Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med kommunikasjon i nettverket

Anbefalte innlegg

Guruer,

har ADSL fra NGT med aktivert netopia router (10.0.0.1) som knytter meg til internett. Bak denne ligger en ASUS WL-300G trådløs ruter/basestasjon (10.0.0.2) som jeg kjører som basestasjon (bruker ikke ruter-funksjonaliteten i denne).

Har satt opp NGT-routeren med DHCP.

1) Hvis jeg setter opp klientene mine (en stasjonær pc via trådløst nett) og to laptop'er via trådløst nett, mottar de ikke ipadresser automatisk, jeg må sette faste ip'er for å få maskinene på nett (hhv ip 10.0.0.3 stasjonær, 10.0.0.4/5 på de to laptop'ene). Har noen der ute ide om hvorfor maskinene mine ikke greier å motta ip automatisk? Alle maskinene kjører WinXP Pro m SP2 og alle oppdateringer.

2) Jeg har satt opp maskinene mine med statiske ip'er (se pkt 1), og satt 10.0.0.1 som gateway, og subnet mask til 255.255.255.0. Jeg kommer på nett og får surfet med alle sammen, men har ingen kontakt mellom maskinene i nettet. Prøver å pinge de ulike maskinene fra hverandres konsoller, men det er ingen kontakt. Prøver også å pinge basestasjonen, uten kontakt fra laptop'ene. Får kontakt fra stasjonær-pc'en. JEg mener de skal være likt satt opp.

Har scannet igjennom standard nettverks-tråder uten å finne svar på mitt problem. Trodde at maskiner som alle kom på nett burde greie å snakke med hverandre innenfor et lokalt hjemme nett?

Håper på vettuge kommentarer.

TI

Endret av tor-ivar.hals
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...