Gå til innhold

Dør man av frostveske?

sofarot

Anbefalte innlegg

Every year, by some estimates, about 10,000 dogs and cats are victims of accidental poisoning by automobile antifreeze. A pet does not have to drink a lot of antifreeze to be poisoned. Most brands of commercial antifreeze consist of 95 percent ethylene glycol, an extremely toxic chemical.

Så, viss jeg kjøper ei 4 liters kanne med frostveske, og drikker det. Dør jeg momentant da?

Nei, ikke noe selvmords tull inne i bildet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4 liter? :wow:

Hvis jeg ikke husker feil, så er ikke frostvæsken i seg selv giftig, men pga enzymer i kroppen blir den brutt ned til metabolitter som kan være dødelige. Motgiften er den samme som ved metanol-forgiftning - bøtte innpå med etanol (vanlig drikkbar sprit) siden enzymene da blir "opptatt" med å bryte ned etanolen isteden. Men ikke prøv det ut, folkens!

Jeg ser heller ikke det store poenget - dra på polet isteden og kjøp vodka!

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Jeg mener jeg leste i dagbladet eller.no at frostveske var "det nye" (yeah...dagbladet jeg vet...) å forsøke et selvmord med. Mener saken gjaldt i hovedsak tromsø da, men ja..det ER farlig og hold dere LANGT unna det (med mindre bilen ol. trenger det da...)

Lenke til kommentar

Ut i fra ditt innlegg i deppetråden, syns jeg vil alle mann skal fraråde deg dette innkjøp. Hvis du har problemer med noe er det ingen dum idé å rådføre deg hos oss. Vi støtter deg 100%.

Hvis jeg tar feil i mine antagninger, ignorer foregående setninger.

Lenke til kommentar

noe jeg lurer på i samme anledning:

er det ikke tilsatt brekkmiddel i frostvæske?

og hvorfor selger biltema frostvæske(*) målt i kilo og ikke liter (i hvertfall før...)

*: det var kanskje noe annet, spylervæske eller noe...

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

Hmmm. Da har jeg gjort noen søk på emnet:

Frostvæske - eller nærmere bestemt etylenglykol som moderne frostvæsker gjerne er basert på - er meget helsefarlig. En desiliter ren etylenglykol er dødelig dose for et voksent menneske. Den krystalliserer seg i kroppen og angriper flere organer, deriblandt nyrene. Etter 12- 36 timer slutter nyrene å fungere. Jeg antar at det er en meget smertefull prosess, og om man overlever kan man ha pådratt seg invalidiserende indre skader.

Personlig synes jeg kanskje at dette ikke er et emne å spøke med. Denne tråden stenges derfor.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...