Gå til innhold

Hjelp til vepsefelle

Pusern

Anbefalte innlegg

Sliter med en hel haug med veps på tomta. Har lett etter bolet men kan ikke finne det. Er i tillegg allergisk, så blir jeg stukket er det natti natti :)

Kan noen komme opp med noen glupe forslag til en vepsefelle? Tror jeg har sett en på nettet en gang med UV lys og høyspent. Det hadde vært noe, men jeg finner den ikke igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo sikkert hundrevis av veps, så det utgjør vel ingen forskjell om du fanger ti? Det beste hadde nok vært å finne bolet, ja. Eller stikke i butikken og høre om de selger gift du kan gi til vepsen. Så tar de den med seg inn i bolet og alle dør.

Lenke til kommentar

Hvis du blander sammen SALO, EDDIK og VANN så får du noe som hvertfall gjør at det dreper ting. Spruta det på en busk en gang; Dagen etter så var den brun. Og så har jeg helt en hel bøtte med dette over en maurtue en gang, er sikker på at jeg kunne ha tatt opp en hel neve med døde maur sekundet etterpå! Vet ikke hva som skjer.. etser eller noe kanskje :hmm:

EDIT: Veps er jo litt større, men kan hende det funker. Men har du ikke noe motgift eller noe hjemme da mot vepsestikk? Jævli kjipt å dævve av en jævla veps da...

EDIT2: Eller du kan ringe et skadedyr firma så de kan få fjerna dem.

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar

Har prøvd diverse butikker. Eneste de har er noe spray som funker heller dårlig. Har leita høyt og lavt etter bolet, men...

Nicklas: Har ei sprøyte liggende, men den er ikke akkurat liten, så det å gå rundt i shorts med den er heller upraktisk. Får til og med noen rare blikk fra nabofrua :-)

Lenke til kommentar
Har prøvd diverse butikker. Eneste de har er noe spray som funker heller dårlig. Har leita høyt og lavt etter bolet, men...

Nicklas: Har ei sprøyte liggende, men den er ikke akkurat liten, så det å gå rundt i shorts med den er heller upraktisk. Får til og med noen rare blikk fra nabofrua :-)

Med fare for at du ser utrolig dum ut, prøv å løp etter en veps en gang. :p

Det er sjans for at de har bol bak huskledningen eller oppunder tak og slikt. Vi hadde et middel her en gang, vannlignende på sprutflaske som tok livet av veps i løpet av et par sekunder. Husker ikke navnet nå, men det var effektivt. Hør i litt mer spesialiserte butikker\firmaer.

Lenke til kommentar

neineineinei, ikke bruk noe sprutegreier.

Her er saken:

Det selges små glass som har åpning i toppen(stenges med kork, der du heller i saft.

I bunnen av glasser er det hull(midten) Vepsene kryper inn under og opp, finner ikke veien ut igjen og drukner der, vanvittig effektiv. :thumbup:

post-58-1118617276_thumb.jpg

Lenke til kommentar

du kan ta en brusflaske og skjære av toppen litt under der den blir smalere. og setter den opp ned i flaska igjen. og fyller litt saft i bunnen. minst like efektivt og koster bare en krone (kanskje 2.50 viss du vil ha stor felle)

kanskje ikke så god forklaring. det er bare og spørre om du ikke kjønnner det

Lenke til kommentar

Hvis du klarer å finne bolet, så gjorde jeg følgende:

Jeg hadde et digert bol under uthuset som jeg ikke kunne komme til å få tatt. men jeg så imidlertid hvor flesteparten fløy ut og inn! Der rigget jeg opp en støvsuger slik at de som fløy forbi ble suget inn og borte! Dette er faktisk enda mer effektivt enn det egentlig høres ut pga at vepsen blir irritert av lyden og prøver å finne ut hva det er, flyr bort til åpningen og "vips veps var ikke mer". Jeg lot støvsugern stå å gå hele dagen og har ikke sett mer til dem. Bare pass på at du ikke slipper dem ut når du tar ut posen, noe som går greit pga at de ikke er så raske etter å ha ligget i motvind noen timer. En mer human måte er å bruke slik støvsuger som jeg brukte sist, hvor støvet dras igjennom vifta i mtoren. Da blir vepsen most med en gang og ingen pine. Har prøvd begge deler med hell

Endret av tommkarl
Lenke til kommentar
Hvis du klarer å finne bolet, så gjorde jeg følgende:

Jeg hadde et digert bol under uthuset som jeg ikke kunne komme til å få tatt. men jeg så imidlertid hvor flesteparten fløy ut og inn! Der rigget jeg opp en støvsuger slik at de som fløy forbi ble suget inn og borte! Dette er faktisk enda mer effektivt enn det egentlig høres ut pga at vepsen blir irritert av lyden og prøver å finne ut hva det er, flyr bort til åpningen og "vips veps var ikke mer". Jeg lot støvsugern stå å gå hele dagen og har ikke sett mer til dem. Bare pass på at du ikke slipper dem ut når du tar ut posen, noe som går greit pga at de ikke er så raske etter å ha ligget i motvind noen timer. En mer human måte er å bruke slik støvsuger som jeg brukte sist, hvor støvet dras igjennom vifta i mtoren. Da blir vepsen most med en gang og ingen pine. Har prøvd begge deler med hell

Ja, støvsugermetoden er en skikkelig klassiker. Ikke noe er som å legge øret inntil støvsugeren etter en godt utført sugejobb og høre den forvirrede summingen inne i posen. Det låter iallefall som musikk i mine ører!

Eneste ulempen er at man først må finne bolet.

Lenke til kommentar

Vepsebol ligger ofte gjemt inni veggen i et lite hull et sted på huset. Jeg hadde et rett i nærheten av verandaen min oppe, som gjorde at det surra veps inn her hele tida om sommeren. Kunne se at de fløy inn og ut ved takrenna. Er ikke bare bare å kommer til på en sånn plass og "tømme inn noe giftig pulver" som noen foreslår. Veps blir også illsinte når de blir provoserte, og det er ikke akkurat ideelt for en allergiker. Det finnes ikke noe magisk middel som tar livet av en hel koloni på 0.5 sekunder, og de andre vil garantert rase ut for å forsvare kuben. Jeg foreslår at du bare lærer deg å leve med dem, ignorere dem på et vis. De lever ikke for å være slemme og stikke mennesker ved alle muligheter.

De stikker for å forsvare seg, stort sett dør de kort tid etter fordi brodden blir sittende igjen når de stikker, og det drar med seg diverse innvoller.

La de holde på med sitt, så holder du på med ditt. Jeg har fått vepsestikk 1 gang siden jeg flyttet hit, og jeg hadde som sagt et bol ved verandadøra som sto vid åpen hele sommeren.

Og den gangen tråkka jeg på en som lå på gulvet.

Diverse idiotiske planer om gassing og nuking med kjemikalier er stort sett aldri mulig å utføre uten å bli stukket mange ganger selv.

Edit: Hvis du har dobbel vegg over inngangspartiet i huset kan du få en overraskelse når du en gang river den ned. Det gjorde vi i huset vårt ifjor sommer, og der hang der 3-4 gigantiske vepsebol av den klassiske "ole brumm"-typen (altså runde). De var skviset inn mellom de to "takene". Alle var tomme for lengst, men de var på størrelse med hodet til en voksen person. Snodig å se.

Skadedyrfirma har vel metoder for å fjerne hele vepsekolonier, men det fort bli dyrt også.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Hvis du har en bonde i bekjentskapskretsen, så spør om han/hun har sånn sprøytemiddelsertifikat. De får nemlig kjøpt mer effektive ting enn det vi får. Det siste skikkelige effektive midlet på sprayboks, RADAR, er ikke lov å selge lenger. Perimetrin er ikke noe særlig effektivt på veps. Men du kan prøve flasketrikset. Husk at utpå sommeren funker det ikke med sukker lenger, da vil larvene ha kjøtt. Tidlig sommer er syltetøy fin i en sånn avkappet flaske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...