Gå til innhold

En haug med spørsmål om linux..


Anbefalte innlegg

her var det mye fjonge formuleringer. dine enkelterfaringer veier tydeligvis i den retning du sier, mine veier i stikk motsatt retning.

 

litt småtteri:

 

hvor du pakker ut dine zipfiler får du velge selv, c:\temp er ikke spesielt dypt og bra egnet.

 

hardware til lowend systemer (hjemmebrukere) får du ikke solgt om du ikke har fungerende drivere til windows - så enkelt er det. så den hardwaren som selges vil per def. ha fungerende driverstøtte for windows.

 

SATA er jeg kategorisk uenig med deg i - linux leser block devicen til alle disker som er koblet på, men eventuelle raiddevices må man gjerne inn med såkalte "drivere" til. (les tainted, 3de parts eller noe proprietært makkverk)

 

alt av cameraer, bluetooth, og andre smådubeditter som touch pads er en herk å få opp på linux.

Det var ikke en zipfil - det var en såkalt "install shield".

 

Jo du får fint solgt lowend HW så lenge du har en driver som funker sånn halvveis til "den for tiden mest populære windowsversjonen". Pluss at du har sånne ting som å miste cd'r etc...

 

SATA RAID: Hva med å droppe det medfølgende software-raidet, og heller bruke det som er i kjerna - som ofte er langt raskere enn det produsenten tilfeldigvis har slengt med. Har dog ikke spess mye erfaring med disse.

 

Kameraer og Linux har for meg vært stort sett "plugg det inn". Stort sett det samme med nyere windowser også. Bluetooth... Vel, en venn av meg har en bluetoot-ting som funker på Mac (det han kjøpte den til). Linux gjenkjente den også automagisk.

 

Touchpads (synaptics) har alltid virket rett ut av boksen på alle laptopper jeg har kjørt linux på med touchpad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du migrere platform trenger du disse satadriverne, selvom selvsagt ja, det *enkleste* ja er å kjøre software raid kjerna. Kjappeste gjenstår å prøve. det vil (selvsagt) være maskinavhengig.

 

jeg mente ikke kamera som i usb device, men som i kamera, webkamera e.l.

 

wlankort er et problemområde for linux, her lønner det seg å sjekke på forhånd at man finner et som er støttet stabilt uten for mye 3parts mikkmakk. jeg har ikke nevnt ting som modem ennå.

 

jeg sitter i skrivende stund i windows på min laptop fordi skjermkortet, wlankortet, touchpaden, kameraet og lydkotet ikke går opp når jeg booter linux (mandrake 10.2)

 

kyrsjo: hevder du kategorisk at hvis du fikk beskjed om å velge deg en bærbar, ville ikke du lagt ned noe arbeid i å sjekke at det fantes linuxdrivere til hardwaren på denne? Men lever lykkelig velvitende om at du kan velge din bærbare utfra hvilken hardware du trenger/har lyst på, og at driverstøtte i linux ikke er noe problem?

Lenke til kommentar
Skal du migrere platform trenger du disse satadriverne, selvom selvsagt ja, det *enkleste* ja er å kjøre software raid kjerna. Kjappeste gjenstår å prøve. det vil (selvsagt) være maskinavhengig.

 

jeg mente ikke kamera som i usb device, men som i kamera, webkamera e.l.

 

wlankort er et problemområde for linux, her lønner det seg å sjekke på forhånd at man finner et som er støttet stabilt uten for mye 3parts mikkmakk. jeg har ikke nevnt ting som modem ennå.

 

jeg sitter i skrivende stund i windows på min laptop fordi skjermkortet, wlankortet, touchpaden, kameraet og lydkotet ikke går opp når jeg booter linux (mandrake 10.2)

 

kyrsjo: hevder du kategorisk at hvis du fikk beskjed om å velge deg en bærbar, ville ikke du lagt ned noe arbeid i å sjekke at det fantes linuxdrivere til hardwaren på denne? Men lever lykkelig velvitende om at du kan velge din bærbare utfra hvilken hardware du trenger/har lyst på, og at driverstøtte i linux ikke er noe problem?

Jeg ville selvfølgelig sjekka nøye ut spess ang. ACPI og ev. innebygget trådløskort dersom jeg skulle kjøpt laptop (dvs. valgt modell etc selv) - men med de 4 laptoppene jeg har vært borte i har egentlig kun ACPI vært et problem på enkelte. Men er lei av å høre hvor vanskelig det er å installere en eller annen driver, når det objektivt sett er vanskeligere på Windows! Det betyr ikke at det kan bli lettere, men likevel.

Lenke til kommentar

jeg skjønner hvor du vil hen, linux er meget bra der det først støtter hardwaren, alt av en linux installasjon er bedre enn en windows installasjon

 

men tallene satt opp mot hverandre, er sjansen for min del hvertfall mye større for å støte på hardware problemer med linux enn med windows, i mitt IT-bruk

Lenke til kommentar

Når det gjeld hardware bør alle tenke seg om kva dei kjøper.

 

Du går ikkje ut og kjøper en sony net-Md, sony mp3 osv. som brukar propritære program sjølv i windows utan å sjekke først.

 

Du kjøper ikkje ein windows pocket-pc pda eller telefon (ikkje fordi du ikkje kan synkronisere desse med linux (syncCE), men av reint prinsipp)

 

Ting som er fleire produkt i eit er ofte uting, som t.d. wlan/gprs kort, wlan/minne, printer/scanner/kopi osv. Sjekk opp dette først, somme har driverar i linux, men dette hører til unntaka.

 

Ikkje kjøp "jalla-balla hardware company" produkt utanom ved særlig standariserte produkt (minnekortleserar o.l.) Kjøp en HP, IBM eller Toshiba laptop, dell går og greit, ikkje fordi dei er slike gode forkjemperar for open source og lagar åpne driverar (noko dei ikkje er) men fordi alle har dei, og alle lagar driverar til dei. Kjøp ikkje andre wlan kort enn intel og kort som er støtta av madwifi, prismgt eller prism2 eller andre driverar. Broadcom chipset er kort sagt ikkje aktuelt (om eg hugsa rett)

 

prioriter 1Geforce 2ati 3intel 4alt anna drit (ikkje sei at geforce har slike vannvittig gode driverar, dei er bra, men den lukka koda deira gjer at linux ikkje fungerar ypperleg ut av pakken)

Endret av krisealv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...