Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2006 Dette må være rette tråden for en 747 som kommer svært skjevt inn for landing, men som henter seg inn i siste øyeblikk.747 Line-up Play at Hong Kong 5670746[/snapback] Hoho! Vet ikke om det var piloten sin feil at de kom i den posisjonen i første omgang, men all cred til han for opprettelsen Det er et tungt fly. 5670988[/snapback] Tror det var heftig sidevind som gjorde at han måtte fly slikt. Uten tvil en imponerende landing.. Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Bildet minner mistenkelig om en F/A 18 Hornet Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Imponerende landing? Neppe. Dette var uten tvil en farlig landing som aldri burde vært gjennomført. Det som skjer er at gutta overshooter finalen. Det hender i og for seg av og til, men man har da normalt sett tilstrekkelig albuerom, høyde og distanse til å hente seg inn igjen på centerline. I små fly kan dette utgjøre en stor stall/spin-fare fordi man gjerne har lav fart på final turn, høy angle of attack, og ønsker å "dra" flyet rundt svingen, gjerne ukoordinert. Riktignok er ikke dette noen issue med et så stort fly. Det andre gale som skjer, er at de overshooter sin egen oppretting. De går inn i en crab, som er riktig, men de er for sene med å gå over i en forward slip, fordi de nå ikke har verken høyde eller distanse igjen til å gjøre det ordentlig. Uten at jeg har skal vedde hodet mitt på det, tror jeg så og si alle SOPer (standard operating procedures) tilsier en go-around på dette landingsopplegget. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Jeg har ikke så mye peiling på akkurat landinger, bare så det er sagt. Men jeg husker å ha sett ca. en slik landing med et stort passasjerfly, her hadde motorene kuttet ut, og piloten landet skjevt på rullebanen, noe han ikke hadde gjort med annet enn mindre fly. Mulig at dette ble gjort fordi a) Veldig lav fart, b)Svært kort rullebane (Canadisk privatflyplass, tror jeg). Takk for en svært god forklaring (som jeg er for "noob" på området til å skjønne noe særlig av) Men imponerende landing, om han gjorde det med vilje. Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 (endret) Vil tippe det er en Superpuma AS332 inni en Antonov 124? 5670802[/snapback] Stemmer bra det.. tatt på sola sist fredag 5670880[/snapback] Utrolig digg fly det der, med ett utrolig digg helikopter inni. Uansett, nytt bilde: 5670934[/snapback] Hoho! Snakk om luremus! Det er en Northrop YF-17 Cobra, som tapte kampen mot General Dynamics YF-16 Fighting Falcon. Ja, F-18 er bygga på YF-17! Forresten: den videoen som el-asso linker til, viser en relativt normal Kai-Tak landing. Selv om ikke alle er like dramatiske som den der, så var det ikke sjelden at denslags landinger forekom der borte. Endret 27. februar 2006 av Aleks_r Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 En luremus skader ingen Men var riktig det ja, nytt bilde: Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Det er en Grumman F-11F Tiger, vøtt. Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 Riktig det Nytt bilde: Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Ikke en Bell 206 Jet Ranger, vel? Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 Store sannsynligheter for det, nytt bilde: Lenke til kommentar
Lyspære Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 (endret) Det andre gale som skjer, er at de overshooter sin egen oppretting. De går inn i en crab, som er riktig, men de er for sene med å gå over i en forward slip, fordi de nå ikke har verken høyde eller distanse igjen til å gjøre det ordentlig. Pga. liten bakkeklaring til motorene kan 747 lande med inntil 30 grader crab. Uten at jeg har skal vedde hodet mitt på det, tror jeg så og si alle SOPer (standard operating procedures) tilsier en go-around på dette landingsopplegget. Det er SOP for alle selskaper som flyr Boeing jets å være stabilisert senest 500 ft. AGL ved en visuell approach. Endret 27. februar 2006 av Lyspære Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 (endret) Er vel et Eurocopter Tiger du har der, Kaffelefse Hva med dette? (som sagt før i tråden, er det fælt mange toseters angrepshelikoptre med chaingun og AT-raketter, ja): Endret 27. februar 2006 av kjehaako Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Det andre gale som skjer, er at de overshooter sin egen oppretting. De går inn i en crab, som er riktig, men de er for sene med å gå over i en forward slip, fordi de nå ikke har verken høyde eller distanse igjen til å gjøre det ordentlig. Pga. liten bakkeklaring til motorene kan 747 lande med inntil 30 grader crab 30 grader bank angle i en forward slip vel? Ser ikke helt hvordan crab skal få en motor til å gå i bakken... Lenke til kommentar
Lyspære Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Ser ikke helt hvordan crab skal få en motor til å gå i bakken... Det er ikke det jeg skriver heller. På grunn av mindre bakkeklaring enn de fleste andre fly må man lande 747 med wings level, derfor er hjulboggiene konstruerte for å tåle landinger med inntil 30 grader crab for å kompansere for sidevind. På f.ex. 737 kan man lande med en kombinasjon av lav vinge og crab, noe som 737 gjør ved autoland. Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 (endret) Er vel et Eurocopter Tiger du har der, Kaffelefse Hva med dette? (som sagt før i tråden, er det fælt mange toseters angrepshelikoptre med chaingun og AT-raketter, ja): 5673330[/snapback] Det er nok eit Agusta A129 Mangusta, ja... Kva med denne her? Endret 27. februar 2006 av Garegaupa Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Et Kamov Ka-28 er det. Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 Er vel en Mil Mi-8 du har der kjehaako Nytt bilde: Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Cessna Bobcat, tenker jeg? Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 En Cessna T-50 Bobcat ja Nytt bilde: Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Lockheed T-33 Shooting Star? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå