Gå til innhold

Likheten mellom biler og datamaskiner

Anbefalte innlegg

På min lange reise for å bygge den perfekte HTPC har jeg dumpet innom mye spennende. Har blant annet fått mye bra info her på Overklokking.no.

Plutselig slo det meg at det er en tydelig likhet mellom biler og datamaskiner.

For biler kalles det trimming, for datamaskiner kalles det overklokking. For biler kalles det styling, for datamaskiner kalles det modding.

Jeg har oppsummert og illustrert min teori her:

The similarity of cars and computers

...og lagt til ytterligere likheter.

Noen flere?

_eirikso

www.eirikso.com

Endret av eirikso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hyggelige tilbakemeldinger! Jeg har ikke tegnet tegneserier siden jeg var 14. Jeg merket da jeg begynte å tegne litt igjen at streken min er identisk med den jeg brukte da jeg var 14, men nå har jeg Photoshop til å fargelegge og legge på litt effekter. Det gjør susen...

Det hele begynte med at jeg ble litt inspirert av det faktum at TVNorge tapte masse seere på serien "Lost" til bittorrent og fildeling. Da laget jeg følgende tegneserie for at flest mulig skulle skjønne poenget:

How Bob the Millionaire became a pirate

Generelt er siden min laget som min egen huskeliste når jeg endelig får et eller annet til å virke. Mang en gang har jeg måttet finne opp kruttet på nytt når jeg reinstallerer fordi jeg hadde glemt hvordan jeg fikk en eller annen spesiell greie til å fungere. Dersom andre kan ha bruk for tipsene mine ser jeg ingen grunn til å ikke legge det hele ut åpent.

Over tid har jeg begynt å krydre det hele med litt annen hobbyvirksomhet. Som for eksempel mine ganske lurvete tegninger... :!:

Noen eksempler på andre ting som handler om modding finner dere her:

How to build a cabinet for your HTPC

How to build a completely silent fan for your cabinet

...her måtte jeg selv gå inn på siden min for å finne de nøyaktige målene til døren på skapet da jeg skulle lage et skap til og hadde mistet den originale lappen... Internet er fint!

_eirikso

www.eirikso.com

Lenke til kommentar

Må innrømme at vifteopphenget var genialt.. :) Kan vel umulig å kosta så mye heller.. Men hva er det som holder det bak? Det må jo være en slags strikk der også eller er da bare gravitasjonen og dårlige strikker som gjør at den "siger" litt ned i hullet?

Lenke til kommentar

Det er bare strikkene som holder viften. Avhengig av lengden på strikkene, tyngden på viften og plasseringen av skruene kan du tilpasse slik at den henger akkurat i flukt med bunnen av skapet eller kassen.

Er du redd for at strikkene skal ryke og viften falle ned på gulvet kan du eventuelt bygge på en eller annen fysisk sperre slik at viften bare faller en halv cm. ned på en eller annen stopper under skapet.

Jeg har nå tapet fast et standard motorfilter for støvsuger på undersiden av skapet der viften står. Det hele fører til at all luften som kommer inn i skapet er filtrert. Støvproblemet er med andre ord minimert.

Jeg prøvde først med å skru viften fast i skapet. Det bråkte uansett hvor sakte jeg kjørte viften. Det er en enorm forskjell på en slik vifte i et oppheng av denne typen og eventuelt skrudd fast i kabinettet. Med opphenget kan den blåse frisk bris inn i skapet bortimot lydløst.

Viften jeg har brukt i det skapet er en kraftig 220V vifte fra Clas Ohlson. Så vidt jeg husker kostet den ca. kr. 300,- Det som er dyrt er styringen, den kostet ca. 450,-

Totalt regnskap (slik jeg husker prisene uten å ha sjekket):

IVAR Skap: 575,-

BONDE dør: 285,-

CAPITA føtter: 65,-

VIFTE: 300,-

Styring: 450,-

Noen gummistrikk, skruer og litt maling.

Totalt ca. kr. 1675,-

I en annen kasse har jeg hengt en vanlig PAPST-vifte på samme måten. Fungerer utmerket. Da kan viften få strøm fra datamaskinen og eventuelt også styres av datamaskinen.

_eirikso

www.eirikso.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...