Gå til innhold

Uskarpe bilder! Hjelp meg med å redde sommeren!

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en ixus 400 som jeg kjøpte for 1,5 år siden. Tror jeg har kommt bort i en innstilling, som jeg ikke er klar over. Alle bildene blir i allefall så raskt uklare. Har prøvd å justere, men får det ikke til!

Hva skal jeg gjøre for at bildene blir skarpe igjen?

Nå må personen jeg tar bilde av sitte musestille for at bildet skal bli skarpt!

Amalie :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være mange grunner til dette:

*Husk at Ixus 400 har en viss treghet i utløseren. Det vil si at når du trykker utløseren helt ned, vil det ta litt tid før bildet tas. Hvis anti-røde-øyne-blinket lurer deg til å tro at bildet er tatt, eller du tror bildet tas raskere enn det faktisk gjøres, vil det at du begynner å røre på kameraet igjen føre til bevegelsesuskarphet. Pass altså på at du ikke beveger kameraet før du er sikker på at bildet er tatt (bildet kommer opp i søkeren når du har tatt det). Ett tips er å trykke utløseren halvt ned til kameraet har stilt fokus (sier i fra med et lite pip og en eller flere firkanter på skjermen). Når du nå trykker utløseren helt ned, vil bildet tas umiddelbart.

*Eventuelt kan du gjøre det til en regel å bruke den optiske, lille søkeren fremfor skjermen. Da holder du kameraet mer stødig, og sparer samtidig batteri ettersom du da kan skru av skjermen.

*Hvis du har skrudd av blitsen når det ser ut som det er nok lys, men det egentlig er litt for lite, vil kameraet skru ned lukkerhastigheten slik at det trenger mer tid for å slippe inn mer lys. Det fører fort til at bevegelser skaper uskarphet.

*Modus for nattfotografering vil også skru ned lukkerhastigheten. Pass på at denne ikke står på. Om du vil bruke noen spesielle modus/programmer, kan du prøve med sportsprogrammet. Lukkerhastigheten vil da bli raskere, slik at bevegelser ikke vil få samme effekt som ved langsomme lukkerhastigheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...