jonk555 Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Noen som kan hjelpe meg med hvilket filter jeg bør kjøpe til mitt Canon EF 17-40 f:4 L ? Er primært ute etter å beskytte objektivet... Mange forskjellige å velge blandt og jeg har ikke peiling på forskjellen på de Plz hjelp ! Pris spiller igrunn ingen rolle ang. filteret... Skal ha et bra et ! Et lite tilleggsspørsmål... Hva gjør et ND filter ? På forhånd takk for hjelp folkens ! Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 (endret) Tror det er et UV-filter du er ute etter. Kan ikke si jeg har full kontroll på filtre, men mener ND står for natural density eller noe sånt. UV-filter: Gir så vidt jeg vet ingen store forandringer i bildet, men funker fint til å beskytte objektivet. Polariseringsfilter: Fjerner refleksjoner fra vann ol. Gråfilter/Natural Density: Lar deg bruke lenger lukkertid med mye lys. Fargefilter: Forandrer litt på fargene, fikses lett i Photoshop så ganske bortkastet. Stjernefilter: På en måte forsterker høylys. Gir en sånn stjerneeffekt (Der navnet kommer fra). Colourburst: Splitter høylyset i fargespekteret. Det var noen av de vanligste. Dette kan andre mye bedre, men utrolig hva jeg har lært på den korte tiden jeg har virkelig har drevet med foto. Endret 13. juni 2005 av TheDarkListener Lenke til kommentar
Smurfelurf Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Jeg er på utkikk etter filter selv. Kanskje denne linken kan være til hjelp: http://www.the-digital-picture.com/Reviews...-UV-Filter.aspx Lenke til kommentar
jonk555 Skrevet 12. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2005 Kjempefint Ole Edvard ! Dette kunne du mye om synes nå jeg !!! Har du noen forslag til hva slags uv filter jeg bør kjøpe meg ? Sigma, Hoya etc... ? Takk for hjelp ! Jon. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Noen som kan hjelpe meg med hvilket filter jeg bør kjøpe til mitt Canon EF 17-40 f:4 L ? Er primært ute etter å beskytte objektivet... Fulgte det ikke med "lens cap"/linsedeksel til objektivet? Den er den absolutt beste beskyttelsen. Hvis du bruker Canon digitalt med cropfaktor 1.6, så kjøp en ny solblender EW-83D-II. Denne stikker lengre ut enn orginalen og er således med på å beskytte mer. Hvis du absolutt skal forringe bildekvalitet på din dyre L-linse med god optikk, så kjøp ett multicoated UV(0)-filter. Neutral Density Filters Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Polariseringsfilter: Fjerner refleksjoner fra vann, metall ol. Gråfilter/Natural Density: Lar deg bruke lenger lukkertid med mye lys. Bare noen ørsmå rettelser: Neutral Density, ikke Natural Density. Skal altså ha en helt nøytral gråfarge, som ikke gir noe fargestikk i bildet. Polariseringsfilter fjerner ikke reflekser fra metall. Lenke til kommentar
jonk555 Skrevet 12. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2005 Heisan igjen ! Pingla: Joda linsedeksel fulgte med, men beskytter jo ikke når jeg er ute i skogen og tar bilder. Solblender EW-83E og beskytter jo litt mot greiner og slikt. Forringer bildekvaliteten mye med et godt filter ? Jon. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Forringer bildekvaliteten mye med et godt filter ? Du så denne: Personlig så bruker jeg kun filter når det er nødvendig og at jeg ønsker å oppnå noe eller fjerne effekter fra bildet (f.eks polafilter). Har opplevd å få ødelagt bilder pga. merkelige gjenskinn fra filteret. Hvorfor legge på ett ekstra lag med glass, når man allerede har betalt masse for å få ett optiskt godt objektiv. Linse-elementene i ett objektiv er tilpasset hverandre. Å legge på ett linseelement (som faktiskt ett filter er) i tillegg, vil jo egentlig ødelegge dette samspillet mellom linse-elementene. Bruk ett filter som beskyttelse og ta det av når du skal fotografere. Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Se fant en fin side til deg. *Lese*. Lenke til kommentar
jonk555 Skrevet 13. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2005 Hei igjen folkens! Tusen takk for tips. Nå skal jeg lese litt (TheDarkListener) og gå litt i tenkeboksen.... Så får vi se hva jeg ender opp med. Kanskje det blir fler filter enn bare som beskyttelse... hvem vet ? Takk for hjelp ! Jon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå