Gå til innhold

Forumets fly- og bildetråd!


Anbefalte innlegg

Dagen i dag begynte 0700, da undertegnede sto opp for å flightplanne. Jeg skulle fly de to første leggene, først fra Conway, SC (KHYW) til Kill Devil Hills / First Flight, NC (KFFA), og derfra til Manteo, NC (KMQI). Førstnevte legg på ca 3 timer blokktid, og siste ca 15 min. Makkeren, Raymit fra England, skulle så ta oss fra Manteo til Raleigh-Durham (KRDU), og videre hjem til Conway, ca 2 timer begge leggene. Planla, sjekka været, og ringte og filet flightplan og fikk en værbriefing og preflightet flyet, før instruktøren vår kom litt før 1000.

 

post-5910-1145855196_thumb.jpg

 

Jeg fløy som sagt første legget, og merket med en gang etter start at vi ikke ladet. Vi forsøkte å gjøre sjekklisten for det, men det hjalp ikke - død dynamo. Etter 15 hektiske minutter hadde vi fått ordnet nytt fly, og informert ATC og slikt. 97311 ble maskinen vi skulle bruke i dag.

 

Vel en time inn i flighten, litt nord for Wilmington, var det blitt lite å gjøre. Hittil hadde all planleggingen stemt på nærmeste halve minutt, så jeg bestemte meg for å oppdatere været og gi en pilot report. Den kom inn i systemet, den:

ILM UA /OV 10NE ILM/TM 1536/FL050/TP C172/SK SKC/TA 012/TB NEG

 

Ca en halv time før vi landet begynte det å poppe opp noen cumulus-skyer på rett under 5000 fot. Fikk noen minutter actual IFR, men ikke nok til å logge noe.

 

post-5910-1145855277_thumb.jpg

 

Litt over halv to landet vi på Kill Devil Hills, med en blokktid på 3:02, mot planlagt 3:00. En litt spesiell bane som ligger godt inne blandt høye trær, og er 3500x50 fot, ca. Med ca 10 knop crosswind ble det en litt hard landing, men vi overlevde. Hvis man kommer luftveien er det gratis inngang på området, som andre må betale for. Det mest iøyenfallende er et stort minnesmonument oppå en kunstig sanddyne:

 

post-5910-1145855367_thumb.jpg

 

Man ser herfra ned på sletta der Glider og Flyer gjorde sine turer for over hundre år siden. Steiner merker hvor langt de første turene gikk - og skurene Orville og Wilbur brukte til verksted og hjem er restaurerte og står der enda.

 

post-5910-1145855444_thumb.jpgpost-5910-1145855553_thumb.jpg

 

Etter ca en time vendte vi nesa mot flyet, tok av, og sirklet i 500 fot (laveste tillatte) over plassen:

 

post-5910-1145855656_thumb.jpg

 

Hoppet over til Manteo var ikke langt: selv med sirkelen brukte vi kun 6 minutter wheels-off-wheels-on tid. Vi fuelet litt over 22 gallons selv, og byttet seter. Ray tok nå spakene og fløy oss til Raleigh-Durham, en flyplass i North Carolina på størrelse med Gardermoen.

 

post-5910-1145855753_thumb.jpg

På finalen til bi-rullebanen 32, som er ca 4000 fot. De to hovedrullebanene er hhv 10.000 og 7.500 fot, begge 150 fot brede.

 

post-5910-1145855836_thumb.jpg

Cross runway 23 left, hold short of taxiway alpha, traffic is Airbus passing from left to right. Contact ground, point niner.

 

post-5910-1145855955_thumb.jpg

Southwest 737-NG med blended winglets på finalen til 23L

 

post-5910-1145856041_thumb.jpg

Vi fikk beskjed om å takse til 23L for avgang til Conway. Bak oss i køen hadde vi to USAirways 737.

 

post-5910-1145856206_thumb.jpg

En annen Northwest airbus takser nordøstover på A for å ta av fra 23L. Lengre oppe til høyre er passasjerterminalen og GA-rampen der vi var parkert. Det nevnes også at låsen på vinduet på høyre side faktisk brakk rett før takeoff fra Raleigh. Kaldt å sitte bak i hundre knop, 8 grader og åpent vindu.

 

Så alt i alt en kjekk tur :)

Endret av bfisk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dagen i dag begynte 0700, da undertegnede sto opp for å flightplanne. Jeg skulle fly de to første leggene, først fra Conway, SC (KHYW) til Kill Devil Hills / First Flight, NC (KFFA), og derfra til Manteo, NC (KMQI). Førstnevte legg på ca 3 timer blokktid, og siste ca 15 min. Makkeren, Raymit fra England, skulle så ta oss fra Manteo til Raleigh-Durham (KRDU), og videre hjem til Conway, ca 2 timer begge leggene. Planla, sjekka været, og ringte og filet flightplan og fikk en værbriefing og preflightet flyet, før instruktøren vår kom litt før 1000.

 

post-5910-1145855196_thumb.jpg

 

Jeg fløy som sagt første legget, og merket med en gang etter start at vi ikke ladet. Vi forsøkte å gjøre sjekklisten for det, men det hjalp ikke - død dynamo. Etter 15 hektiske minutter hadde vi fått ordnet nytt fly, og informert ATC og slikt. 97311 ble maskinen vi skulle bruke i dag.

 

Vel en time inn i flighten, litt nord for Wilmington, var det blitt lite å gjøre. Hittil hadde all planleggingen stemt på nærmeste halve minutt, så jeg bestemte meg for å oppdatere været og gi en pilot report. Den kom inn i systemet, den:

ILM UA /OV 10NE ILM/TM 1536/FL050/TP C172/SK SKC/TA 012/TB NEG

 

Ca en halv time før vi landet begynte det å poppe opp noen cumulus-skyer på rett under 5000 fot. Fikk noen minutter actual IFR, men ikke nok til å logge noe.

 

post-5910-1145855277_thumb.jpg

 

Litt over halv to landet vi på Kill Devil Hills, med en blokktid på 3:02, mot planlagt 3:00. En litt spesiell bane som ligger godt inne blandt høye trær, og er 3500x50 fot, ca. Med ca 10 knop crosswind ble det en litt hard landing, men vi overlevde. Hvis man kommer luftveien er det gratis inngang på området, som andre må betale for. Det mest iøyenfallende er et stort minnesmonument oppå en kunstig sanddyne:

 

post-5910-1145855367_thumb.jpg

 

Man ser herfra ned på sletta der Glider og Flyer gjorde sine turer for over hundre år siden. Steiner merker hvor langt de første turene gikk - og skurene Orville og Wilbur brukte til verksted og hjem er restaurerte og står der enda.

 

post-5910-1145855444_thumb.jpgpost-5910-1145855553_thumb.jpg

 

Etter ca en time vendte vi nesa mot flyet, tok av, og sirklet i 500 fot (laveste tillatte) over plassen:

 

post-5910-1145855656_thumb.jpg

 

Hoppet over til Manteo var ikke langt: selv med sirkelen brukte vi kun 6 minutter wheels-off-wheels-on tid. Vi fuelet litt over 22 gallons selv, og byttet seter. Ray tok nå spakene og fløy oss til Raleigh-Durham, en flyplass i North Carolina på størrelse med Gardermoen.

 

post-5910-1145855753_thumb.jpg

På finalen til bi-rullebanen 32, som er ca 4000 fot. De to hovedrullebanene er hhv 10.000 og 7.500 fot, begge 150 fot brede.

 

post-5910-1145855836_thumb.jpg

Cross runway 23 left, hold short of taxiway alpha, traffic is Airbus passing from left to right. Contact ground, point niner.

 

post-5910-1145855955_thumb.jpg

Southwest 737-NG med blended winglets på finalen til 23L

 

post-5910-1145856041_thumb.jpg

Vi fikk beskjed om å takse til 23L for avgang til Conway. Bak oss i køen hadde vi to USAirways 737.

 

post-5910-1145856206_thumb.jpg

En annen Northwest airbus takser nordøstover på A for å ta av fra 23L. Lengre oppe til høyre er passasjerterminalen og GA-rampen der vi var parkert. Det nevnes også at låsen på vinduet på høyre side faktisk brakk rett før takeoff fra Raleigh. Kaldt å sitte bak i hundre knop, 8 grader og åpent vindu.

 

Så alt i alt en kjekk tur :)

5977012[/snapback]

 

 

glemte du åplukke megopp eller?

 

:p

Endret av Bruker_Wilhelm
Lenke til kommentar

Først og fremst: er det bare meg som får en feilmedling hver gang jeg loader akkurat denne siden ?

 

 

ontopic:

 

Hvis en har to fly som er identiske med eneste forskjell som:

Fly 1 har x antall "wing pressure" mens fly 2 har x+100 i "wing pressure", hva er lettest å lette med da ?

Lenke til kommentar

Takk for all kudos om inleggget :)

 

Hvis en har to fly som er identiske med eneste forskjell som:

Fly 1 har x antall "wing pressure" mens fly 2 har x+100 i "wing pressure", hva er lettest å lette med da ?

Jeg er litt usikker på hva du mener med "wing pressure".

 

Et fly tar av/stiger når løftekraften fra vingene er større en tyngdekraften. Hvis flyet veier 10.000 kg, virker tyngdekraften med 10.000kg * 9.81N/kg = 98.100 N nedover. Det vil si at når vingene produserer et løft på mer enn 98.100 N, vil flyet stige.

 

Løft bestemmes av følgende: L=0,5*ro*v^2*CL*S der

L=løft

ro=lufttetthet

v=hastighet

CL=vinges "løftetall" som bestemmes av form, angrepsvinkel osv.

S=vingens areal.

 

0,5*ro*v^2 kalles ofte for dynamisk trykk, DP, og er en mål på hva du ville følt hvis du stakk hånda di inn i luftstrømmen.

 

Luftetthet, areal og vingens form er ting vi kan forutsette like, evt at vi kan si vi har liten eller ingen kontroll over.

 

Det vi kontrollerer er hastighet og angrepsvinkel. En dobling i hastighet dobler løftet, og en økning i angrepsvinkelen gir en økning i løftet. Derfor gir man gass og løfter man nesa på flyet for å ta av :)

 

Edit: la oss si at vingen er 2*10 meter, altså 20 kvadrat. Ved havoverflaten øver faktisk luften et trykk på 101325 kg/m^2, eller (ca) 1.000.000 Newton pr. kvadratmeter. Denne kraften virker likt på alle flater, både over og under vingen. La oss si at vi ønsker et løft på 100.000 Newton. Da blir det nødvendige løftet 5.000 Newton pr. kvadratmeter. Ved så senke trykket på overisden av vingen, vil vi da ha nok løft ved å gå ned til 995.000 N/m^2. Forskjellen? 0,5%. Så det er ikke "mye" som skal til, fordi luften er så utrolig tett :D

Endret av bfisk
Lenke til kommentar

Bfisk: hæ ?

 

 

Jeg spør fordi jeg lurer på om det er bra med mye "wing pressure" som f.eks. på et modellfly.

Kandidat nummer 1:

E-starter 350C

 

Kandidat nummer 2:

JP Fling DL ARF.

Legg merke til at det er nevnt en del spesifikasjoner som f.eks. vekt , lengde og det jeg ikke helt vet hva betyr på norsk, wing loading.

 

 

Spørsmålet er da:

Bør en ha en så høy så mulig verdi på wing loading, eller har denne verdien ikke noe å si for hvor lett et fly tar av ?

Lenke til kommentar

Ah. Ja, nå lurte jeg også alvorlig her en stund. Det viser seg at "wing loading" her er et mål på forholdet mellom vekt og vingens areal. Med høyere wing loading må da samme område (S) bære mer vekt, og produsere mer løft. Det vil si at jo mindre wing loading du har, jo saktere vil flyet kunne fly, forutsatt at vingene er like. Men det er de jo ikke - og derfor blir det ikke direkte sammenliknbart. De flyr nok bra, begge to :)

Lenke til kommentar
Takk for all kudos om inleggget :)

 

Hvis en har to fly som er identiske med eneste forskjell som:

Fly 1 har x antall "wing pressure" mens fly 2 har x+100 i "wing pressure", hva er lettest å lette med da ?

Jeg er litt usikker på hva du mener med "wing pressure".

 

Et fly tar av/stiger når løftekraften fra vingene er større en tyngdekraften. Hvis flyet veier 10.000 kg, virker tyngdekraften med 10.000kg * 9.81N/kg = 98.100 N nedover. Det vil si at når vingene produserer et løft på mer enn 98.100 N, vil flyet stige.

 

Løft bestemmes av følgende: L=0,5*ro*v^2*CL*S der

L=løft

ro=lufttetthet

v=hastighet

CL=vinges "løftetall" som bestemmes av form, angrepsvinkel osv.

S=vingens areal.

 

0,5*ro*v^2 kalles ofte for dynamisk trykk, DP, og er en mål på hva du ville følt hvis du stakk hånda di inn i luftstrømmen.

 

Luftetthet, areal og vingens form er ting vi kan forutsette like, evt at vi kan si vi har liten eller ingen kontroll over.

 

Det vi kontrollerer er hastighet og angrepsvinkel. En dobling i hastighet dobler løftet, og en økning i angrepsvinkelen gir en økning i løftet. Derfor gir man gass og løfter man nesa på flyet for å ta av :)

 

Edit: la oss si at vingen er 2*10 meter, altså 20 kvadrat. Ved havoverflaten øver faktisk luften et trykk på 101325 kg/m^2, eller (ca) 1.000.000 Newton pr. kvadratmeter. Denne kraften virker likt på alle flater, både over og under vingen. La oss si at vi ønsker et løft på 100.000 Newton. Da blir det nødvendige løftet 5.000 Newton pr. kvadratmeter. Ved så senke trykket på overisden av vingen, vil vi da ha nok løft ved å gå ned til 995.000 N/m^2. Forskjellen? 0,5%. Så det er ikke "mye" som skal til, fordi luften er så utrolig tett :D

5980124[/snapback]

 

Er dette ting du har lært på flyskolen der borte? Eller har du tatt litt matte og fysikk før du begynte? Jeg må si at jeg falt av et sted midt i regnestykket ditt, men jeg tror jeg skjønte sammenhengen.. :)

Lenke til kommentar
OK trenger seriøst hjelp nå!

 

på Lørdag skal jeg ta flyet til Danmark for å spille Airsoft (les: softgun krig) og da trenger jeg 0412GRAMCART.jpg

disse små jævlene (12g CO2 patroner)..

 

Kan jeg ta med meg de i kabinen?

Og er det samme trykk i kabinen som på bakken under meste parten av flytiden?

 

Evenrud

5986133[/snapback]

Trykket i kabinen er en god del lavere enn trykket på bakken, det holder gjerne trykk tilsvarende opp mot et par tusen meter.

 

Ville ikke satset på å få ta med CO2-patroner i kabinen. Større sjanse for å få ha dem i bagasjen, men jeg ville ringt flyselskapet og hørt med dem.

 

edit: rettet litt på trykket

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...