flodhest Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Frykter hørselsskader med MP3-moten Da jeg leste dette fikk jeg litt grøssninger. Jeg er selv den heldige eier av en Ipod-mini, og jeg bruker den "hele tiden". Når jeg forlater hjemmet, er den alltid med meg, og uansett om jeg bare skal opp i butikken, som tar meg 10 minutter, må jeg høre på musikk. Liker også å høre på musikk før jeg legger meg. Tinnitus er ikke noe jeg vil oppleve å ha. Dette er kanskje gammelt nytt, men jeg tar det som en reminder om hvordan det kan gå om man er uheldig. Hva er deres synspunkter på dette? Skal du trappe ned bruken av mp3-spilleren? Jeg skal i hvertfall dempe volumet, og prøve å unngå "unødvendig" bruk. Forresten, er det noen her som er hørselsskadet, og som kan fortelle hvordan dette er? Hadde en lærer på u.skolen, eller to faktisk, som lider av tinnitus. De har fortalt at det noen ganger kan være et sant helvete, og det tror jeg på! Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Jeg hører på musikk med minidisken når jeg har sjangsen. Og jeg har faktisk tenkt litt på dette problemet. Men jeg har alltid hatt relativt lavt volum når jeg hører på. Jeg synes det er høyt nok, men alle andre som hører på min spør meg alltid "så lavt volum du har på da?". Jeg tror ikke jeg har så mye å frykte, men jeg forstår at det er et problem når jeg går forbi folk som hører på musikk og du hører musikken veldig godt når du går forbi. Hvordan de klarer å ha det så høyt forstår ikke jeg. De må da få vondt i hodet. Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 12. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2005 Skulle ønske jeg var som deg, at jeg kunne ha nøyet meg med lavt volum. Vel, skal i hvertfall prøve nå da, kanskje jeg en dag blir vant til å ha det lavt, slik at noe høyere vil bli ubehagelig. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Hvis du vil bli vant til lavt (normalt) volum: Sett spilleren på _veldig_ lavt volum en stund (10 minutter, f.eks), så kan du sette opp lyden til det passende nivået. Lenke til kommentar
diversity Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Jeg hører alltid høyt når jeg hører.. men jeg synes jeg hører fint enda Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 12. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2005 Ha|Tan: Godt råd. Det skal jeg begynne med. bakemesterharepus: Sånn har jeg også tenkt. Inntil jeg fant ut at det er best å gå løs på problemet før det er noe problem. Mulig jeg er en smule paranoid, også da... Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Ta ihvertfall en 15 min pause hver time dere har hørt på musikk, uansett volum. Tro meg, øresus er ikke noe man vil ha. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 jeg har øresus. det er utrolig irriterende. kan vel også legge til at hørseltestene til forsvaret har vist at etter walkman(ja, forgjengeren til i-pod osv)kom ut har hørselen til soldatene blitt 30% dårligere enn den var før walkman'en kom. Lenke til kommentar
Blodpudding Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Jeg synes at jeg har lest at tinnitus er den største årsaken til selvmord i Danmark. Det som jeg synes er litt skummelt er hvis man hører på musikk i byen hvor det er mye "ambient" støy, må volumet skrus opp for å kompensere. Nei, vær forsiktige! Tenk å leve med noe som minner om et bilhorn i hodet resten av livet, tinnitus må være noe av det jeg frykter mest her i livet. Lenke til kommentar
Jarek Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 (endret) Må innrømme eg er en av de som har det ganske høyt. Ble vettskremt en dag eg plutselig hørte noe rart i øret, men lærte ikke av den grunn. Nei, no må nok lyden ned! Aldri om eg hadde overlevd evi "iiiiiiiiii" i øret Kanskje eg skal skippe musikken i morgen og bli litt mer sosial istedet -Jar Endret 12. juni 2005 av Jarek Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 (endret) Øresus er helt for jævlig. Litt må man jo ofre når man hører på Dimmu Borgir (ironi) Selv hører jeg et tåg som bramser 24-timer i døynet. Nå har jeg ikke volumet så veldig høyt lengere på min cd- & mp3-spiller. Det kan hende at øresus går over med tiden. Men da må man ikke belaste ørene så mye. Har dere fått øresus, ta dere en tur til legen! Det sa sersjons-legen til meg for noen månder siden. vet ikke hvorfor, men jeg har enda ikke giddet å bestille meg en time Jeg sier det bare: Be Cearful! Det er lettere en du tror å skade hørselen. Øresus er ikke å anbefale... Endret 12. juni 2005 av Navitas87 Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Jeg prøver å begrense meg når det er mye bakgrunnsstøy. Er vanvittig hvor mye lyd man kan få uten å ense hvor høyt volumet egentlig er. Mye pga. dette at jeg ikke har fjerna den europeiske sperra på mp3-spilleren min. Noen ganger irriterende å der og da ikke ha høy nok lyd, men det er vel en investering for framtida som man sier... Lenke til kommentar
arianar Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Skru ned volumet på musikken Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Kan vel bekrefte at hørselen blir skadet. Hadde musikk på ørnene i mange år, når jeg sykkelet til og fra skolen. I dag hører jeg litt dårligere på det høyre øret enn på det venstre. Har problemer med å høre hva folk sier til meg, hvis det er en støykilde i mellom om meg og den som sier noe. Så er nok redd det er noe i det dem sier. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 (endret) Moderat volum, og KVALITETS-headset. (og dette har jo i og for seg vært et tema siden walkman'en ble oppfunnet) Lider av tinnitus selv, med nedsatt hørsel på høyre øre etter mange år som aktiv musiker. Ikke noe å trakte etter, for å si det sånn. Blir noen ufrivillige våkenetter i ny og ne. T'Weed Edit: det heter da forsyne meg ikke "i ny og ned"..... Endret 13. juni 2005 av Tumbleweed Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Er det forskjell på om du bruker øyrepluggar, headset med kopp eller headset utan (PortaPro)? Lenke til kommentar
hylo Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 (endret) Øresus er dumt, ekkelt og jævelig. - Tro meg. Endret 13. juni 2005 av Hylo Lenke til kommentar
sixx Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 kjipt med det da...men nesten enda litt kjipere å ikke få hørt på musikk da :S Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 13. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2005 Er det forskjell på om du bruker øyrepluggar, headset med kopp eller headset utan (PortaPro)? Det har jeg også lurt på. Innbiller meg at det er værre med øreplugger. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Dette er ikke noe nytt! Den der jamringa om hvor skadelig det er å høre på musikk gjennom hodetelefoner har jeg hørt siden de gode gamle kassett-walkman tidene. Leger og andre eksperter har alltid sagt i fra om hvor skadelig de mener det er å høre på musikk fra en portabel enhet, men der er jeg litt uenig! Har man god lyd, og i tillegg ikke spiller for høyt, så tror jeg ikke det er så farlig. Jeg tror de fleste skjønner dette uten å bli overøst av prekener fra moralister og andre besserwissere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå