AiKi Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Noen som har en side med flotte fly filmer (tenker på sånne korte) 6084674[/snapback] Linken i innlegget til Vetlite er det et par filmer på. Jeg ønsker meg et litt actionpreget wallpaper, gjerne av et litt eldre fly. Fordel om det er desktopvennlig, altså at jeg slipper å slite istykker øynene fordi jeg ikke finner ikonene Alexanderhagen: Synes ikke det er så ille, JSF virker tross alt som et skikkelig jagerfly, og vil selv mene at det er et bedre alternativ enn Eurofighter, JSF er mer teknologisk avansert. At Norge får tak på noe nytt militært utstyr, er forsåvidt ikke så ille, om regjeringen ikke finner ut at F16-ene tåler noen år til. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Enig med Kjehaako der. Det er på tide at Norge bytter ut F-16 med noe nytt, og da er Joint Strike Fightern et supert valg. Det du sier, om at den norske regjeringen finner ut at F-16 holder noen år til, skulle faktisk ikke forundre meg i det hele tatt. Men men.. Vi får vente å se. Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) Her er det noen filmer som er interesante Antonov 225 Endret 11. mai 2006 av Vetlite Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Her er det en uheldig russer, VG i dag Lenke til kommentar
visningsnavn2 Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 jeg er ikke akkurat fly ekspert (enda) men jeg synes at det blir på tide med noe nytt, men jeg tror at nåværende regjering synes at F-16 får bli ett par år til, etter det vil de borgerlige komme inn å kjøpe inn nye fly, dermed får vi ny milliard sprekk iforsvaret, så kommer AP, SP, og SV til å selle endel av dem for å dekke for taet med engang, men borgerlig igjne, kjøper tilbake for yrere pris osv. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Jeg håper de kjøper JSF fremfor Eurofighter, fordi jeg tror JSF er et mer sofistikert og avansert fly. Dessuten har det muligheten for å feste mer "versatile" våpensystemer. Jeg er dog redd en nåværende regjeringen kommer til å dra i retning EuroFighter eller utsette flykjøpet i enda 10 år. Sist gang vi skulle kjøpe fly var da vi skulle erstatte de meget aldrende C-130H Hercules maskinene våre. De var allerede modne for utskiftelse for 10 år siden, og den daværende regjeringen hadde allerede skrevet kontrakter om kjøp av da nye C-130J Hercules transportfly, med gjenkjøpsavtaler og det hele i Washington. Etter valget ble det ny Ap regjering og de strøk ut hele avtalen. Resultatet var enda 10-15 år med nesten ubrukelige transport fly, en kald tone med Washington i noen år og ingen gode gjenkjøpsavtaler fra Usa. Lenke til kommentar
edge Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Jeg og håper på JSF framfor Eurofighter, for det virker bare som det har fler muligheter(VTOL ) Lenke til kommentar
visningsnavn2 Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 jeg håper også på borgerlig (så vi faktisk får noen fly) og JSF, selv om euroighter sikker er et kjempefint fly så synes jeg JSF fordi jeg tror at det vil gi mer sikkerhet til piloten (pga stealth) Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 (endret) Jeg og håper på JSF framfor Eurofighter, for det virker bare som det har fler muligheter(VTOL ) 6087335[/snapback] Det finnes tre versjoner av JSF, faktisk. *VTOL-versjon *Bomberversjon/tungt jagerfly (Ikke helt sikker) *Eksport Dette leste jeg i et Illustrert Vitenskap for en god stund siden. Eurofighter oppfatter jeg som et fly som er svært godt i dogfighting, men ikke har veldig mye annet, spesielt, å by på. Litt som en oppgradert F-16, jeg har ikke fått inntrykk at det er noen kjekke egenskaper med det bortsett fra manøvreringsevnene. De er likevel nesten verdiløse om flyet ikke er usynlig/begrenset synlig på radar (det er JSF), og blir skutt ned av SAM eller radar/varmesøkende missiler. JSF har jo også Supercruise, såvidt jeg har fått med meg, noe som betyr at det bruker en god del mindre brennstoff enn et fly som må spy ut bensin bak for å komme opp i skikkelig fart. Jeg tror likevel at EF er omtrent like godt kostnadseffektivt, det er ikke tvil om at JSF vil koste mye, mye mer, men valget er for enkelt. Mulig at et land med svært mange EF vil kunne være overlegent et med kostnadsmessig tilsvarende færre JSF, men Norge har jo tross alt ikke svært mye å "være redd for." Endret 12. mai 2006 av kjehaako Lenke til kommentar
edge Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Jeg vet at det finnes 3 versjoner. VTOL er bare den versjonen som skal ligge norges "bruk" nærmest etter hva jeg har hørt. Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Om noen år er stealthen til JSF ubrukelig allikevel. RCS (Radar Cross Section) på EuroFighter er ikke så lav som JSF sin, men den er designet for å være vansklig å se på radar. EuroFighter er et svært bra fly, og det hadde ikke vært meg imot. Uten at jeg skal si noe mer, så er det, etter hva jeg vet, bestemt at vi skal ha nye transportfly. Lenke til kommentar
visningsnavn2 Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 litt OT: aleks_r, hvor lenge er det til du skal inn i luftforsvaret, bare lurer til jeg må slutte å legge ut bilder av fly fra forrige århundre med lav kvalitet ------ var det ikke noen som lurte på bakgrunnsbilder? Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): der er ett du finner mange på patricks aviation webstie (som jeg fikk vite gjennom en på forumet her ------ på tide med nytt fly eller hva. info om hva som skjer godtas også (bare jeg som lurer på det) Lenke til kommentar
TB9 Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 (endret) Jeg regner med jagerflyhandelen kommer til å dra ut ennå en hel del år. Har ikke noen spesiell favoritt av Eurofighter og JSF, men VTOL vil kunne forandre store deler av flytaktikken, og er i mine øyne meget godt egnet til en norsk forsvarskrig. Dogfightevner er ikke så viktig siden dogfighter sjeldent forekommer. Dagens "fiender" bærer ikke uniform og har ikke et flyvåpen tilgjengelig. Dogfightferdighet vil stort sett kun komme i bruk ved unnamanøvrering for raketter/missiler. Stealth er ikke "perfekt", fordi eksoshalen også skaper et radarbilde. Supercruise vil si at du kan fly supersonisk uten bruk av afterburner Endret 12. mai 2006 av TB9 Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Jeg og håper på JSF framfor Eurofighter, for det virker bare som det har fler muligheter(VTOL ) 6087335[/snapback] JSF har jo også Supercruise, såvidt jeg har fått med meg, noe som betyr at det bruker en god del mindre brennstoff enn et fly som må spy ut bensin bak for å komme opp i skikkelig fart. 6087990[/snapback] Da bør du sjekke dine kilder. Haddde besøk av folk fra Lockheed Martin i fjor på luftsportens dag på skolen. På direkte spørsmål om JSF hadde supercruise eller ikkee så svarte han nei, det var ikke en del av designet. Folkene var forsåvidt der for å så godis til folket og overbevise dem om at det er JSF vi vil ha (har en mengde pins av F-16, F-35 og C-130J som de delte ut). Personllig håper jeg at Norge velger å gå for Eurofighter. Uten å gidde å bla opp noe så vil jeg tro at Eurofighter stiller sterkere når det gjelder å bære mye våpen ut i kamp ettersom de ikke trenger å ha våpnene på innsiden. For JSF så mister den jo den store fordelen av stealth om våpnene skal henge på utsiden. Var vel en fyr på nettmøte på Dagbladet for en stund siden som var fra Eurofighter, og skulle svare på spørsmål. JSF will be better at bombing over Baghdad than Eurofighter - providing you get the US level of stealth. Og ja.. Elsk! Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 En sammensatt videosnutt , noen små fly,jagere og passasjerfly, verd å se. Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 (endret) I Motsetning til JSF har faktisk EF Typhoon Supercruise Dessuten, har det seg slik at så fort man begynner å bære våpen på external hardpoints, så går stealth-egenskapene rett i dass. Gå for EF Typhoon sier nå jeg, da har Norge full kontroll med kjøpet sitt! Forresten; det som skjer på bildet er at den går igjennom lydmuren. Endret 12. mai 2006 av Aleks_r Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 (endret) Jeg mener det som skjer på bildet er at flyet flyr med så mye løft på vingene i så fuktig luft at det dannes kondes på oversiden som en følge av det lave trykket. Finnes en rekke slike bilder, og de har ingenting med lydmuren å gjøre. Den høres godt men sees dårlig. viser noe av det samme... Endret 12. mai 2006 av bfisk Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Et utrolig kult bilde, prøve å sette som wall paper Lenke til kommentar
visningsnavn2 Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 det er vel nesten samme hendelsen, fortsatt sikker bfisk? jeg vet ikke hva det er enda (helt sikkert) :S Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 (endret) de sirkulære skyene rundt hele flyet tilsier vel lydmur...? Endret 12. mai 2006 av MrLee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå