Gå til innhold

Forumets fly- og bildetråd!


Anbefalte innlegg

Dette må være rette tråden for en 747 som kommer svært skjevt inn for landing, men som henter seg inn i siste øyeblikk.

747 Line-up Play at Hong Kong

5670746[/snapback]

Hoho!

 

Vet ikke om det var piloten sin feil at de kom i den posisjonen i første omgang, men all cred til han for opprettelsen :cool:

Det er et tungt fly.

5670988[/snapback]

 

Tror det var heftig sidevind som gjorde at han måtte fly slikt. Uten tvil en imponerende landing..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Imponerende landing? Neppe. Dette var uten tvil en farlig landing som aldri burde vært gjennomført.

 

Det som skjer er at gutta overshooter finalen. Det hender i og for seg av og til, men man har da normalt sett tilstrekkelig albuerom, høyde og distanse til å hente seg inn igjen på centerline. I små fly kan dette utgjøre en stor stall/spin-fare fordi man gjerne har lav fart på final turn, høy angle of attack, og ønsker å "dra" flyet rundt svingen, gjerne ukoordinert. Riktignok er ikke dette noen issue med et så stort fly.

 

Det andre gale som skjer, er at de overshooter sin egen oppretting. De går inn i en crab, som er riktig, men de er for sene med å gå over i en forward slip, fordi de nå ikke har verken høyde eller distanse igjen til å gjøre det ordentlig.

 

Uten at jeg har skal vedde hodet mitt på det, tror jeg så og si alle SOPer (standard operating procedures) tilsier en go-around på dette landingsopplegget.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så mye peiling på akkurat landinger, bare så det er sagt.

Men jeg husker å ha sett ca. en slik landing med et stort passasjerfly, her hadde motorene kuttet ut, og piloten landet skjevt på rullebanen, noe han ikke hadde gjort med annet enn mindre fly. Mulig at dette ble gjort fordi a) Veldig lav fart, b)Svært kort rullebane (Canadisk privatflyplass, tror jeg).

Takk for en svært god forklaring (som jeg er for "noob" på området til å skjønne noe særlig av)

Men imponerende landing, om han gjorde det med vilje. :)

Lenke til kommentar

Vil tippe det er en Superpuma AS332 inni en Antonov 124?

5670802[/snapback]

 

Stemmer bra det.. tatt på sola sist fredag :)

5670880[/snapback]

 

Utrolig digg fly det der, med ett utrolig digg helikopter inni.

 

Uansett, nytt bilde:

5670934[/snapback]

 

Hoho! Snakk om luremus! :tease:

Det er en Northrop YF-17 Cobra, som tapte kampen mot General Dynamics YF-16 Fighting Falcon. Ja, F-18 er bygga på YF-17!

 

Forresten: den videoen som el-asso linker til, viser en relativt normal Kai-Tak landing. Selv om ikke alle er like dramatiske som den der, så var det ikke sjelden at denslags landinger forekom der borte.

Endret av Aleks_r
Lenke til kommentar
Det andre gale som skjer, er at de overshooter sin egen oppretting. De går inn i en crab, som er riktig, men de er for sene med å gå over i en forward slip, fordi de nå ikke har verken høyde eller distanse igjen til å gjøre det ordentlig.

 

Pga. liten bakkeklaring til motorene kan 747 lande med inntil 30 grader crab.

 

Uten at jeg har skal vedde hodet mitt på det, tror jeg så og si alle SOPer (standard operating procedures) tilsier en go-around på dette landingsopplegget.

 

Det er SOP for alle selskaper som flyr Boeing jets å være stabilisert senest 500 ft. AGL ved en visuell approach.

Endret av Lyspære
Lenke til kommentar
Det andre gale som skjer, er at de overshooter sin egen oppretting. De går inn i en crab, som er riktig, men de er for sene med å gå over i en forward slip, fordi de nå ikke har verken høyde eller distanse igjen til å gjøre det ordentlig.

 

Pga. liten bakkeklaring til motorene kan 747 lande med inntil 30 grader crab

30 grader bank angle i en forward slip vel? Ser ikke helt hvordan crab skal få en motor til å gå i bakken...

Lenke til kommentar
Ser ikke helt hvordan crab skal få en motor til å gå i bakken...

 

Det er ikke det jeg skriver heller.

På grunn av mindre bakkeklaring enn de fleste andre fly må man lande 747 med wings level, derfor er hjulboggiene konstruerte for å tåle landinger med inntil 30 grader crab for å kompansere for sidevind.

På f.ex. 737 kan man lande med en kombinasjon av lav vinge og crab, noe som 737

gjør ved autoland.

Lenke til kommentar
Er vel et Eurocopter Tiger du har der, Kaffelefse :)

 

Hva med dette? (som sagt før i tråden, er det fælt mange toseters angrepshelikoptre med chaingun og AT-raketter, ja):

5673330[/snapback]

Det er nok eit Agusta A129 Mangusta, ja... :)

 

Kva med denne her?

post-57204-1141055021_thumb.jpg

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...