Gå til innhold

Forumets fly- og bildetråd!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja tøffe fly. Fløy dem på en tid da turbulens var gøy.

Etter jeg kom hjem fra roskilde 2004 med et gammelt fly eid av et portugisisk flyselskap. Det flyet hadde tilsynelatende forskjellige deler på hver side. og fløy så sykt ustabilt.

 

Kom inn for massiv turbulens og falt

gud-vet-hvor-langt. Lyset gikk i kabinen. Folk i midtgangen falt. Folk skrek for sine liv. og sidemannen skalla nesten i baggasjeboksen over. Han fikk hele jusen sin over t-skjorta si.

 

Det er den eneste gangen jeg har hatt bruk for sikkerhetsselene i flyet, og etter den turen har jeg hatt mer eller mindre flyskrekk.

 

I forkant hadde jeg sett for mange flykræsj-inspeksjonsprogrammer på National Geographic Channel. :(

Lenke til kommentar

Twin Otteren (eller Twotter, som den gjerne kalles) skulle erstattes av Dash 7, men Dash 7 ble tatt ut av tjeneste før Twotteren gjorde. Mye av grunnen til at Twotteren fortsatt var i tjeneste så lenge som den var, har å gjøre med at ikke alle flyplasser som Widerøe fløy til kunne betjenes av Dash 8.

Lenke til kommentar
Twin Otteren (eller Twotter, som den gjerne kalles) skulle erstattes av Dash 7, men Dash 7 ble tatt ut av tjeneste før Twotteren gjorde. Mye av grunnen til at Twotteren fortsatt var i tjeneste så lenge som den var, har å gjøre med at ikke alle flyplasser som Widerøe fløy til kunne betjenes av Dash 8.

5754815[/snapback]

Ja... noen av landingene på svolvær lyfthavn er ganske intense i sterk sønnavind.

Dash 8 er et møkkafly. "Twotteren" og Dash 7 var begge mye råere imo.

Lenke til kommentar

En bekjent av meg har en far som er skipper på Dash 8 i Widerøe, og dette er noe av det han har å si om maskinen (Dash 8-en): "Den er ikke bygga for å lande" - "det er som å lande en murstein på stylter" - "Det føles som om de glemte at den skulle fly, når de konstruerte den", og så videre. Personlig er nok Dornier Do328 en av de peneste twin turbopropene som finnes, Dash 8 er en kjip maskin.

Lenke til kommentar

Den kom før Belugaen, og jeg vil påstå at den er hele grunnen til at Airbus bygget Beluga. Airbus kjøpte seg etpar Aerospaceline SuperGuppyer, men jeg de er vel tatt ut av tjeneste nå grunnet alder og lastekapasitet. Den siste er ikke Thunderbolt nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...