Gå til innhold

Arvet et Pentax A3 Speilrefleks Kamera


Anbefalte innlegg

Hei!

Arvet nylig et gammelt Pentax A3 Speilreflekskamera fra min farfar og tenkte kanskje å prøve dette litt. Det fulgte med et par linser og no utstyr jeg ikke har peiling på da jeg ikke har drevet med dette før og lurer på hva de diverse delene er. Det som fulgte med av Opptikk er følgende:

 

En Vivitar MC Tele Converter 2x PK-A/R-PK:

Denne er veldig liten og kan settes mellom en linse og kameraet.

 

En Minolta Hama MD 35mm F1,8 MD 35mm F2,8 ø 49mm

Denne satt festet på kameraet da jeg fikk det og er vel den som gir "vanlig" størrelse på bildet, kan også zoome litt med denne.

 

En Vivitar 75-205mm 1:3,8 MC Macro Focusing Zoom ø 62mm

Denne er massiv. Denne var helt enorm og zoomer også deretter.

 

Jeg lurer på hva jeg skal bruke til hvilke tider og plasser og hvordan type fotografering dette passer best til. Tenkte kanskje å sniffe litt på hobbyfotografering, men blir jo ganske dyrt da dette ikke er digitalt :S

 

EDIT: Er også en del hjul osv. man kan vri på disse linsene, hva er det de betyr? Har masse tall på seg. (22, 16, 11, 8, 5,6, 3,8)

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Gratulerer med nytt kamera (og hobby?)!

Kameraet du har arvet har såvidt jeg vet innebygget lysmåler/automatisk filmfremtrekk, så selv om det vel er en omkring tyve år gammel modell, har du noen funksjoner som vil hjelpe en glad amatør på vei.

 

Objektivene er helt greie, men jeg stusser litt på spesifikasjonene du oppgir på den første. Såvidt jeg skjønner, er det snakk om enten en Minolta 35mm 2.8 med manuell fokus, ELLER en Minolta 35mm 1.8 (m/tilsvarende) og kanskje et et UVfilter eller linsedeksel fra HAMA foran?

Denne vil vel uansett ha fast brennvidde på 35mm og kan derfor ikke "zoome", du kan bare stille fokus med ringen foran på objektivet.

Om det har største blenderåpning på F1.8 eller F2.8 er det uansett relativt lyssterkt, og kan fint brukes innendørs uten blits i mange situasjoner.

 

Tele-zoomen fra Vivitar er grei for å komme nærmere motivet, men først og fremst for utendørsbruk (godt lys), da du vil trenge raskere film (med høyere ISO-verdi), eller blits for å bruke den innendørs (dårlig lys).

 

Ringene bak på objektivene bruker du til å stille blenderåpningen manuelt. Har objektivene en stilling merket A (eller noe liknende) i tillegg til tallene? For å kunne bruke dette effektivt må du ha en grunnleggende forståelse av fotografisk teori.

 

Brennvidden som jeg nevnte tidligere er egentlig avstanden fra midten av linsen til brennpunktene når linsen er fokusert på uendelig (i fotografiets verden kan uendelig inntreffe besynderlig nært deg, ettersom dette er det punktet da linsen fokuserer på alt bak et punkt et visst stykke unna deg). Den betegner imidlertid hvor stort bildeutsnitt man får (hva man får med i bildet), og det er vanlig å dele det opp i vidvinkel (35mm og mindre/videre) normallinser (rundt 50mm) og telelinser (fra 100mm og opp). Denne oppdelingen passer godt for film og profesjonelle digitale speilrefleks, men vanlige digitale speilrefleks har mindre fysisk billedflate, og dermed må man flytte hver grense omtrent 1/3 ned (24mm, 33mm og 70mm omtrent).

 

Inne i objektivene sitter blenderen. Dette er en slags ring av justerbar størrelse som bestemmer hvor mye lys som slipper gjennom objektivet og inn til filmen.

Den styres av den nevnte ringen - eller av kameraet selv, og markeres med blenderverdier, tall som 1.4, 1.8, 2.8, 3.5, 4 og ned til 16, 22 og kanskje 32. Diameteren til åpningen er like stor som brennvidden delt på blenderverdien. Derfor vil et lite tall (1.4, 1.8) gi stor åpning, og mye lys inn til filmen.

På grunn av måten linser er konstruert på, og fysiske lover, vil en større blenderåpning, samtidig som om den sørger for å slippe inn mye lys, gjøre slik at kun et tynt plan foran linsa blir skarpt. Portrettfotografer kan utnytte dette ved å la alt mellom kameraet og nesen til modellen være uskarpt, alt mellom nesen og ørene (i dybdeplanet, altså) skarpt, og alt fra ørene og bakover være uskarpt igjen. Vårt blikk vil automatisk trekkes mot de skarpe områdene i et bilde, og vi vil straks rette oppmerksomheten mot modellens ansikt.

Eksempel:

http://www.pbase.com/jmb_56/image/44296516

http://www.pbase.com/jmb_56/image/37161762

Her har modellen riktignok vendt ansiktet litt bort fra kamera, men du ser ennå tydeligere hvor tynn dybdeskarpheten er..

En liten blenderåpning vil derimot la mye av, om ikke alt rommet mellom deg og "uendelig avstand" være skarpt, slik at du kan lage landskapsbilder der både blomsten i veikanten og fjellene bak er like tydelige.

 

Bak objektivet (og speilet, siden vi snakker om speilrefleks), sitter lukkeren. Dette er en gardin som styres av en fjærbasert motor, som kontrollererer hvor lenge filmen skal bli belyst/eksponert for lys. Om du kan velge lukkertider (hvor lenge lukkeren skal være åpen), får du velge mellom en rekke tall som 8', 6', 4', 2', 1', 5, 10, 15, 20, 30, 50, 80, 100, 150, 200 osv (opp til 1000, kanskje 8000). Tallene fra 8' til 1' er her sekunder, mens de fra 5 til 200 er n-dels sekunder. Egentlig skulle man altså ha skrevet 1/5 til 1/200, men plasshensyn gjør at man forenkler.

Lukkertiden påvirker hvor raske bevegelser man kan fryse på bildet. Med 1/8000sek lukkertid kan man fryse Formel 1-bilers flukt bortetter racerbanen, mens selv de langsomste Ladaer vil bli lange striper av baklys hvis man bruker flere sekunder lang lukkertid.

 

Bak lukkeren setter du altså filmen som kan være sorthvit eller farge, negativ eller posistiv (lysbilder/slides) alt etter hva du foretrekker. Film lages med ulik lyssensitivitet, noe som avgjør hvor mye lys som trengs for at bildet skal blir korrekt gjengitt/eksponert på filmen. Sålenge filmen din er rask nok i forhold til omgivelsene og linsen har stor nok største blender, kan du sette kameraet til P eller automatisk eksponering i starten, slik at du slipper å beregne eksponeringen selv. Du bør likevel observere valgene kameraet gjør, slik at du får en forståelse av hvordan systemet fungerer og står fritt til å eksperimentere mer og være mer kreativ etterhvert.

 

 

Merker det er godt å komme bort ifra obligatorisk skoleskriving når man sitter fast, men jeg tror jeg legger ned "pennen" her, så får du heller spørre. Og bruk for all del søkefunksjonen her på forumet flittig hvis du blir bitt av fotobasillen, og du lurer på ting :)

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Objektivene er helt greie, men jeg stusser litt på spesifikasjonene du oppgir på den første. Såvidt jeg skjønner, er det snakk om enten en Minolta 35mm 2.8 med manuell fokus, ELLER en Minolta 35mm 1.8 (m/tilsvarende) og kanskje et et UVfilter eller linsedeksel fra HAMA foran?

 

Det er litt zoom på den, men ser nå at spesifikasjonene blir feil. Dette er en SMC Pentax-A Zoom 1:3,5~4,5 35~70mm. Ute på tuppen sitter en Hama Sky 1A (LA+10)M49 (VII) Og dette har en "A" på hjulet med tallene.

 

Glemte også nevne at jeg fikk med et par blitz, men jeg vet sånn ca. hvordan disse brukes.

 

Dette ga meg mye nyttig info. Spesielt det med blenderåpningen. For stussa litt på hva denne gjør. Foreløpig så tester jeg kameraet med en film på ISO: 200/24. Vet ikke om denne er noe bra, men var det jeg fant i skapet. Tusen takk for nyttig info :D

 

EDIT: Enda et lite spørsmål. Hvis jeg planlegger å gå over til digitalt iogmed dette kameraet begynner å gå litt opp i årene. Kan jeg bruke den samme opptikken på digitalt? Ser på bilder av digitale speilreflekskameraer at de har så å si samme feste. Og hvor mange megapixels burde man minst ha?

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Da var tiden kommet for å kanskje investere i et digitalt speilrefleks. Har tittet litt på Nikon D50 og Canon EOS-350D. Noen anbefalinger her?

