Gå til innhold

Forumets fly- og bildetråd!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aha, selvsagt. Det er ikke noe lydmur der i gården, ettersom det dannes en stor ring rundt flyet når man bryter den, men som bfisk sier, rett og slett bare vapour som oppstår når man trekker G. Men bfisk; man KAN faktisk se sjokkbølgene når et fly bryter lydmuren, det ligger videoer av dette på nettet.

 

Jeg vil forøvrig legge til at jeg ikke fatter hva som går av meg! Har jo svart en masse svada og greier den siste tiden. :blush:

Endret av Aleks_r
Lenke til kommentar
Jeg regner med jagerflyhandelen kommer til å dra ut ennå en hel del år.

 

Har ikke noen spesiell favoritt av Eurofighter og JSF, men VTOL vil kunne forandre store deler av flytaktikken, og er i mine øyne meget godt egnet til en norsk forsvarskrig.

 

Dogfightevner er ikke så viktig siden dogfighter sjeldent forekommer. Dagens "fiender" bærer ikke uniform og har ikke et flyvåpen tilgjengelig. Dogfightferdighet vil stort sett kun komme i bruk ved unnamanøvrering for raketter/missiler.

 

Stealth er ikke "perfekt", fordi eksoshalen også skaper et radarbilde.

 

 

 

 

Supercruise vil si at du kan fly supersonisk uten bruk av afterburner

6088298[/snapback]

Så vidt jeg har hørt kan ikke JSF ta av vertikalt, det var et eller annet med at da måtte mg fjernes og det ble fastlått ikke lønnsomt. Noe av det samme som med harrier, det kan heller ikke ta av vertikalt med full payload. Støtter egentlig Eurofighter, med JSF får vi bare en degradert versjon av deres eget "billig"-fly, der er det F-22 (F/A-22) og FB-22 som er the real thing. Eneste er vel kanskje at JSF svinger noe bedre. Prisen for en F-22 er vel og et par ganger høyere.

Lenke til kommentar

@lydmurendiskusjon osv: jeg er sannelig ikke helt sikker, lengre. Man kan vel kanskje få "skyer" av begge deler? Jeg skal se om jeg kan lete opp noe i PoF boka mi. Har ikke kommet til transsonisk og supersonisk aerodynamikk enda.

 

og @aleksr: ikke vær så hard mot deg selv, da. Du er sikkert den med mest peiling av alle i tråden her, så ingen skal si at du farer med fantestreker ;)

Lenke til kommentar

Mener å huske at Norge ble tilbudt å kjøpe jagerfly superbillig fra Sverige... de halverte luftforsvaret sitt for noen år tilbake. Det var snakk om et fly for ca 250 millioner kontra 500 millioner som var "normal" eksport pris. Har ikke giddet å sjekke kilder.

Lenke til kommentar

Det her med å bryte lydmuren er jo bare bølger, og når disse bølgene settes i sving vil man få en synlig reaksjon i form av "damp" når smellet høres.

Reaksjonen i luft er så kraftig at vannmolikylene blir til en synlig effekt.

Lenke til kommentar
Jeg regner med jagerflyhandelen kommer til å dra ut ennå en hel del år.

 

Har ikke noen spesiell favoritt av Eurofighter og JSF, men VTOL vil kunne forandre store deler av flytaktikken, og er i mine øyne meget godt egnet til en norsk forsvarskrig.

 

Dogfightevner er ikke så viktig siden dogfighter sjeldent forekommer. Dagens "fiender" bærer ikke uniform og har ikke et flyvåpen tilgjengelig. Dogfightferdighet vil stort sett kun komme i bruk ved unnamanøvrering for raketter/missiler.

 

Stealth er ikke "perfekt", fordi eksoshalen også skaper et radarbilde.

 

 

 

 

Supercruise vil si at du kan fly supersonisk uten bruk av afterburner

6088298[/snapback]

Så vidt jeg har hørt kan ikke JSF ta av vertikalt, det var et eller annet med at da måtte mg fjernes og det ble fastlått ikke lønnsomt. Noe av det samme som med harrier, det kan heller ikke ta av vertikalt med full payload. Støtter egentlig Eurofighter, med JSF får vi bare en degradert versjon av deres eget "billig"-fly, der er det F-22 (F/A-22) og FB-22 som er the real thing. Eneste er vel kanskje at JSF svinger noe bedre. Prisen for en F-22 er vel og et par ganger høyere.

6091379[/snapback]

 

 

Nå er det jo viktig å huske på at F22 er en air-superiority jager slik som F15 var før de begynte å konvertere dem til F15E. edit: rettelse: de fant vel ut at designet på F15 var godt egnet til angrepsoppdrag og justerte designen til F15E modellen etterhvert i produksjonen, de konverterte vel egentlig ikke allerede eksisterende F15A/B/C/D modeller..

 

USA bruker jo også F16 som sin arbeidshest når det kommer til luft-bakke angrep og det er her F35 kommer inn som erstatter, både for Norge og USA. To litt forskjellige bruksområder rett og slett.

 

Også må vi huske på at Eurofighter er basert på eldre teknologi enn JSF, OG, hvis man skal tro kilder innenfor USAF (ja, meget farget informasjon kanskje), dyrere.

 

Såvidt jeg vet er det 3 versjoner av F35 VTOL, STOVL og Standard take off/landing. Det er sistnevnte Norge skal kjøpe hvis det blir noe av det. (iallefall er det det jeg har hørt/lest at er planene(det var en vg-spørretime med en oberst fra USAF tidligere der det ble nevnt..)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
*snip* Støtter egentlig Eurofighter, med JSF får vi bare en degradert versjon av deres eget "billig"-fly, der er det F-22 (F/A-22) og FB-22 som er the real thing. Eneste er vel kanskje at JSF svinger noe bedre. Prisen for en F-22 er vel og et par ganger høyere.

6091379[/snapback]

 

Ifølge "Colonel Harris" @ Lockheed Martin så er ikke USA interessert i å selge en degradert versjon til alle landene som skal sette inn F-35. Grunnen var ganske enkelt at de ikke hadde noe ønske at deres allierte skulle være noe dårligere utrustet om de skulle kjempe side om side i en kamp.

JSF svinger ikke like godt som Eurofighter typhoon. Når det kommer til manøvrerbarhet så er nok Eurofighter ganske på topp. Fordelen til JSF ligger i all hovedsak i at den har stealth, men som Aleks_r sier så er den ikke usynlig, og det er mange metoder under utvikling av et "counter-stealth"-system.

JSF er ikke like usynlig som B-2 og F/A-22, men den er mindre synlig enn Eurofighter.

 

Når det gjelder F/A-22 så er ikke den på noe vis et alternativ for Norge, selvom USA skulle finne på å eksportere dem til en god pris. Grunnen er ganske enkel at den ikke er en multi-role fighter, men heller en 'air superiority fighter'. Den er derfor mindre aktuelt til et forsvar, men heller for et luftvåpen som raskt skal få kontroll på luftrommet i et land som blir invadert.

Lenke til kommentar

Første pri mener jeg er å få vekk Hercules flyene som forsvaret har tenkt til å bytte vingene på (den person som fikk den idéen var nok ikke først i køen...). En 8-10 stk Airbus A400M vil gjøre jobben. Uten god logistikk er et forsvaret null verdt.

 

Når det kommer til JSF vs Typhoon diskusjonen er det mye som taler for og imot den ene og den andre:

 

JSF

+ Mer "stealthy" enn typhoon

+ Bedre short field performance (hvis Norge velger STOVL versjonen, noe jeg tviler på)

+ Bra tilbud med tanke på samerbeidet med norsk industri

+ En "generasjon" nyere enn konkurrentene

 

- Ikke supercruise (Selv med full etterbrenner kommer den bare opp i Mach 1.6)

- Begrenset intern våpenlager ("pylons" kan monteres, men da blir flyet lettere oppdaget av radar)

- Dårlig thrust vs weight ratio (Det går snakk om at den ikke kan matche Typhoon i en klassisk dog fight. Om det har noe å si den dag i dag er vanskelig å vite)

- Barnesykdommer (husk JSF har enda ikke flydd, mens Typhoon er i full tjeneste)

- Flåtefelleskap (I motsetning til det USA vil få oss til å tro så kommer nok flere land i Europa til å ha Typhoon enn JSF)

- Ikke full tilgang til programmeringen av flyet.

 

[/b]Typhoon

+ Supercruise muligheter og mach 2+ på full pupp.

+ Allerede i tjeneste (og gjør det veldig bra).

+ Muligheter for pakketilbud med British Aerospace, CASA osv (begge er med på både A400M -og Typhoon-prosjektene)

+ Bra dog fight performance

 

- En generasjon bak JSF

- ja, nei dere skjønner tegninga..

 

Litt sent, har nettopp vært ute og feiret multiratinga så nå er det køyetid.

Lenke til kommentar
@lydmurendiskusjon osv: jeg er sannelig ikke helt sikker, lengre. Man kan vel kanskje få "skyer" av begge deler? Jeg skal se om jeg kan lete opp noe i PoF boka mi. Har ikke kommet til transsonisk og supersonisk aerodynamikk enda.

6091777[/snapback]

 

Er riktig at man kan se skyer av begge deler ja. Den runde sirkelen som oppstår ved transonic flight kan man somregel bare se når det er høy luftfuktighet i området, og imotsetning til det mange tror er det ikke en sky som oppstår akkurat når flyet bryter lydmuren, men mellom Mach 0.8-1.3. Den forsvinner heller ikke, men følger flyet sålenge luftfuktigheten og hastigheten er tilstede.

 

Og som du sier, man får ofte kondensering over vingen når trykket blir lavt nok.

 

JSF VTOL-versjonen kan ta av og lande vertikalt uten problemer, men denne versjonen er ikke aktuell for Norge uansett. Blir nok standard-versjonen vi ev. får, selv om jeg håper og tror det ender på Eurofighter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...