Gå til innhold

En haug med spørsmål om linux..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det du driver med der er som å lære en 6 åring 3mx matte.

Min mening er at "6 åringer" ikke bør bruke GNU/Linux, akkurat som en 6 åring ikke bør studere 3mx, og ifølge deg så oppfører nesten alle seg her som "barnehagetanter".

Nei, men jeg tror du skjønner hva jeg mener. For mye dill og dall med kernels og alt det der blir kanskje litt mye for en nybegynner i linux som har nok med å få installert det til og begynne med.

Lenke til kommentar
Nei, men jeg tror du skjønner hva jeg mener. For mye dill og dall med kernels og alt det der blir kanskje litt mye for en nybegynner i linux som har nok med å få installert det til og begynne med.

Ok. Du har et poeng der, men jeg synes fortsatt at erfarne brukere kan bruke det rette navnet.

Lenke til kommentar
Forstår ikke at du orker å bruke tid og energi på dette. Dette har blitt diskutert flere ganger, og utfallet er og blir krangling. Kan du ikke akseptere at ikke alle deler ditt synspunkt?

Jeg kan si det samme til deg, hver gang jeg nevner det rette ordet så begynner du å klage.

Jeg nevner dette så mange ganger jeg orker, pga. allle misfortsåelsene som kommer opp ved bruk av feil ord (tenk om alle de som fikk førerkort i 2005 begynnte å kalle en bil for en motor, tror du alle de andre hadde likt det?).

Lenke til kommentar
Forstår ikke at du orker å bruke tid og energi på dette. Dette har blitt diskutert flere ganger, og utfallet er og blir krangling. Kan du ikke akseptere at ikke alle deler ditt synspunkt?

Jeg kan si det samme til deg, hver gang jeg nevner det rette ordet så begynner du å klage.

Jeg nevner dette så mange ganger jeg orker, pga. allle misfortsåelsene som kommer opp ved bruk av feil ord (tenk om alle de som fikk førerkort i 2005 begynnte å kalle en bil for en motor, tror du alle de andre hadde likt det?).

Det er helt greit at du vil promotere Linux som GNU/Linux, men det er måten du gjør det på jeg ikke liker (se hva Torbjørn skrev lengre opp).

 

BTW: Linux og GNU/Linux har alltid blitt brukt siden Linux kom.

Lenke til kommentar
er windows brukervenlig?

da kan vi vel ta tiden på hvor lang tid det tar og installere gimp på windows og så på Linux.

Windows: gå på nettet og hente ned masse pakker.

trykk på ikonene velge hvor alt skal være osv.

GNU/Linux:

i Debian og ubuntu: apt-get install gimp

i Gentoo(tar laaaaang tid!): emerge gimp

i fedora core: yum install gimp(eller noe)

jeg holder foresten på med og skrive en guide på GNU/Linux vs Windows i brukervenlighet.

hvis du har holdt på med Linux i 10år og så prøver Windows vil du ikke greie og holde ut, men hvis du er windows bruker og prøver GNU/Linux så vil du etter 1-2 uker se at windows er bare tull

:thumbup:

Jo takk, du kan jo ta for deg "mine traumatiske windowsopplevelser"-tråden.

 

Min erfaring med windows har i det siste vært:

- Masse styr med drivere, de skal rotes fram på nettet, hvorpå du så må grave deg ned i en eller annen mappe på jakt etter en av de 500 .inf filene, før du finner den rette. Installer, reboot, og noe annet døde.

- Windows har en tendens til å gjette hva du prøver å gjøre, og som regel gjetter den feil.

- Når ting går til helvete, som det somregel gjør, så er det bare å dra fram windows-cd'n, backe opp, reformatere, reinstallere, reaktivere, installere programmer. gjennopprette og håpe du ikke glemte for mye. For så å oppdage at feilen er der fremdeles.

Lenke til kommentar

drivere til windows er mye enklere enn med linux slik det er idag, men det som irriterer er at man jevnlig må reinstallere, at man ikke kan bruke pc'en uten å være med i administratorgruppen, og at det er så forbasket ulogisk og tidkrevende å installere windows.

 

at det går an å ha en installeringsrutine som krever at brukeren sitter og tvinner tomler for å svare på spørsmål hvert 10. minutt?

Lenke til kommentar
Har begynt å last ned linux Suse 9,1 er denne versionen bra hvordan lager jeg partisjoner til dett linuxet

Ville heller lastet ned suse 9.3 siden den er nyest.

Når du skal installere suse så hjelper installasjonsprogrammet deg og partisjonere.

 

ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distribution...nstallation.iso <- netverks installasjon

 

ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distribution...9.2-FTP-DVD.iso <-

Er suse 9.2 som du brenner på en dvd og booter fra.

 

Fant desverre ingen direkte link til suse 9.3 isos..vist du vil så kan jeg evt gi deg en torrent fil for suse 9.3

 

edit: såg ikke at tråden hadde 2 sider :p

Endret av Booz
Lenke til kommentar
drivere til windows er mye enklere enn med linux slik det er idag,

Eh? Ikke sånn jeg opplevde det i alle fall. TV-kortet mitt (standard BT878) nekter å funke på noe nyere annet enn WinME, i alle fall ikke uten driveren til et annet kort lastet ned fra produsentens taiwanske side (den amerikanske funka ikke). Fedora autodetecta det når jeg putta inn kortet.

 

Et 110% standard 3com pcmcia-kort for ethernet nekter å funke på noen windowsboks jeg har prøvd på, men linux autodetecter det. Hadde to av de inne i en pc en gang - alt funka. Linux.

 

USB pennen min (vfat) er en løgnhals i partisjonstabellen. Mac og windows nekter å prate med den, og tilbyr seg velvillig å formatere. Linux tar den bare jeg lar den røre usb-porten.

 

WLAN detter ut hele tiden på pc'n til moren min. På linux "bare virker" det samme kortet langt mer stabilt etter at jeg har lagt inn driver. Og uten å måtte trekker kortet ut-og-inn for å nulstille et eller annet. Det er som å spille russisk rulett - dersom tray-appletten krasjer, kommer kortet opp igjen, dersom noe annet krasjer, bluescreener pc'n. I tillegg til at tray-appletten ikke er på langt nær så forståelig/nyttig som NetworkManager.

 

Eventuellt så hadde vi Voodo3-kortet mitt. For å få til GL på det under XP, måtte jeg installere tredjepartsdrivere fra en heller luguber side. Noe som resulterte i at pc'n krasja hver gang gl ble skrudd av. Og noen ganger ellers også.

 

SATA. Stort sett så "bare funker" det med Linux.

 

HP printere. Linux detecter dem automagisk, og alt jeg behøver å forholde meg til er "print". Ditto ved printer-sharing via CUPS. I windows måtte jeg starte installasjonsprogrammet, drepe det når det hadde fått pakket ut filene sine, grave meg dypt ned i katalogen det hadde pakket dem ut, finne "win9x" mappa, finne riktig .inf-fil, åpne kontrollpanel, klikke meg igjennom auto-hw detection, "har diskett" (det var ingen diskett, det var en fil på harddisken), fortelle den for ti'ende gang at FILA LIGGER IKKE PÅ A:\!!!, finne fila, finne ut at jeg hadde gjettet feil. rince&repeat, riktig fil, installere driver. Virker.

Dagen etter: moren min skal skrive ut. skrur på pc'n min som hoster printeren. Trykker "print". Windows sitt utskriftssystem krasjer, tar med seg firefox, pc'n ikke mulig å skru av på "vanlig måte". Restarter. Problem borte. Ikke spør meg hvorfor, men jeg har ingen mulighet til å finne ut og løse det, slik at det ikke skjer en gang til.

 

Så nei, jeg er ikke enig. Mulig at situasjonen forholder seg annerledes for gaming-hardware som ikke er laget av nVidia (nVidia er selv en svært tung linuxbruker, og selger også til et stort marked for proffe 3d-folk), men min erfaring tilsier ikke at windowsdrivere er lettere å få fatt på en Linuxdrivere. Og at de *definitivt* ikke er lettere å installere - under Linux er det i verste fall stort sett snakk om "make install".

Lenke til kommentar

her var det mye fjonge formuleringer. dine enkelterfaringer veier tydeligvis i den retning du sier, mine veier i stikk motsatt retning.

 

litt småtteri:

 

hvor du pakker ut dine zipfiler får du velge selv, c:\temp er ikke spesielt dypt og bra egnet.

 

hardware til lowend systemer (hjemmebrukere) får du ikke solgt om du ikke har fungerende drivere til windows - så enkelt er det. så den hardwaren som selges vil per def. ha fungerende driverstøtte for windows.

 

SATA er jeg kategorisk uenig med deg i - linux leser block devicen til alle disker som er koblet på, men eventuelle raiddevices må man gjerne inn med såkalte "drivere" til. (les tainted, 3de parts eller noe proprietært makkverk)

 

alt av cameraer, bluetooth, og andre smådubeditter som touch pads er en herk å få opp på linux.

Lenke til kommentar
alt av cameraer, bluetooth, og andre smådubeditter som touch pads er en herk å få opp på linux.

Javel? :hmm:

 

På jobben er det en del lærere som trenger hjelp med å få bildene som er på kameraene deres over på CD (!). Det blir jo naturligvis en del forskjellige kameraer, men har aldri opplevd at linux har trøbbel med å finne disse kameraene. Spretter rett opp, akkurat som en USB-minnepenn.

 

Når det gjelder Bluetooth har jeg heller aldri hatt problemer med å overføre mp3, bilder osv. til min telefon fra Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...