 

Og er det noen som vet om objektivene jeg har nevnt ovenfor vil passe på noen av disse?

Lenke til kommentar

Den normalzoomen er det lite poeng i å bruke på dSLR, for den får en lite attraktiv brennvidde gr. cropfaktor (dvs at bildebrikken er mindre enn en filmrute, og vil derfor vise et utsnitt av bildet). Telezoomen kan du greit bruke på enten Pentax eller Samsung dSLR. Billigste alternativ i så måte er Samsungs entry-level modell, som nettopp er introdusert til 6k. Det er et glimrende kamera, som leveres med en av de bedre kitzoomene i dag.

Å bruke de gamle objektivene med et nytt kamera er ikke noe stort argument. Zoomer fra den tiden er ikke like gode som dagens. Likevel er det ikke dumt å fortsette med samme objektivfatning, siden vi snakker om glimrende alternativer her. Pentax har vært sørgelig oversett i dagens marked, men det spørs om ikke Samsungs alternative Pentaxer vil snu på den utviklingen. De er i alle fall gode alternativer til slr'ene fra de to store, Canon og Nikon.

En ting du skal merke deg, er at Pentax (og nå Samsung) er mestre på å lage veldig kompakte kamerahus med god ergonomi. Mange klager over ergonomien på Eos 350D, men jeg har aldri hørt noen klage på det samme når det gjelder Pentax. Selv om de husene er like små, har de lykkes å lage et skikkelig håndgrep for mannshender.

Lenke til kommentar
Den normalzoomen er det lite poeng i å bruke på dSLR, for den får en lite attraktiv brennvidde gr. cropfaktor (dvs at bildebrikken er mindre enn en filmrute, og vil derfor vise et utsnitt av bildet). Telezoomen kan du greit bruke på enten Pentax eller Samsung dSLR. Billigste alternativ i så måte er Samsungs entry-level modell, som nettopp er introdusert til 6k. Det er et glimrende kamera, som leveres med en av de bedre kitzoomene i dag.

Å bruke de gamle objektivene med et nytt kamera er ikke noe stort argument. Zoomer fra den tiden er ikke like gode som dagens. Likevel er det ikke dumt å fortsette med samme objektivfatning, siden vi snakker om glimrende alternativer her. Pentax har vært sørgelig oversett i dagens marked, men det spørs om ikke Samsungs alternative Pentaxer vil snu på den utviklingen. De er i alle fall gode alternativer til slr'ene fra de to store, Canon og Nikon.

En ting du skal merke deg, er at Pentax (og nå Samsung) er mestre på å lage veldig kompakte kamerahus med god ergonomi. Mange klager over ergonomien på Eos 350D, men jeg har aldri hørt noen klage på det samme når det gjelder Pentax. Selv om de husene er like små, har de lykkes å lage et skikkelig håndgrep for mannshender.

5945236[/snapback]

 

Hmm.. Nyttig informasjon her for en nybegynner. Skal ta en tur inn på fotosjappa i byen og teste ut med Tele Convertern (jeg er gjenbrukskar deluxe), se hvilket kamerahus som passer med det. Og om jeg ikke finner noe så tror jeg at jeg tar et Nikon D50, testet det her om dagen og var mer enn fornøyd med bildekvalitet, ergonomi og spesielt hvor bra følelsen var at det var et profftkamera. Fikk ikke helt dette fra Canon da huset var mindre og tynnere.

Lenke til kommentar

Da får jeg mitt Digitale Speilrefleks i morgen :) Bestilte meg et Nikon D50 fra Japanfoto, kosta meg bare 5499,-. Bestilte meg også Sandisk Ultra II SD-minne på 1GB og. Testet litt diverse kameraer på en butikk her inne i byen og Nikon D50 var det jeg fikk best følelse av pluss at det hadde fått kjempegode kritikker i media :)

Lenke til kommentar
Da får jeg mitt Digitale Speilrefleks i morgen :) Bestilte meg et Nikon D50 fra Japanfoto, kosta meg bare 5499,-. Bestilte meg også Sandisk Ultra II SD-minne på 1GB og. Testet litt diverse kameraer på en butikk her inne i byen og Nikon D50 var det jeg fikk best følelse av pluss at det hadde fått kjempegode kritikker i media :)

5983763[/snapback]

Grattis :w00t: Du har et glimrende kamera å utforske fotografiets vidunderlige verden med. Du kommer sikkert til å bli svært fornøyd med det, og ta masse gøyale bilder du kan dele med oss i bildekritikken :thumbup:

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...