exmith2k Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Hei. Har lenge lurt på hva hovedforskjellen på full og hurtigformatering er ? Hørres jo ut som det er mest sikkert å ta skjikkelig formatering, men det tar jo helt sykt lengre tid enn hurtig formatering. Risikabelt med hurtig ?! Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Med full formatering blir hele disken skrevet over til enten 0'ere eller 1'ere og filtabellen blir "tømt". Med hurtigformatering blir kun filtabellen "tømt". Fordelen med full- er vel at hver eneste sektor i disken blir skrevet til slik at alle feil vil bli oppdaget. Dersom du bare skal slette alle filer så er det like greit å bare "tømme" filtabellen. Lenke til kommentar
Chief_R-W Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Med hurtig formatering er det vel en sjanse for å få hentet opp filer som lå på hardisken før formatering. Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Selv har jeg opplevd det at under hurtigformatering, så funker ikke deler av disken etterpå. Feks min 10GB disk, hvor kun 6 av de fungerte, mens resten var "data" som var uleselig. Om du ikke har tid til å vente på å formatere skikkelig, så får du sette den på om natta Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Dette spørsmålet dukker opp fra tid til annen, og som vanlig er det flere som svarer helt feil. Formatering skriver ikke over hele disken. Aldri. Sjangsen for å hente opp gamle filer er akkurat den samme. Forskjellen er kun at full formatering gjør en sjekk av alle sektorene først, ved å lese dem. Det er dette som tar tid. Selve formateringen er akkurat den samme. http://support.microsoft.com/?scid=http%3a...mp%3bln%3den-gb Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Hårek, det spørs vel fra OS til OS og program til program. Min informasjon har jeg fra format.exe som jeg syntes å huske skrev over disken med /u paramtereren og regnet med at det ble gjort enda. Og til mitt forsvar så var ikke svaret "helt feil" da hovedpoenget med full formatering er (som jeg skrev) at feil blir oppdaget. Lenke til kommentar
exmith2k Skrevet 13. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2005 Takk for så mange svar ;o) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Hårek, det spørs vel fra OS til OS og program til program. Mitt bruk av "aldri" var vel litt upresist, jeg tenkte kun på Windows. Siden du nevner DOS sin format, den har også en /Q opsjon som er akkurat det samme som Quick i Windows. Noe tilsvarende /U er ikke lenger tilgjengelig i format, men det finnes utilities som gjør dette. Det kalles enkelte steder feilaktig for "low level format", andre kaller det "zero fill". Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Formaterer alltid full første gangen eg tar en nye disk i bruk. Seagate 400GB tok ca 4 timer. Formaterte med NTFS/32kB cluster size. Kanskje derfor eg aldri har hatt hd feil? Hvem vet? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 32kB cluster size? Hvilket program bruker du for å defragmentere? Tidligere når jeg brukte w2k husker jeg at det var veldig vanskelig å finne programmer som vil defragmentere NTFS disker med mer enn 4kB cluster. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Formaterte med NTFS/32kB cluster size. Hvilke fordeler/bakdeler får man ved å tvinge gjennom forskjellige størrelser på clustere? Lenke til kommentar
Svampebob_1 Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Formaterte med NTFS/32kB cluster size. Hvilke fordeler/bakdeler får man ved å tvinge gjennom forskjellige størrelser på clustere? Jo mindre cluster, jo lavere blir grensen for minstestørrelsen på filer. Noe som kan spare deg for en del diskplass. Men det beste er vel heller å bruke mindre partisjoner og så heller bruke standard cluster. For på mindre partisjoner, så kreves mindre cluster size. Eller hva sier dere andre? Lenke til kommentar
bengh Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Store cluster gir raskere lesing mens mindre er mer økonomisk på plassen. Hvor mye det betyr i dag vet jeg ikke men trolig ikke all verden med den CPU kraft vi har i dag (?). Når det gjelder partisjoner og antall clustere er vel problemet en saga blott så lenge man bruker NTFS (?). En helt annen ting var det da vi slet med FAT16. På den annen side kan det være greit å dele opp for å slippe å formatere hele disken ved reinstallasjon av windows. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 FÅr man bestemt cluster-størrelse idét man skal installere WIndow på en ny HD? Jeg har aldri sett det valget i formateringsprogrammet på boot-CDen. Så om man har en rask OS-disk, med nok plass, er det anbefalt å ha stor cluster-størrelse, som 32KB? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Nei, man får ikke opp noe valg der. Installeringen skal ikke være for komplisert, og de færreste trenger noe annet enn standard 4KB. Tror ikke det er lurt med 32KB på en OS disk. Der er det veldig mange små filer, f.eks 10 - 100 bytes. Da vil det gå tregt hvis du må lese 64 sektorer for hver slik fil i stedet for bare 8. Store cluster er vel bare noe vits på en partisjon hvor det stort sett er store filer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå