Gå til innhold

Forumets fly- og bildetråd!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter et lite opphold PGA. kontotekniske problemer (fikk ikke logget inn av diverse årsaker) er jeg tilbake: flyet jeg postet er en Douglas C-133 Cargomaster, ble satt inn i tjeneste i 1956 og tatt ut av tjeneste igjen i 1971 pga problemer med metalltretthet i vingebjelken. Flyet var bare konstruert for 10,000 timers service life, men etter et SLEP (Service Life Extension Program) ble tiden øket til 19,000 timer, det var også snakk om å gjennomføre enda et SLEP for å øke tiden til 25,000 timer. Etter å ha gått igjennom totalkostnader for å gjennomføre et slikt SLEP til på samtlige fly i flåten, så fant man ut at det uansett ville koste mer enn det smakte, og avgjørelsen for å fase flyene ut i løpet av budsjettåret 1971 ble tatt. Det var den første ekte heavy airlifteren til et ganske ungt US Air Force. Selv om det var større en C-130, oppnådde det aldri den samme "legendariske" statusen og ble stort sett glemt når den forsvant i 1971.

 

Nytt fly fra meg:

fly1040.jpg

Endret av Aleks_r
Lenke til kommentar

Er det NATO-øvelse noe sted i Norge nå?

Kom et enslig jagerfly forbi her på onsdag, og første jeg reagerte på var at dette er ikke noe norsk F16.

Minnet om et Panavia Tornado med vingene tilbakesvøpt. Høres dette sannsynlig ut? Rakk ikke se på detaljer som motorer etc, ble så opphengt i hvilket fly det kunne være som har slike vinger... Virket en del større enn f16.

Men så kom det et enslig f16 over her igår, var enklere å se forskjellen da. Men trodde de norske f16-flyene fløy to og to, kan det ha vært utenlandsk dette også?

Lenke til kommentar
Satt å googla litt...

Og ble nå plutselig veldig forvirret..

Er mig-28 et virkelig fly?

6576458[/snapback]

 

Niks, er ett fiktivt fly som bla. var med i Top-gun. Der brukte de F-5 Freedom Fighters som Mig-28.

6576482[/snapback]

Var det jeg trodde...

 

Dumme google som forvirrer meg :mad:

Lenke til kommentar
Vanligvis går det i to-ships formasjon ja, men ikke alltid. Hvor i landet bor du? Kan hende det var en transportflight, f.eks. Såvidt jeg vet foregår det ingen øvelser her i landet as we speak.

6576289[/snapback]

 

Bor i Odda, litt sørøst for Bergen/nordøst for Haugesund.

De fløy ned dalen og ut fjorden (Sørfjorden), Kurs direkte mot nord.

 

Personlig ville jeg tro de fløy høyere på transportoppdrag enn til vanlig, og hvertfall et helt stykke over de omliggende fjellene, men de bruker vel transportturene til trening også siden det koster å ha dem på vingene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...