Gå til innhold

Forumets fly- og bildetråd!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nytt heli

 

1231243214

6198345[/snapback]

 

 

Det er en Westland Wasp.

 

Gnomenz; RNoAF har 18 stk. Bell 412SP Arapaho, en nyere, større og bedre versjon av den klassiske UH-1B Huey, med blandt annet to motorer, fire hovedrotorblader og en hel del annet snacks.

Lenke til kommentar
Nytt heli

 

1231243214

6198345[/snapback]

 

 

Det er en Westland Wasp.

 

Gnomenz; RNoAF har 18 stk. Bell 412SP Arapaho, en nyere, større og bedre versjon av den klassiske UH-1B Huey, med blandt annet to motorer, fire hovedrotorblader og en hel del annet snacks.

6198905[/snapback]

 

Er nok ikke en Westland Wasp, er en Westland Scout :thumbup:

Dette er en Westland Wasp:

Westland.wasp.750pix.jpg

Lenke til kommentar

Her er et bilde jeg tok i vinter. Irriterende at jeg ikke klarte å vente et halvt sekund til før jeg tok bildet. Da hadde jeg fått med hele Eirjet rett under vingen. Jeg prøvde å ta et bilde til etterpå men da var det for sent.

 

Dere klarer vel begge disse flyene uten problemer ;)

Men klarer dere å resonerere dere frem til selskapet det nærmeste flyet tilhører? Skriv gjerne hvordan dere resonerte dere frem til svaret.

post-17633-1148899920_thumb.jpg

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar
Nytt heli

 

1231243214

6198345[/snapback]

 

 

Det er en Westland Wasp.

 

Gnomenz; RNoAF har 18 stk. Bell 412SP Arapaho, en nyere, større og bedre versjon av den klassiske UH-1B Huey, med blandt annet to motorer, fire hovedrotorblader og en hel del annet snacks.

6198905[/snapback]

 

Er nok ikke en Westland Wasp, er en Westland Scout :thumbup:

Dette er en Westland Wasp:

Westland.wasp.750pix.jpg

6199395[/snapback]

 

 

Aaah.. Jeg visste det var en av de små stygge maskinene til Westland, men så kom jeg bare på Wasp i øyeblikket. De er jo stort sett like da, men Scout står på skids, og Wasp på hjul. Jeg er ikke noe helikopter-fyr :tease:

Lenke til kommentar

Det er vel en B737 ettellerannet fra RyanAir.. de har montert winglets på en del av flyene sine så vidt jeg vet. Sparer drivstoff. Mulig dette er fra Torp, er ikke kjent der. Kan se litt av halen på flyet også, uten at jeg klarer å tyde noe særlig.

 

edit: hvis jeg har rett, kan noen andre poste nytt fly.

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar
Det er vel en B737 ettellerannet fra RyanAir.. de har montert winglets på en del av flyene sine så vidt jeg vet. Sparer drivstoff. Mulig dette er fra Torp, er ikke kjent der. Kan se litt av halen på flyet også, uten at jeg klarer å tyde noe særlig.

 

edit: hvis jeg har rett, kan noen andre poste nytt fly.

6200840[/snapback]

 

Helt riktig! God resonering. Du hadde til og med riktig i at bildet var tatt på Torp :thumbup:

 

Sen edit: Her er et par bilder med litt lang åpningstidstid som som er tatt natterstid på Torp.

post-17633-1148932451_thumb.jpg

post-17633-1148934332_thumb.jpg

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar

Winglets er slett ikke noe som kom først på 747. Og jo, det brukes av fler, blandt annet har Airbus begynt å ta dem ibruk (nei, Airbus har ikke brukt winglets før, de har brukt det som kalles for endplates, og det er noe annet!).

Lenke til kommentar

Winglets kan forøvrig ettermonteres på en rekke flytyper. En av årsakene til at ikke alle har ettermontert det er at det koster en hel del penger å få det montert. Det endrer også karakteristikken til flyet, så flyet må omprogrammeres og trimmes riktig i etterkant. Man er nødt til å veie opp kostnad ved å montere winglets kontra drivstoffbesparelsene man får. Dessuten er det veldig vanlig at flyselskap leier fly istedetfor å eie de selv, og da er det "utleiefirmaet" som må montere winglets, og de er som kjent bare interessert i å tjene penger, ikke å bruke dem. Norwegian feks eier kun 2 fly. Resten leier de så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Et annet viktig aspekt med winlets er at de legger til en del vekt på flyet. Så mange shorthaul carriere vil faktisk ikke tjene noe på å ettermontere dem i det hele tatt, snarere tvert i mot. Boeing selger enda 737NG linjen sin med blended winglets som option. Edit: fant ut at winglets legger til over 200kg vekt på en 737...

 

Forøvrig: Tok i går min high performance endorsement i en Beechcraft Bonanza A36 med masse snacks. Continental motor på 285 hester, cruise på 170 knop, toakset autopilot, GPS med slaved HSI, TCAS, og 3M værradar (ikke satelitt). Sparka godt fra seg på go-around det flyet der :D

Endret av bfisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...