Sono Juventino Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Hei. Har et stort problem med encoding av en side. Her er hvordan det ligger ann: - Siden er utf-8 - Forumet er iso-8859-1 - Scriptet "siste poster" er iso-8859-1 - Aj-fork er utf-8 Problemet mitt er dette. For å få nyhetene til å funke må jeg bruke utf-8 siden a-jfork bruker det. Forumet bruker iso og derfor må jeg også ha det på skriptet som henter ut siste poster. Nå funker nyhetene, men siste poster funker ikke. Forslag til løsning: - Jeg kan encode Aj-fork (180(?) filer) til iso-8859-1 og gjøre det samme med siden. Er ikke sikkert dette funker engang. - Jeg kan skaffe meg et skript som gjør om æøå til æ ø og å. - Din eventuelle løsning? Link til siden: www.juventusnorge.1go.dk Takker for svar. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Vel forumet er jo ikke integrert i designet, så du trenger ikke forandre på verken forumet eller hovedsida. Nå gjenstår det "siste poster" og aj-fork. Aj-fork nyhetene med æ, ø, å ser ut til å virke fint, så nå er det kun menyen på sida igjen. Før du skriver ut noe med dét scriptet, kan du eventuelt bare ta utf8_decode() ? Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 13. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2005 (endret) Får det ikke til. Har brukt masse forskjellige koder, men det går ikke. Tips? Endret 13. juni 2005 av ett Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 (endret) function decode_utf($buffer) { $buffer = utf8_decode($buffer); } ob_start("decode_utf"); Endret 14. juni 2005 av SirIce Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 14. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2005 (endret) Funket heller dårlig. Her er koden til scriptet hvis det hjelper: <?php // Endre her $count = 5; $serverPath = "config.php"; // Viktig! // Id'er som ikke skal vises. Passer bra hvis man har moderatorforum, stengte Tråder etc. $id1 = "4"; $id2 = "0"; $id3 = "0"; //slutt aring; endre. include_once("$serverPath"); $db = @mysql_connect("$dbhost", "$dbuser", "$dbpasswd") or die("Kunne ikke koble til forumet"); @mysql_select_db("$dbname", $db) or die("Kunne ikke koble til"); // Ikke rør NOE under her $result = mysql_query("SELECT phpbb_topics.topic_title as topic_title, phpbb_topics.topic_time as topic_time, phpbb_topics.topic_views as topic_views, phpbb_topics.topic_replies as topic_replies, phpbb_topics.forum_id as forum_id, phpbb_topics.topic_poster as topic_poster, phpbb_topics.topic_id as topic_id, phpbb_users.username as username, phpbb_posts.topic_id as post_id FROM phpbb_topics, phpbb_users, phpbb_posts WHERE phpbb_posts.topic_id = phpbb_topics.topic_id AND phpbb_posts.poster_id = phpbb_users.user_id AND phpbb_topics.forum_id <> '$id1' AND phpbb_topics.forum_id <> '$id2' AND phpbb_topics.forum_id <> '$id3' ORDER BY topic_last_post_id DESC LIMIT $count"); while ($row = mysql_fetch_array($result)) { echo " <li> <a href='forum/viewtopic.php?topic=" . $row['topic_id'] . "&forum=" . $row['forum_id'] . "'>" . $row['topic_title'] . "</a> </li> "; } ?> Har fjærnet php-koden din SirIce, men den la jeg rett under "<?php". Noen som ser noe? Og Selvsagt var scriptet encodet som utf-8 når jeg prøvde å decode det. Endret 14. juni 2005 av ett Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Jeg hadde akkurat det samme problemet en gang da jeg lagde en side til en venn. Jeg spurte en på IRC, og fikk linken til en tråd på et annet forum. Jeg er usikker på om det er lov til å lenke til andre foraer her på HW.no, så jeg kan sende deg linken på PM om du vil. Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 14. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2005 (endret) Hadde vært supert! Supert. Det funka! Endret 14. juni 2005 av ett Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2005 Får et problem med dette skriptet: <?php function replace_outside_tags($search, $replace, $txt){ $strlen = strlen($txt); $inTag = false; for($i = 0; $i < $strlen; $i++){ if(!$inTag && $txt[$i] == '<') $inTag = !$inTag; if(($inTag && ($txt[$i]=='>'))){ $inTag = !$inTag; } if(!$inTag){ if(substr($txt, $i, strlen($search)) == $search){ $txt = substr($txt, 0, $i).$replace.substr($txt, $i+strlen($search)); $strlen = strlen($txt); } }else continue; } return $txt; } ?> <?php ob_start(); ?> <!--Innhold som skal utf-8 decodes--> <?php $txt = ob_get_clean(); $search = array("æ", "ø", "å"); $replace = array("æ", "ø", "å"); if(is_array($search) && is_array($replace) && count($search) == count($replace)){ $n = count($search); for($i = 0; $i < $n; $i++) $txt = replace_outside_tags($search[$i], $replace[$i], $txt); }else $txt = replace_outside_tags($search, $replace, $txt); echo $txt; ?> Hvis det er stor Æ, Ø, Å så vil skriptet gi ?-tegn i FF, opera og MASSE rare tegn i IE. Ser at det mangler støtte for store bokstaver her og har prøvd å fikse, men får det ikke til. Noen som kan fikse? Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Prøv denne: <?php function replace_outside_tags($search, $replace, $txt){ $strlen = strlen($txt); $inTag = false; for($i = 0; $i < $strlen; $i++){ if(!$inTag && $txt[$i] == '<') $inTag = !$inTag; if(($inTag && ($txt[$i]=='>'))){ $inTag = !$inTag; } if(!$inTag){ if(substr($txt, $i, strlen($search)) == $search){ $txt = substr($txt, 0, $i).$replace.substr($txt, $i+strlen($search)); $strlen = strlen($txt); } }else continue; } return $txt; } ?> <?php ob_start(); ?> <!--Innhold som skal utf-8 decodes--> <?php $txt = ob_get_clean(); $search = array("æ", "ø", "å", "Æ", "Ø", "Å"); $replace = array("æ", "ø", "å", "Æ", "Ø", "Å"); if(is_array($search) && is_array($replace) && count($search) == count($replace)){ $n = count($search); for($i = 0; $i < $n; $i++) $txt = replace_outside_tags($search[$i], $replace[$i], $txt); }else $txt = replace_outside_tags($search, $replace, $txt); echo $txt; ?> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå