Gå til innhold

En haug med spørsmål om linux..


Anbefalte innlegg

jeg er ny med hele linux, og jeg har altid hatt lyst, men har aldri fått sjangsen pga det ikke har vært min pc. så... Bye bye windows bye bye...

 

men så.... funker linux med softwaren min?

jeg bruker pcen min mest til spill, videoredigering, grafisk design ol. så vet noen om f.eks sony vegas 4.0 og photoshop 7 virker på linux...

jeg har hørt at det funker med det meste som ikke microsoft har laget, men vil jo være sikker... så, gjør det d?

jeg har hørt folk si "nei linux, det skal jeg aldri ha for ingenting funker på det" er det sant?.

kan jeg instalere det uten å formatere?

og har og hørt at det finnes mange linux typer, hvilken er best?

 

tror ikke det var noe mer da....

 

mvh. Torbjørn

Endret av Tob2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Programvare laget for Windows fungerer bare på Windows. Man kan emulere disse programmer under Linux, men ikke bra (hva er vitsen med å gå over til Linux når man vil bruke programvare laget for Windows).

 

Innen grafisk design så har Linux mange gode alternativer.

 

Det du bør tenke over før du går over til Linux er om du greier deg uten de programmer du bruker i Windows.

 

Du kan begynne med å installere GIMP i Windows og bli vant med den (GIMP er Linux svar på Photoshop)

 

Lykke til ... :)

Lenke til kommentar

Men Windowsprogrammer er ikke programmert for GNU/Linux. Med noen veldig få unntak fungerer spill og programmer programmert for Windows, best i Windows. Det er heller ikke sikkert du får kjørt de Windows-programmene du vil i det hele tatt, i hvert fall ikke uten å knote deg i hjel.

 

Er du avhengig av programmer kun laget for Windows, bruker du Windows. Derimot kan du prøve andre alternativer og se om du virkelig trenger Photoshop o.l., eller at du rett og slett kan bruke f.eks Gimp i stedet for Photoshop.

Lenke til kommentar
+pluss windows er skikkelig grusomt tregt og er ALTFOR brukervenlig, hvis du skjønner hva jeg mener...

Om du synes Windows er for brukervennlig så er i alle fall ikke Linux noe for deg. Linux er mye mer brukervennlig enn Windows.

Dette kommer selvsagt an på definisjonen av bruker - jeg tenker på meg selv (og likesinnede) her. Du mente kanskje nybegynnervennlig?

 

Forresten vil jeg ikke si at Windows er mer nybegynnervennlig heller, nybegynnervennlige distribusjoner av Linux er mye enklere for nybegynnere (som ikke har tidligere erfaringer) å komme i gang med.

Om man sier at Linux ikke er nybegynnervennlig fordi man kan ha problemer med NTFS og slikt, så tar man også feil. Da snakker man om windowsbrukervennlig. Kan Linux bli mer windowsbrukervennlig enn Windows selv? :roll:

Linux er også mer windowsbrukervennlig enn Windows er linuxbrukervennlig. Det er enklere å lese NTFS i Linux enn det er å lese ext3 og reiserfs i Windows.

Lenke til kommentar

er windows brukervenlig?

da kan vi vel ta tiden på hvor lang tid det tar og installere gimp på windows og så på Linux.

Windows: gå på nettet og hente ned masse pakker.

trykk på ikonene velge hvor alt skal være osv.

GNU/Linux:

i Debian og ubuntu: apt-get install gimp

i Gentoo(tar laaaaang tid!): emerge gimp

i fedora core: yum install gimp(eller noe)

jeg holder foresten på med og skrive en guide på GNU/Linux vs Windows i brukervenlighet.

hvis du har holdt på med Linux i 10år og så prøver Windows vil du ikke greie og holde ut, men hvis du er windows bruker og prøver GNU/Linux så vil du etter 1-2 uker se at windows er bare tull

:thumbup:

Lenke til kommentar
da kan vi vel ta tiden på hvor lang tid det tar og installere gimp på windows og så på Linux.

Men så kan man jo se på hvordan det er å installere litt 'sære' programmer.

I windows holder det å laste ned en kjørbar .exe-fil og dobbeltklikke på den.

 

I linux på du enten åpne en fil og legge til ekstra repositories eller laste ned kildekode og kompilere selg.

 

*Ikke skjønne at jeg kan være pro-windows*

Lenke til kommentar
er windows brukervenlig?

da kan vi vel ta tiden på hvor lang tid det tar og installere gimp på windows og så på Linux.

Å installere GIMP er ikke akkurat noe vanskelig på noen av plattformene.

 

I Windows så laster man ned to filer (GTK og GIMP). I Linux så er GIMP vanligvis installert fra før (i verste fall så bruker man pakkesystemet til å laste ned GIMP).

Lenke til kommentar
jeg er ny med hele linux, og jeg har altid hatt lyst, men har aldri fått sjangsen pga det ikke har vært min pc. så... Bye bye windows bye bye...
jeg har hørt at det funker med det meste som ikke microsoft har laget, men vil jo være sikker... så, gjør det d?
Øh, nei.

 

jeg har hørt folk si "nei linux, det skal jeg aldri ha for ingenting funker på det" er det sant?.
Nei, det er ikke sant, personen du snakket med er usaklig eller vet ikke bedre.

 

kan jeg instalere det uten å formatere?
Nei, å formatere betyr å lage et nytt filsystem, man installerer ikke GNU/Linux oppå en windowsinstallasjon, hvis du mener å slette data så er svaret ja, man kan installere GNU/Linux på en annen partisjon enn den man har windows på.

 

jeg bruker pcen min mest til spill, videoredigering, grafisk design ol. så vet noen om f.eks sony vegas 4.0 og photoshop 7 virker på linux...
Nei, de to er kodet og kompilert for windows og virker ikke under GNU/Linux, det finnes derimot alternativer.

 

og har og hørt at det finnes mange linux typer
Forskjellige versjoner av Linux finner du på http://kernel.org , men jeg vil anbefale at du bruker den som følger med distroen din.
Lenke til kommentar
og har og hørt at det finnes mange linux typer
Forskjellige versjoner av Linux finner du på http://kernel.org , men jeg vil anbefale at du bruker den som følger med distroen din.

Hva er vitsen med å skrive alt det med kernel.org osv? Dette hjelper ikke en nybegynner til å prøve linux, det gjør det vanskligere.

Jeg vet dette med kernel.org er korrekt, men for mye info som det der blåser RETT over hodet på en nybegynner. For en nybegynner er linux det han legger inn på maskinen sin å bruker.

 

Det du driver med der er som å lære en 6 åring 3mx matte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...