Gå til innhold

Forumets fly- og bildetråd!


Anbefalte innlegg

Og at Widerøes Dash 8 er begrenset til FL250 tror jeg har lite med oksygen å gjøre.

8254780[/snapback]

Husker ikke hvem som sa det, men var noen på jobb da vi var på introkurs på dash 8, som forklarte at mangelen på oksygenmasker for passasjerer effektivt hinder et hvilket som helst fly til å fly over 25 000 fot (FL250 whatever), ettersom det ble satt krav til hvor fort flyet skuløle kunne komme ned i tykkere luftlag hvor det er mulig å puste normalt.

 

Er selvsagt enig i at performance ikke vil tillate så veldig mye mer enn 25 000 fot uansett, tror fortsatt en Q400 skulle greid å klatre forbi den høyden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer. Man kan få q400 med oksygen til passasjerene og da er den godkjent til å fly opp til FL280. De fleste selskapene styrer unna dette ekstrautstyret pga vekt og må derfor holde seg på FL250 eller under.

 

Bfisk: Har du ikke lest om krav til oksygen i FAR/AIM'en? :p

Endret av gixer
Lenke til kommentar

Når det gjelder DHC 8, er det flyskroget som setter begrensningen

på hvor høyt flyet kan fly. Begrensningen ligger i den maks tillatte

trykkdifferansen det kan være mellom, inn- og utsiden av flyskroget.

 

Hadde det vært lønnsomt å fly høyere, hadde skroget blitt bygd

"sterkere" og oksygen m/masker vært montert. ;)

Lenke til kommentar

Nå som det blir fint vær ute og det stading er fransk på skolen drømmer jeg meg bort. Bort til luftfart og slikt. Idag kom jeg over en ganske artig nettside, tydeligvis helikopter til prisen av 500 USD, ca 3000 NOK (og regnet med dyrere norske priser sikker 5000 NOK. Lenken er http://roweaviation.com/documents/omh-eagle-plans.html]her[/url]. Personlig er jeg litt skeptisk, spesielt siden det ikke er en halerotor, men om du klikker deg om til lenker og dermed her så ser du at det faktisk er en halerotor. Da lurer jeg selfølgelig på ett par ting:

 

1. Hvor lovlig er det med ett slikt helikopter i Norge?

2. Hvor vanskelig vil det være å bygge ett slikt helikopter?

3. Hvor vanskelig vil det være å fly ett slikt helikopter?

4. Kan det fly eller er det kun photoshop som gjelder?

5. Er det mulig å fa tak i delene i Norge?

6. Hvem begynte akkurat å spare til helikopter :p

 

og mere.

Endret av Bruker_Wilhelm
Lenke til kommentar
Bfisk: Har du ikke lest om krav til oksygen i FAR/AIM'en? :p

8260038[/snapback]

 

Joa. Nettopp derfor det høres suspekt ut å fly på FL250 uten oksygen. Kjipe greier med decompression, da. Men men. Da lærte vi noe nytt i dag også :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-XHLacM

De ti siste minuttene har det vært liv her på Kjevik i Kristiansand. Jagerfly har flydd og vist forskjellige manøvre og skutt med raketter (uten sprengstoff naturligvis). Artig å se på.

Lenke til kommentar
De ti siste minuttene har det vært liv her på Kjevik i Kristiansand. Jagerfly har flydd og vist forskjellige manøvre og skutt med raketter (uten sprengstoff naturligvis). Artig å se på.

8381648[/snapback]

du skulle hatt kamera :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
De ti siste minuttene har det vært liv her på Kjevik i Kristiansand. Jagerfly har flydd og vist forskjellige manøvre og skutt med raketter (uten sprengstoff naturligvis). Artig å se på.

8381648[/snapback]

du skulle hatt kamera :D

8381688[/snapback]

Turte ikke gå inn å hente. Tenk hvis jeg hadde gått glipp av noe!

Lenke til kommentar

Tja. Sies jo at han ikke skøyt seg ut med vilje. Da må det ha vært en feil på selve setet, som utløste seg selv. Vanligvis er dette svææææært unormalt, da det ( i allefall på McDD ACES II som sitter i F-16, F-22, F-15 og en del andre fly) kreves fra 10 til 15 kg drakraft for å aktivere kruttladningen som setter igang utskytningsprosessen. Når man drar, så drar man i en normal stålwire, som går via en liten bryter som aktiverer avskytning av canopy, før setet går. Hvis man ikke drar i håndtaket, skjer det ingenting. Hvis wiren ryker når man drar, skjer det heller ingenting.

Lenke til kommentar
http://www.dagsavisen.no/innenriks2/article2728686.ece

 

Var jammen meg en Gripen som styrtet også. Piloten kom seg heldigvis ut, men synes litt synd på svenskene, håper det ikke får innvirkning på andre lands vurderinger av flyet.

8442010[/snapback]

 

Hvilke andre fly er det Norge vurderer? Sist jeg hørte var det F-22 og Eurofighter?

8446267[/snapback]

Nei, det er F-35, Joint Strike Fighter, ikke F-22.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...