Gå til innhold

Forumets fly- og bildetråd!


Anbefalte innlegg

Den er ikke skråstilt, det ser bare sånn ut. Motoren ligger begravd godt nede i halen, men luftinntaket er der oppe. Såvidt jeg vet, finnes det ikke akslinger av gummi, enda :-p. Grunnen til at det er 3 motorer, har noe å gjøre med ETOPS-krav.

 

Forresten, Bfisk: meg bekjent var Hawker Siddeley 121 Trident den første maskinen med Autoland-sertifisering.

Endret av Aleks_r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den er ikke skråstilt, det ser bare sånn ut. Motoren ligger begravd godt nede i halen, men luftinntaket er der oppe. Såvidt jeg vet, finnes det ikke akslinger av gummi, enda :-p. Grunnen til at det er 3 motorer, har noe å gjøre med ETOPS-krav.

 

Forresten, Bfisk: meg bekjent var Hawker Siddeley 121 Trident den første maskinen med Autoland-sertifisering.

5483094[/snapback]

 

Trident var vel bare med i utviklingen av autoland? Uansett, L-1011 var den første widebody-jet'en med Cat-IIIc landing i null sikt.

 

Vetlite: Var en 777 ja, fyr løs nytt bilde du :)

Lenke til kommentar
Den er ikke skråstilt, det ser bare sånn ut. Motoren ligger begravd godt nede i halen, men luftinntaket er der oppe.

5483094[/snapback]

Slik jeg har forstått det, både gjennom lesing og av bilder, er motoren i halen slik vi ser det, men jetten, altså gassene som skyves bakover, ledes gjennom en S-duct, og dyttes ut under vertical stabilzeren.

 

Såvidt jeg vet, finnes det ikke akslinger av gummi, enda :-p.

Nei, men leddede akslinger (kardanger) finnes, sånn forøvrig. Ikke det at jeg tror det ville være noe lurt å bruke et kardangledd i en jetmotor, altså.

 

Grunnen til at det er 3 motorer, har noe å gjøre med ETOPS-krav.

ETOPS beskriver krav for langdistanse flyving for fly med to motorer. Begrepet gjorde seg først allment kjent da 757/767 fikk tillatelse til å fly lengre distanser utenfor power-off gliding distance fra mulige alternates.

 

Forresten, Bfisk: meg bekjent var Hawker Siddeley 121 Trident den første maskinen med Autoland-sertifisering.[7quote]

My bad. Mente første widebody, som andre her har påpekt :)

Lenke til kommentar

Vetlite sin maskin er en Boeing 707. DC-8 har annen neseform og cockpitvinduene er arrangert annerledes.

 

Trident var det første flyet som hadde CAT3 sertifisering. Grunnen til at nesehjulet er montert off-senter, er for at det skal være plass til Smiths Autloland-maskinen.

 

Hva slags fly er dette?

fly210.jpg

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått det, både gjennom lesing og av bilder, er motoren i halen slik vi ser det, men jetten, altså gassene som skyves bakover, ledes gjennom en S-duct, og dyttes ut under vertical stabilzeren.

 

Er du sikker på at det ikke er motsatt? Mener bestem at motoren ligger under sideroret, og en s-duct leder inntaktsluften ned til motoren. Du ser jo også nozzle-delen av motoren bak der. Vill jo også være ett stort tap av kraft hvis gassen skal blåses gjennom s-duct'en, istedetfor at inntaktsgassen ledes gjennom en s-duct.

 

Aleks_r, det du har der er vel en F-86? Litt usikker på modellnummeret, er noe annerledes med cockpit/rygg på den iforhold til vanlig Sabre, kanskje E?

 

edit: Var en liten luremus det der, er ikke en F-86 (preiket med aleks), noen andre får tippe...

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...