Republic3D Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Du har helt rett! Det er en Mig-29, i fargene til det Slovakiske luftforsvaret. F-18 er veldig lik i utformingen, men Migen har de karikaristiske luftinntakene på toppen av motorne. Disse brukes når flyet står på bakken, slik at motorene ikke suger opp skitt og støv fra bakken. Flyet kan faktisk derfor brukes fra gruslagte rullebaner.. (har jeg lest). Jeg må gå nå, noen andre får legge inn nytt bilde. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 (endret) Ett annet fint kjennetegn på F/A-18 er at halerorene er skråstillt og ikke helt vertikale, samt at motorene er mye tettere samlet..(?) Endret 19. april 2006 av MrLee Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 19. april 2006 Forfatter Del Skrevet 19. april 2006 Helikopteret jeg postet tidligere var en Sikorsky S-92, den nye traveren i Nordsjøen, tatt over for S-61 (seaking) Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 19. april 2006 Forfatter Del Skrevet 19. april 2006 Nytt fly, fortsetter med vakre russere (de finnes ) Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Synes de luft intaka minna mye om en mig25 Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 19. april 2006 Forfatter Del Skrevet 19. april 2006 Synes de luft intaka minna mye om en mig25 5951898[/snapback] Du synes riktig Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Var i stad ute og fløy første turen min som pilot in command under IFR flightplan etter å ha fått min instrument rating. Turen gikk fra Conway (KHYW), via Fayetteville (KFAY) for en localizer back course, og videre til Columbia Metro (KCAE) for en ILS, fuel og middag. Hadde nydelig vær på 6000, og fikk klarering for å gå ned på 4500 for å logge litt actual IFR. Ble bare 5 minutter, dog, fordi skylaget var tynt. Men det var artig for det. Etter middag i Columbia var det blitt mørkt. Vi fikk startet opp og fikk ruteklarering via Florence (KFLO) tilbake til Conway. Takset ut og ba om å få ta av halvveis på rullebanen. Måtte holde tilbake for tre CRJer som landet, og etter den siste fikk vi spørsmål om vi kunne godta en umiddelbar takeoff. Joda, det var greit, og vi takset ut med en gang vi fikk klarering, og tok av umiddelbart. Halvveis i takeoffen skjønte tårnduden at han hadde dritt seg ut, og flyet bak oss, en NightCargo et-eller-anna fikk klar beskjed: sorry bout that, go around. Haha, han brukte sikkert mer fuel på å go around enn det jeg gjør på to år i USA. Ti minutter ut i flighten fikk vi indikasjon om at vi hadde mistet vakuumpumpa. Vi håpte i det lengste at det var indikasjonssystemet som tok feil, met etter et par minutter begynte den kunstige horistonen ubønnhøring å kødde seg til. Og etter enda et par minutter kødda kompasset seg til, og begynte å spinne (eller tumble, som det heter). Vi valgte å fortsette med dette ettersom det var bra sikt og ikke noe problemer med å fortsette. ILS med circling på Florence, og så tilbake for en NDB innflyving til Conway. Etter landing løp et par rådyr over rullebanen kun få meter foran flyet, og vi rakk akkurat å hive oss på bremsene før de forsvant ut i nattemørket igjen. Skummelt, ja, men vi hadde nok vunnet, uansett. Vi har jo en liten vifte der foran Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Drita bra! Kom med mere av denslags! Lenge igjen til du kan fly opp? Lenke til kommentar
visningsnavn2 Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 skal du i luft forsvaret aleks_r? *håpe på at de vil ha meg med om mange år* Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Det var planen ja, vi får se hva som skjer ;-) Lenke til kommentar
visningsnavn2 Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 ok, bare lurte litt Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Drita bra! Kom med mere av denslags! Lenge igjen til du kan fly opp? 5955645[/snapback] Will do Hadde oppflyving på PPL 13.01 i år, og sist lørdag, 15.04 var det oppflyving på instrument. Neste blir commercial, og så blir det multi-eninge, flight instructor og flight instructor-instrument. Men alt det er i USA. JAR Skill test til CPL-A med SEP, MEP, MCC og ATPL-teori blir først på Røros om ca 2 år. Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Og det er såklart gratis? En jeg snakket med, som hadde tatt alt på NAC hadde visstnok punget ut med ca 670.000 kr. Etterpå skal jeg poste noen få seilflybilder som jeg har tatt, fra GK1-kurset som var på Starmoen flyplass, sommeren 2005. Lenke til kommentar
visningsnavn2 Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 (endret) hvormye kosta seilfly kurset? har veldig lyst edit: er ikke så veldig kjent i området rundt meg så er det i nærheten av oslo, vis ikke vet du om noen alternativer? og er det noen aldersgrense? Endret 20. april 2006 av Bruker_Wilhelm Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 (endret) Kurset kostet 10.990,-. Kost og losji ikke inkludert (kurset går over 2 uker, så det er kanskje greit å ha et sted å bo, og noe å spise?) Starmoen Flyplass ligger i Elverum, det er en kjempehyggelig og fin flyplass, med blandt annet modellflystripe, gokartbane og golfbane like ved. Her er noen bilder jeg fant på nettet, de er tatt fra det flyet som jeg fløy solo på faktisk, en Let Kunovice L23 SuperBlanik, med registrering LN-GLU; Her ser du selve Starmoen flyplass, med både gress og asfaltbanen. Her ser du da gokart og dirtcross-banen, jeg har selv sittet og sirklet over der opptil flere ganger, og sett på de som har kjørt gokart. Her ser du LN-GLU med luftbremsene ute. Legg merke til, at disse ikke brukes for å bremse flyets hastighet, men for å dumpe høyde. Her svinges det inn på finale. Her er cockpiten i L23 SuperBlanik, ikke verdens mest avanserte men den duger bra nok. Legg merke til at måleenheten her er metrisk.(Meter i høyde, km/t hastighet osv.) Skal bare få resizet mine egne bilder (de er store) så skal jeg poste dem. Endret 20. april 2006 av Aleks_r Lenke til kommentar
visningsnavn2 Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 (endret) det var jo slettes ikke altfor billig, ervel bare å begynne å spare samt å skaffe jobb da... *håpe at fattern vil "sponse meg* *håpe at fattern vil "sponse meg* *håpe at fattern vil "sponse meg* *håpe at fattern vil "sponse meg* edit: bare ta dem i spoiler (spoiler)(/spoiler) Endret 20. april 2006 av Bruker_Wilhelm Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Jeg brukte konfirmasjonspengene mine på det jeg. Sløste dem ikke bort på unødvendig tøv, som foreksempel fyll og moped. Sammenliknet med hva bfisk betaler, så er 10.990 VELDIG billig. En ting kan du bare lære deg med en gang; alt som har med fly å gjøre, er dyrt. Lenke til kommentar
visningsnavn2 Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 (endret) skal huske det tror jeg har funnet sommerjobb snart bare ta en liten prat med et par stykker imorgen, så blir neste somm gøy edit: btw, bare lurer er det VELDIG vanskelig å fly, mener må man "føle" vinden og alt for å holde seg i luften eller holder det med å holde farten? Endret 20. april 2006 av Bruker_Wilhelm Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Før jeg går løs på dette, vil jeg bare spørre om hvor gammel du er ( du kan begynne å logge timer som elev det året du fyller 15). Det å fly kan bare enkelt beskrives med ett ord; fantastisk. Det er ikke vansklig i det heletatt. Det som mange kan syns blir litt forvirrende med en gang, er koordinasjonen mellom hender og føtter, stikke og ror. Når det gjelder seilfly, så bruker man jo varmluftsstrømmer (termikk), eller bølger. I sin enkleste form, kan man si at termikk er en boble med varm luft, som "løsner" fra bakken og stiger oppover. Hvis man finner en slik boble når man flyr, og den er tilstrekkelig aktiv og sterk, så vil det føles som en heis. Da vil man benytte seg av forskjellige teknikker for å sirkle rundt i denne boblen, så lenge den stiger, slik at man selv stiger.. Det er nærmest ubeskrivelig, du må bare prøve det! Lenke til kommentar
visningsnavn2 Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 (endret) er 15 :D tror jeg har ganskegod koordinasjon fra før tror jeg da er det bare å spare penger da *putte opp et nytt bilde* edit2: ingen som hvet? Endret 20. april 2006 av Bruker_Wilhelm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå