Gå til innhold

Hjelp til vepsefelle


Pusern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flaska har nå stått i hele dag med tjukk gul saft. Det vrimler med veps rundt den, men ingen går inn. INGEN.

En død fisk hadde nok jaget bort flere enn bare vepsene :-)

 

Tror jeg må gå for en kraftig zapper som tar vepsen.

Ellers takk for alle nyttige innlegg.

 

Føler meg ganske opprådd nå :-(

Lenke til kommentar
Flaska har nå stått i hele dag med tjukk gul saft. Det vrimler med veps rundt den, men ingen går inn. INGEN.

En død fisk hadde nok jaget bort flere enn bare vepsene :-)

 

Tror jeg må gå for en kraftig zapper som tar vepsen.

Ellers takk for alle nyttige innlegg.

 

Føler meg ganske opprådd nå :-(

Da antar jeg du har åpningen i toppen? Ha den i bunnen som jeg viste tidligere, da kryper vepsen inn under og opp.

Lenke til kommentar

Hadde du lest tråden så hadde du sett en som sa at det der ikke funka på veps. Bare møll og mygg liksom.

Jepp, vet det! Har hatt en slik selv, men den funka ikke en gang på møll :hm:

 

Men jeg svarte nå uansett på hvor en kunne finne det da! Sa ikke at han burde kjøpe det...

Dette er da hw.no! Kjøp en zapper og modd den litt :roll: Øke spenningen eller no. Da dreper den vel veps?

Lenke til kommentar

Stemmer at åpningen må være på undersiden. Av en eller annen grunn liker ikke vepsene å krabbe ned, men oppover. Syltetøy er fint, for da renner ikke alt ut. Smør litt syltetøy rundt åpningen også, da lokkes de inn i fella. En annen ting du også kan gjøre, er å handle sånn "fjøs- fluepapir" på felleskjøpet. Det er en stor pakke med fluepapir med traktormating på sidene (sånn som det var på matriseskrivere). Like vredt som et a4- ark, ca, og en halvmeter langt per tørk. Dette er så klissete at vepsene setter seg fast i det, og ikke kommer løs. Husker jeg fanget hundrevis av veps på et slikt jeg hang opp ved åpningen av bolet en gang. Lyden av alle vepsene med vingene på fullt turtall på papiret var skremmende, selv for meg som ikke er videre redd for veps.

Lenke til kommentar

Har prøvd med toppen både opp og ned. I dag tidlig var det en veps i fella :-) 500 to go. Syltetøy skal prøves.

 

Stort fluepapir er jo en løsning kanskje, men hva med alle andre småkryp som fester seg? Finner jeg en haug med sommerfugler og lignende på den, knekker den samvittigheten min. Er dessverre litt bløthjertet.

Lenke til kommentar

da jeg var liten fortalte faren min meg at han hadde funnet et stort vepsebol. han holdt en fakkel forran åpningen og banket på.. vepsene kom ut en etter en og fløy rett i ilden. dette førte til at vingene brant opp og vepsene ble liggende på bakken.

Lenke til kommentar
da jeg var liten fortalte faren min meg at han hadde funnet et stort vepsebol. han holdt en fakkel forran åpningen og banket på.. vepsene kom ut en etter en og fløy rett i ilden. dette førte til at vingene brant opp og vepsene ble liggende på bakken.

Litt owned da om de overlever flammen ;)

Lenke til kommentar

Geezy:

Han fortalte vel også at "når jeg var på fisketur i Alaskas ødemarker, da fikk jeg en ørret på 100 kilo! Det var tider det, nå til dags er det bare stingsild man får i de traktene. Og en dag jeg gikk tur i skogen slo jeg ned en svartbjørn med bare nevene! Ungdommen nå til dags sier jeg bare...". ?

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Vi hadde vepsebol i pipa engang(den er tett så de kommer ikke ned og inn) Vi ventet til kvelden kom da det ikke var noen veps rundt og la en Achtung!(Dynamitt fra polen) oppi. No more veps oppi der.

Måtte bare skryte litt over hvor effektive vi var :tease:

Endret av Fluffe
Lenke til kommentar

En kamerat av meg har ei vanlig utelamp som er festet på veggen ved siden av inngangsdøra. Den samler opp noen hundre veps (eller bier?) hver sommer. Jeg vet dog ikke hvorfor vepsene blir lurt inn i akkurat den fella. Vi har flere tilsynelatende like lamper her hjemme, men så er det heller ikke så mange veps og bier her. Hjelper deg sikkert ikke, men det funker i alle fall hos dem. Den er ikke engang satt opp for å fange dyrene.

 

Jeg regner med lyset lokker vepsene inn gjennom en åpning når mørket faller på. De finner ikke veien ut igjen og blir stekt av den varme lyspæra.

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

husk at vepsebol faktisk er laget av papir\tynt tre, bare ta en laaaang kjepp og stikk bortpå, da vil bolet brenne opp fort som faen! har prøvd dette selv, og det funker bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...