Gå til innhold

Hvilken bærbar anbefaler dere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først av alt vil jeg beklage for at jeg pirrer deg med Elkjøp.

 

Men her er det en maskin til 20000, med nesten alt man trenger:)

 

FujitsuSiemens Amilo DP2200

http://www.elkjop.no/CE19259.html

 

Intel P4 2.2GHz

15"

.

 

Den bruker dessverre veldig mye strøm(2,5t) og er ikke særlig ultraportabel(3,4kg). Ellers er den ok.

 

_________________

Mvh

Nasir Iftikhar

 

[ Denne Melding var redigert av: iNas på 2002-07-21 21:18 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-21 20:50, geokri skrev:

en compaq evo n800 eller 610

er råe maskiner



 

Helt enig, selger disse. Er meget bra maskiner som vi har opptatt MEGET få problemer med. For guds skyld; ikke kjøp Hp.....

n800 brukes av en av mine største kunder, på landsbasis er det mange hundre av dem ute i drift nå..

Lenke til kommentar

.. og i tillegg til HP-advarsel - det gjelder også for Compaq. De får bra rating i tester, men omtrent alle de jeg kjenner med Compaq har på et eller annet tidspunkt fått store problemer med disse maskinene, ofte i forbindelse med drivere. Har selv en Dell og er kjempefornøyd.

Lenke til kommentar

For bærbare PC`er vil jeg anbefale dette nettstedet:

http://www.zdnet.com/special/filters/sc/notebooks/

 

Ikke overraskende er det også her Dell, enten med modellen Inspiron 8200 eller Lattitude c610/c840 som er suverene på ikke minst ytelse. Problemet med Dell er bare at de ofte blir så klumpete og store, gjerne mellom 3,5 og 4 kg. Sånt er ikke spesielt transportabelt, men de er en drøm mht til standardisering o.l.

 

Gode konkurrenter i disse dager(P-4) er Compaq N800V, Acer Travelmate 632(NB! koster 4-5000 mindre enn de andre - men meget godt spekket) og muligens Fujitsu Lifebook E-serien(selv om jeg for min del ikke har erfaring med denne).

 

Jeg vil ikke anbefale Fujitsu-Siemens Amilo D, da denne har en skrivebordsprosessor, som støyer en god del mer. Velg Mobil Pentium 4 prosessor!

Lenke til kommentar

Det er helt greit det....men andre av oss kan ha andre erfaringer og hvis du ikke kan vise til undersøkelser/tester, så kan en hente fram slike synspunkt på absolutt alle leverandører.

 

Dell vinner stort sett det som er av tester og for oss som bruker disse i jobbsammeheng og yter support ift til de, har ikke Dell større frekvens av feil enn andre. Snarere tvert imot.

 

Se f.eks. dagens oppslag på ZDNet:

http://www.zdnet.com/supercenter/stories/o...,557322,00.html

 

Her får Dell Lattitude c610 meget hederlig omtale. Denne har også vunnet norske tester.

Lenke til kommentar

har dessverre ikke sett noe undersøkelser angående kundebehandling av verken dell eller andre firma!

 

det eneste jeg kan fortelle er min egen erfaringer, og ting jeg har hørt...

 

...og for meg virker det som om dell gir en svært forskjellig support til privat-personer kontra bedrifter...

 

...når det gjelder feilhyppighet er det også mulig at det er en del forskjell på privat og bedrift...av den grunn at bedrifter gjerne kjøper de noe dyrere latitude modellene...

 

...men jeg har selv hatt to dell maskiner, og den første fungerte ikke i det hele tatt...dell skiftet hovedkort, skjermkort og skjerm uten at problemet bedret seg...

 

...og hver gang jeg diskuterer dell med andre personer, både i forumet her og ellers, forteller alle om en gang de hadde en maskin med en feil...noen sier de fikk god service, og andre sier de fikk elendig...men det virker ihvertfall som om feilhyppigheten er adskillig større på dell maskiner enn andre...

 

...når det gjelder kundebehandlingen kan jeg fortsatt bare fortelle min egen historie...i kort versjon så bestilte jeg en maskin som ikke funket...dell prøvde å fikse den på vanlig vis, men fikk det ikke til...det var da problemene begynte...jeg måtte selv betale for sending til sverige...der ble den liggende i over en måned uten at jeg hørte noe...og etter mange purringer per mail og telefon, fikk jeg den tilbake like dårlig...jeg var i kontakt med en haug med kundebehandlere, og teknikere, og jeg mdet virket som om de ikke hadde noen intern kommunikasjon...etter lang tid med "krangling" fikk jeg refundert maskinen, og pengene tilbake for sendingen til sverige...

 

...dessverre kom dell en stund senere ut med i8200, som hadde GeF440Go, et skjermkort jeg bare måtte ha...så jeg tok sjansen på å bestille en ny maskin fra dell...denne gangen tok det to måneder, og fire feile ordrebekreftelser før de klarte å sende meg riktig maskin!!

 

...jeg har hørt flere slike skrekkhistorier om dell...og svært få om andre selskaper...

 

...men selvfølgelig, kanskje er dette bare tilfeldigheter, eller jeg som er dum...men jeg prøver ihvertfall å gjøre mitt for at ingen andre skal bli "utsatt" for den samme kundebehandlingen som jeg ble...

 

mvh

krister

Lenke til kommentar

Nei, jeg synes det er bra at slike historier kommer fram - det er ikke til Dells fordel. Jeg har selv hørt slike historier fra kollegaer og bekjente som også har handlet med Dell, men også Compaq m.fl.

 

Det kan nok ikke være tilfeldig når du har hatt 2 slike erfaringer.

 

Mitt hovedpoeng er vel at det er viktig å kjøpe standardisert vare, dvs. noe som holder mål en tid framover + er mulig å oppgradere uten å bli flådd.

 

Selv har jeg meget gode erfaringer med bl.a. 2 bærbare fra Acer - de er meget driftssikre og pålitelige, selv om de ikke er blant de heftigste på ytelse. Og skal en kjøpe Dell eller Compaq, kan det være et poeng å nettopp vurdere business-seriene Lattitude/Evo, istedet for de typisk hjemme-/multimediafokuserte bærbare.

 

Vel nok om det - det har vel kommet fram et og annet til han som spurte opprinnelig, anyway!

Lenke til kommentar

For det første, alle produsenter leverer av og til mandagsmaskiner. Dell er selvfølgelig ikke noe annerledes enn andre her.

 

For det andre, Krister, du får det du betaler for. Hvis du ikke også kjøper servicegaranti, så selvfølgelig må du sende maskina selv og selvfølgelig, dessverre, tar det 1 måned. Jeg skulle ha en ny del som måtte bestilles fra Irland (?). To dager etter hadde jeg et bud på døra med delen. Betalte ikke et øre for det.

 

Du fikk jo pengene tilbake på den første, inkludert frakt. Det er ikke alle som får det selv om de har rett på det. Og den andre maskina du bestilte, var den ok ? Bortsett fra at det tok 2 måneder da, men sånn er det av og til når man bestiller data. Det er ikke akkurat som å gå på Elkjøp.

 

Nå går ikke jeg rundt og sier at Dell er verdens beste maskiner, jeg sier bare at om noen ber meg anbefale tre bærbare maskiner, så vil Dell være en av dem.

 

Min egen Dell har fungert utmerket i 3 år, og tro meg, den er fraktet mye rundt. Har ikke engang reinstallert OSet. Alle der jeg jobbet er også veldig fornøyde med sine.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: substeve på 2002-07-23 21:29 ]

Lenke til kommentar

Hmmm, har selv opplevd krøll med kundebehandlingen til Dell. Ble ganske lei etterhvert, men maskinen kom da til slutt og jeg er stor fornøyd med insp 8200. Når det gjelder å fikse maskinen skulle dette ikke være noe problem for dem (skrudde selv fra hverandre saken her om dagen for å kikke på kjølingssystemet), maskinen er jo komponent oppbygget så det er bare å ta ut den (de) defekte delene og bytte dem ut. Skulle nesten tro at Dell ikke viste hvordan man fikser sine egene maskiner :smile:

 

Lerun

Lenke til kommentar

den første maskinen var helt klart en meget spesiell mandagsmaskin...det var umulig å finne ut hva som var defekt...maskinen låste seg til tider, og bildet ble helt grumsete...men dette var en feil som kom og gikk, og når maskinen var på "ferie" i sverige hadde ikke teknikerene der borte satt seg inn i problemet i det hele tatt...de hadde ikke hørt etter hva jeg hadde sagt, og de hadde heller ikke snakket med teknikeren som prøve å reparere maskinen i norge...etter en måned fikk jeg høre fra en kundebehandler at maskinen hadde feil oppløsning, og at det var problemet...Jeg forklarte han at dette ikke kunne stemme, problemet var verre enn så...en uke seinere får jeg mail fra teknikeren i sverige som påstår det samme, og har sendt maskinen til meg...dvs. kundebehandleren har ikke giddet å gi beskjed til teknikeren om at han har missforstått...og det er bare ett eksempel på hvordan dell mangler intern kommunikasjon!!

 

uansett...garantien jeg hadde var "collect and return"... og etter hva jeg forstod betydde dette at dell skulle hente og levere maskinen til meg innen en uke hvis det oppstod problemer!! deretter ber de meg om å betale 400,- for å sende den til sverige, og jeg må virkelig slite for å få de pengene tilbake...

 

når det gjelder den andre maskinen er jeg meget fornøyd med den...ikke noe krøll enda...og jeg kunne gjerne ventet to måneder på den jeg, hvis det hadde vært det som var vanlig ventetid...

 

...men problemet her var at dell sa det skulle gå ti dager før jeg fikk maskinen...og når jeg etter en uke før ordrebekreftelsen er den totalt forskjellig fra bestillingen jeg sendte til de i mail!! jeg endrer bestillingen, men atter engang får jeg feil ordrebekreftelse!! deretter går det en ukes tid uten at de svarer på mail!!

 

da begynte jeg å ringe, og kom i kontakt med en svenske som skulle ordne opp!! han hadde mailen med bestillingen forann seg, og han skulle legge den inn med en gang!!

 

to dager senere fikk jeg mail om at nå var maskinen på vei!! eneste problemet var at det var feil maskin på som var på vei!! jeg måtte ringe inn igjen, og de skulle stoppe maskinen, og legge inn ny bestilling snarest...for det hadde visst ikke svensken klart enda...

 

...noen dager senere får jeg telefon fra linjegods, som sier at de skal hente en maskin fra meg?!?...jeg forklarer de saken, og de bare ler...=)

 

...en uke senere før jeg en ny ordrebekreftelse, som også inneholder litt småfeil, bl.a. en bæreveske jeg ikke har bestilt!! denne gangen ringer jeg til dell og sier at ordrebekreftelsen er feil, men at jeg vil ha denne bestillingen allikevel, forutsatt at jeg slipper å betale noe ekstra!!

 

huff...masmasmas...blir bare litt engasjert når det gjelder dell!!;)

 

mvh

krister

Lenke til kommentar

Hadde du collect & return så hadde ikke Dell noe de skulle sagt. Det var ganske dårlig ja. Skjønner godt om du ble forbanna.

 

Tror også det er ganske vanlig at det blir forsinkelser med slike leveringer. Syns å huske at jeg skulle få levert min på tre uker, men det tok fem. Er ellers greiet å bestille på nettet har funnet ut - da kan man sette sammen maskina sjøl også får man en automatisk bekreftelse.

 

Men bar du er fornøyd med maskina nå - til slutt :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-24 10:23, MCDr skrev:

Skal du ha en maskin til 20'000,- så er valget dell inspiron 8200!!! Best skjerm, best skjermkort, har alt (firewire, usb, svideo)!!


 

dessverre så er jeg enig med deg der...håper dell kan få litt konkuranse når det nye ati-kortet kommer...

 

mvh

krister

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...