Gå til innhold

Forumets fly- og bildetråd!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det der er en Kruger type leading edge flaps, som gir vingen høyere krumming (beste norske ord jeg kom på i farten, men tenker på "camber", om det ble feil). I tillegg øker den arealet av vingen, slik at vingen gir mer løft ven ladning og letting.

De opererer sammen med trailing edge flaps også, og kommer vel ut på et av de første trinnene med flaps om jeg ikke tar helt feil nå.

 

Og, gidder ikke å finne frem noe bilde. Det får noen andre komme med.

Lenke til kommentar

Ah, caramba, Explorer. Vet du hvilket fly bildet er hentet fra?

 

Forøvrig helt riktig med kruger leading edge flap. Den øker helt riktig camber og areal, men krugerflappen fungerer hovedsaklig ved å flytte stagneringspunktet lengre frem, og som denne typen, som er slotted, også ved å la høytrykk fra under vingen slipp gjennom slotten for å gjøre bindingslaget turbulent, for igjen å øke den kritiske angrepsvinkelen, som igjen kan gi mer løft.

 

Eller noe sånt :)

Lenke til kommentar

Nei, er ikke sikker på fly, men kan kanskje være en 737 (av motoren som henger og dingler så langt frem)?

 

Boeing 727 brukte ihvertfall den typen flaps, som jeg kommer på i farten.

 

Også, hvis vi skal pirke litt, så sørger faktisk slotten for å presse luft over oversiden av vingen, slik at luften "henger" bedre fast i vingen, før grenselaget/bindingslaget/boundary layer slipper taket, og vingen staller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...