Gå til innhold

Forumets fly- og bildetråd!


Anbefalte innlegg

Du har helt rett! Det er en Mig-29, i fargene til det Slovakiske luftforsvaret. F-18 er veldig lik i utformingen, men Migen har de karikaristiske luftinntakene på toppen av motorne. Disse brukes når flyet står på bakken, slik at motorene ikke suger opp skitt og støv fra bakken. Flyet kan faktisk derfor brukes fra gruslagte rullebaner.. (har jeg lest). Jeg må gå nå, noen andre får legge inn nytt bilde. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var i stad ute og fløy første turen min som pilot in command under IFR flightplan etter å ha fått min instrument rating. Turen gikk fra Conway (KHYW), via Fayetteville (KFAY) for en localizer back course, og videre til Columbia Metro (KCAE) for en ILS, fuel og middag. Hadde nydelig vær på 6000, og fikk klarering for å gå ned på 4500 for å logge litt actual IFR. Ble bare 5 minutter, dog, fordi skylaget var tynt. Men det var artig for det.

 

Etter middag i Columbia var det blitt mørkt. Vi fikk startet opp og fikk ruteklarering via Florence (KFLO) tilbake til Conway. Takset ut og ba om å få ta av halvveis på rullebanen. Måtte holde tilbake for tre CRJer som landet, og etter den siste fikk vi spørsmål om vi kunne godta en umiddelbar takeoff. Joda, det var greit, og vi takset ut med en gang vi fikk klarering, og tok av umiddelbart. Halvveis i takeoffen skjønte tårnduden at han hadde dritt seg ut, og flyet bak oss, en NightCargo et-eller-anna fikk klar beskjed: sorry bout that, go around. Haha, han brukte sikkert mer fuel på å go around enn det jeg gjør på to år i USA.

 

Ti minutter ut i flighten fikk vi indikasjon om at vi hadde mistet vakuumpumpa. Vi håpte i det lengste at det var indikasjonssystemet som tok feil, met etter et par minutter begynte den kunstige horistonen ubønnhøring å kødde seg til. Og etter enda et par minutter kødda kompasset seg til, og begynte å spinne (eller tumble, som det heter). Vi valgte å fortsette med dette ettersom det var bra sikt og ikke noe problemer med å fortsette. ILS med circling på Florence, og så tilbake for en NDB innflyving til Conway. Etter landing løp et par rådyr over rullebanen kun få meter foran flyet, og vi rakk akkurat å hive oss på bremsene før de forsvant ut i nattemørket igjen. Skummelt, ja, men vi hadde nok vunnet, uansett. Vi har jo en liten vifte der foran :D

post-5910-1145512196_thumb.jpg

post-5910-1145512253_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Drita bra! Kom med mere av denslags! Lenge igjen til du kan fly opp?

5955645[/snapback]

Will do :)

 

Hadde oppflyving på PPL 13.01 i år, og sist lørdag, 15.04 var det oppflyving på instrument. Neste blir commercial, og så blir det multi-eninge, flight instructor og flight instructor-instrument. Men alt det er i USA. JAR Skill test til CPL-A med SEP, MEP, MCC og ATPL-teori blir først på Røros om ca 2 år.

Lenke til kommentar

Kurset kostet 10.990,-. Kost og losji ikke inkludert (kurset går over 2 uker, så det er kanskje greit å ha et sted å bo, og noe å spise?)

Starmoen Flyplass ligger i Elverum, det er en kjempehyggelig og fin flyplass, med blandt annet modellflystripe, gokartbane og golfbane like ved.

Her er noen bilder jeg fant på nettet, de er tatt fra det flyet som jeg fløy solo på faktisk, en Let Kunovice L23 SuperBlanik, med registrering LN-GLU;

Her ser du selve Starmoen flyplass, med både gress og asfaltbanen.

glu1.jpg

 

Her ser du da gokart og dirtcross-banen, jeg har selv sittet og sirklet over der opptil flere ganger, og sett på de som har kjørt gokart.

glu2.jpg

 

Her ser du LN-GLU med luftbremsene ute. Legg merke til, at disse ikke brukes for å bremse flyets hastighet, men for å dumpe høyde.

glu4.jpg

 

Her svinges det inn på finale.

glu7.jpg

 

Her er cockpiten i L23 SuperBlanik, ikke verdens mest avanserte men den duger bra nok. Legg merke til at måleenheten her er metrisk.(Meter i høyde, km/t hastighet osv.)

glu.jpg

 

Skal bare få resizet mine egne bilder (de er store) så skal jeg poste dem.

Endret av Aleks_r
Lenke til kommentar

det var jo slettes ikke altfor billig, ervel bare å begynne å spare samt å skaffe jobb da...

 

*håpe at fattern vil "sponse meg*

*håpe at fattern vil "sponse meg*

*håpe at fattern vil "sponse meg*

*håpe at fattern vil "sponse meg*

 

edit: bare ta dem i spoiler ;)

 

(spoiler)(/spoiler)

;)

Endret av Bruker_Wilhelm
Lenke til kommentar

Jeg brukte konfirmasjonspengene mine på det jeg. Sløste dem ikke bort på unødvendig tøv, som foreksempel fyll og moped. Sammenliknet med hva bfisk betaler, så er 10.990 VELDIG billig. En ting kan du bare lære deg med en gang; alt som har med fly å gjøre, er dyrt.

Lenke til kommentar

skal huske det :)

 

tror jeg har funnet sommerjobb snart bare ta en liten prat med et par stykker imorgen, så blir neste somm gøy :D

 

edit: btw, bare lurer er det VELDIG vanskelig å fly, mener må man "føle" vinden og alt for å holde seg i luften eller holder det med å holde farten?

Endret av Bruker_Wilhelm
Lenke til kommentar

Før jeg går løs på dette, vil jeg bare spørre om hvor gammel du er ( du kan begynne å logge timer som elev det året du fyller 15).

 

Det å fly kan bare enkelt beskrives med ett ord; fantastisk.

 

Det er ikke vansklig i det heletatt. Det som mange kan syns blir litt forvirrende med en gang, er koordinasjonen mellom hender og føtter, stikke og ror.

Når det gjelder seilfly, så bruker man jo varmluftsstrømmer (termikk), eller bølger. I sin enkleste form, kan man si at termikk er en boble med varm luft, som "løsner" fra bakken og stiger oppover. Hvis man finner en slik boble når man flyr, og den er tilstrekkelig aktiv og sterk, så vil det føles som en heis. Da vil man benytte seg av forskjellige teknikker for å sirkle rundt i denne boblen, så lenge den stiger, slik at man selv stiger..

 

Det er nærmest ubeskrivelig, du må bare prøve det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...