 nei tror g80/7800u med 32 pipes er ting får ta ati sit x900xt pe kort Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 nei tror g80/7800u med 32 pipes er ting får ta ati sit x900xt pe kort Habla espaniol? Jarmo: det skulle bli ca 8500 Lenke til kommentar
Pennywise Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Hejheej! 20. juni er jo bursdagen min! Da synes jeg virkelig nVindia skal gi meg et G70 i gave.. Har du sett, det er min bursdag også. Men dette blir spennende. Det er egentlig fryktelig synd at ATi ikke klarer å få ut sitt kort i tide, slik at vi får den gode gamle ATi vs. nVdia-debatten igjen. Men 10 dager, 10 dager til hva? 10 dager til kortene begynner å nå hyllene? 10 dager til en offisiell kunngjøring? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 nei tror g80/7800u med 32 pipes er ting får ta ati sit x900xt pe kort Habla espaniol? Jarmo: det skulle bli ca 8500 Si Señor, hablo español! Bueno, espero que sepas decir màs què "Dos cervezas, porfavor!" Je je je, creo que esto fue la desviaciòn del dìa! Por cierto OD tu novia/esposa està buena Tja står fortsatt på mine 8500 til 9500 3dmark05 poeng jeg, blir spennende å se hvor mange ati greier. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Jeg tipper nvidia vil klare mellom 9000 og 9500.. Helt konkret tror jeg vi vil se 9321 på første test Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 (endret) Simen1 : Så du har ingen tro på at fargenivået som er innstillt på drivernivå er forskjellige avhengig av fabrikant? Det stemmer. Vel og merke med DVI. DVI-protokollen definerer hvilke oppløsninger som kan brukes, hvilke signaler som indikerer linjeskift og sideskift, hvor mange bit fargedybde som kan brukes, bitrate osv. Det er altså et gitt antall fargenivåer, et heltall siden signalet er digitalt. Jeg er likke usikker på hvor stor dybdeskarphet som er maksimal men tror det er 8bit per subpixel/grunnfarge (=256 nivåer av hver grunnfarge), noe som blir til maksimalt 24bit mulige fargekombinasjoner for hele pixler, altså ca 16,7 millioner farger. I tillegg til dette kan noen skjermer internt kalibreres til 10 eller 12bit per subpixel, men dette er bare for svindyre profesjonelle grafiske skjermer. (Jeg tror det var enden eller Øivind Dale som linket en referanseserie fra Eixo for proffesjonelle grafikere i en annen tråd) Malvado: Habla Noruego por favor. No comprendo nada de lo escrito a excepcion de lo de comrar cervezas! Pennywise: Trolig 10 dager til offisiell lansering og dermed de første testene på nett. lordsmygen: Jeg tror ikke på 32 pipes i denne omgangen. Ikke med den fysiske kjernestørrelsen som på bildet som jarmo linket og 110nm produksjon. Endret 13. juni 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 (endret) Her kommer fasitsvaret på antall 3dmarks: 8397 Endret 13. juni 2005 av Nostradamus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå