alskfjas Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Den fremste er en C117 Globemaster? Eller hvordan det nå staves..? 7013432[/snapback] Globemaster er C-17 Den store røde stjerna bør vel gi et hint om at det ikke er et amerikansk fly. En IL78, skulle jeg tro. Og den bakerste er vel, som nevnt, en Bear(Tu-95). edit: åh, hadde visst blitt svart på. Men 78 er vel refuelvarianten av 76? Endret 17. oktober 2006 av alskfjas Lenke til kommentar
visningsnavn2 Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Ok med Bump? Så bra. Jeg snublet oppå dette bildet og synes at et slikt bilde ikke kunne bli utelatt fra denne tråden. Forøvrig er det en MiG-17 et eller annent sted i bildet (gjett hvor ) Ellers så er det en ting som plager meg for øyeblikket; jeg kan ikke komme på navnet til et "vakkert" russisk fly laget av MiG, det har 'forover' vendte vinger også. Håoer noen husker det bedre en meg! Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Er nok denne du leter etter, Su-47 Berkut Edit: ikke laget av Mig forresten, men Sukhoi Endret 9. november 2006 av Psykopatisk Kaffelefse Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Hotet? er Gripen som er med der ja.. Edit: JSF er et annet fly.. (F-35 Joint Strike Fighter) 7023821[/snapback] Gammelt innlegg nå, men siden det er bumpet må jeg pirke litt: Flyet heter ikke "F-35 Joint Strike Fighter". Joint Strike Fighter er prosjektnavnet i den store konkurransen mellom Boeing og LM for å levere det nye jager-bopmberen for flere våpengrener. X-35 vant, og det formelle navnet er vel nå F-35 Lightning II. Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 At det heter Lightning II er jo en skammelig tragedie. Finnes bare en Lightning etter min mening (og da tenker jeg IKKE på P-38) og det er English Electric Lightning! RÅTASS-KJERRE! The last Lightning display at Binbrook in August 1987 and as XR770/AA of 5 Sqn brakes to a halt, Flt/Lt Chris Allan pulls XS929/BG of 11 Sqn up in a typical climb off the deck. Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Er nok denne du leter etter, Su-47 Berkut Edit: ikke laget av Mig forresten, men Sukhoi 7253332[/snapback] Bare for ordens skyld; Ideen med snudde vinger stammer først og fremst fra 80tallets Grumman X-29. Uansett, SU-47 er et utrolig vakkert fly. Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Ikke helt riktig, det. BMW hadde under andre verdenskrig endel prosjekter, og ett av dem var et bombefly med SFW (Swept Forward Wings). DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) finansierte et prosjekt som het Forward-Swept Wing Program, der General Dynamics, Rockwell og Grumman var deltagere. F-16/SWF forlot imdlertid (i likhet med BMW Schellbomber II) aldri tegnebordet. BMW Schnellbomber II: F-16/SFW: Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Ikke helt riktig, det. BMW hadde under andre verdenskrig endel prosjekter, og ett av dem var et bombefly med SFW (Swept Forward Wings). DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) finansierte et prosjekt som het Forward-Swept Wing Program, der General Dynamics, Rockwell og Grumman var deltagere. F-16/SWF forlot imdlertid (i likhet med BMW Schellbomber II) aldri tegnebordet. BMW Schnellbomber II: F-16/SFW: 7264489[/snapback] Hva tener man på med forrover-stilte vinger? Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Fly med Swept Forward Wings er somregel ustabile (avhengig av hvor mange grader de er swept forward), noe en tjener på dersom man flyr jagerfly. Desto mer ustabilt, desto mer manøvreringsdyktig. Men! (Og det er jo alltid et men) Som oftest er disse flyene så naturlig ustabile, at en må ha en computer til å kontrollere flyet, fordi et menneske aldri kunne ha korrigert raskt nok. Nå er det middag i messa, så nå går jeg. Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Må nesten korrigere litt jeg også. Ideen om forward-swept wing stammer fra en tysk fly-designer i midten av 30-tallet, men ble først bygd inn i ett fly av Junkers i slutten av andre verdenskrig, nemlig Ju 287. Ett fly med forward-swept wing er heller ikke naturlig ustabil, men har faktisk positive egenskaper på stabiliteten, spesiellt ved høye angrepsvinkler. Du oppnår omtrent samme effekten som med washout. Washout er at vingen er vridd slik at vingetippen har lavere angrepsvinkel enn vingeroten, noe som gjør at roten staller før tuppen. Fordelene med det er at piloten får tidligere varsel om stall ved vibrasjoner i kroppen, og at stabilitet og kontroll med balanserorene beholdes. Endret 24. november 2006 av Psykopatisk Kaffelefse Lenke til kommentar
moviemartin Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Dette da? Endret 28. november 2006 av moviemartin Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Det er en Mitsubishi MU2 "Marquise". Når det gjelder Washout og så videre, så er det relativt vanlig på seilfly. Ideen er altså at når vingen staller, så vil stallen forflytte seg fra kroppen og utover mot vingetippen, slik at en har kontroll over et lenger tidsrom. Lenke til kommentar
moviemartin Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Det er en Mitsubishi MU2 "Marquise". Når det gjelder Washout og så videre, så er det relativt vanlig på seilfly. Ideen er altså at når vingen staller, så vil stallen forflytte seg fra kroppen og utover mot vingetippen, slik at en har kontroll over et lenger tidsrom. 7378243[/snapback] stemmer det! Det fløy som målfly under en stor marine øvelse ved Helgelandskysten nå i Oktober. sikkert en artig jobb det Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Tenkte jeg skulle komme med noen av bildene jeg har tatt i det siste: Piper PA44-180 Seminole, et av to skolefly her på NAIA. Har blitt MEI (instruktør på flermotors) siden sist, og har fløyet dette en del nå. No 1 engine er stengt helt ned, såkalt "full feather shutdown". Legg merke til motorkontrollene... Var på navigasjonstur med en student fra Taiwan, og vi dro opp til Laurinburg-Maxton (KMEB) med en C172RG. Masse gamle fly der oppe, og dere kan dro vi inspiserte og kikket... Her er TE flapsen fra en 747. Edit: kan forøvrig legge til at jeg hadde en av de morsomste turene hittil i Seminolen i går. Gjorde low level VFR pilotage, dvs at vi fløy mellom 500 og 1000 fot AGL, og fulgte veier og elver og slikt. Fløy opp til Charlotte/Douglas Intl i North Carolina, som er klasse B luftrom. Fikk smisket oss til en touch'n'go landing på 18L; og hadde 6 fly ventende på oss, to foran oss, to bak oss og trafikk på 18R. High speed approach, og 140 til short final... Endret 29. november 2006 av bfisk Lenke til kommentar
sels_enga Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 hva heter det nye jagerflyet forvaret har tegnt kjøpe fra amrikanerne. (Som vi ikke får datakodene til?) Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Lockheed Martin F-35 Lightning II, men mange kjenner det bedre under navnet "JSF"/Joint Strike Fighter. Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 31. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2006 Takk for det gamle folkens, avslutter året med denne styggheten her. Satser på høy aktivitet i tråden på nyåret Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 (endret) Boeing X-32. Skjønner ikke helt hva de tenkte med når de skulle lage prototype på JSF. Ser jo ut som et badekar. (For ikke å snakke om at det må være rått med haitenner malt på den, slik som på denne F-4 Phantom IIen.) Forsøk dere på denne, forøvrig en klassisk duell på femtitallet. Skal ha navnene på begge. Endret 31. desember 2006 av Dradd Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 (endret) Ett stk. North American F-86 Sabre og en Mikoyan Guervich MiG 15 "Fagot" Da spør jeg etter denne vesle kørja: Endret 31. desember 2006 av Aleks_r Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 31. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2006 SAAB A 32 Lansen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå