Aleks_r Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 (endret) Den er ikke skråstilt, det ser bare sånn ut. Motoren ligger begravd godt nede i halen, men luftinntaket er der oppe. Såvidt jeg vet, finnes det ikke akslinger av gummi, enda :-p. Grunnen til at det er 3 motorer, har noe å gjøre med ETOPS-krav. Forresten, Bfisk: meg bekjent var Hawker Siddeley 121 Trident den første maskinen med Autoland-sertifisering. Endret 22. januar 2006 av Aleks_r Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 Den er ikke skråstilt, det ser bare sånn ut. Motoren ligger begravd godt nede i halen, men luftinntaket er der oppe. Såvidt jeg vet, finnes det ikke akslinger av gummi, enda :-p. Grunnen til at det er 3 motorer, har noe å gjøre med ETOPS-krav. Forresten, Bfisk: meg bekjent var Hawker Siddeley 121 Trident den første maskinen med Autoland-sertifisering. 5483094[/snapback] Trident var vel bare med i utviklingen av autoland? Uansett, L-1011 var den første widebody-jet'en med Cat-IIIc landing i null sikt. Vetlite: Var en 777 ja, fyr løs nytt bilde du Lenke til kommentar
Sovietpig Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 sikkert en sånn dc-3 maskin Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 En dc-3 er det ikke, det er ett to-motors propellfly. Men tror det er store muligheter for at det er en eldre versjon av dc-8? Lenke til kommentar
edge Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Må bare poste bilde av verdens morsomeste fly Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 Beluga FTW! Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Den er ikke skråstilt, det ser bare sånn ut. Motoren ligger begravd godt nede i halen, men luftinntaket er der oppe. 5483094[/snapback] Slik jeg har forstått det, både gjennom lesing og av bilder, er motoren i halen slik vi ser det, men jetten, altså gassene som skyves bakover, ledes gjennom en S-duct, og dyttes ut under vertical stabilzeren. Såvidt jeg vet, finnes det ikke akslinger av gummi, enda :-p. Nei, men leddede akslinger (kardanger) finnes, sånn forøvrig. Ikke det at jeg tror det ville være noe lurt å bruke et kardangledd i en jetmotor, altså. Grunnen til at det er 3 motorer, har noe å gjøre med ETOPS-krav. ETOPS beskriver krav for langdistanse flyving for fly med to motorer. Begrepet gjorde seg først allment kjent da 757/767 fikk tillatelse til å fly lengre distanser utenfor power-off gliding distance fra mulige alternates. Forresten, Bfisk: meg bekjent var Hawker Siddeley 121 Trident den første maskinen med Autoland-sertifisering.[7quote]My bad. Mente første widebody, som andre her har påpekt Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Vetlite sin maskin er en Boeing 707. DC-8 har annen neseform og cockpitvinduene er arrangert annerledes. Trident var det første flyet som hadde CAT3 sertifisering. Grunnen til at nesehjulet er montert off-senter, er for at det skal være plass til Smiths Autloland-maskinen. Hva slags fly er dette? Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) Slik jeg har forstått det, både gjennom lesing og av bilder, er motoren i halen slik vi ser det, men jetten, altså gassene som skyves bakover, ledes gjennom en S-duct, og dyttes ut under vertical stabilzeren. Er du sikker på at det ikke er motsatt? Mener bestem at motoren ligger under sideroret, og en s-duct leder inntaktsluften ned til motoren. Du ser jo også nozzle-delen av motoren bak der. Vill jo også være ett stort tap av kraft hvis gassen skal blåses gjennom s-duct'en, istedetfor at inntaktsgassen ledes gjennom en s-duct. Aleks_r, det du har der er vel en F-86? Litt usikker på modellnummeret, er noe annerledes med cockpit/rygg på den iforhold til vanlig Sabre, kanskje E? edit: Var en liten luremus det der, er ikke en F-86 (preiket med aleks), noen andre får tippe... Endret 23. januar 2006 av Psykopatisk Kaffelefse Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 @PK: nei, jeg er ikke sikker. Jeg antar. You might be very right Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 24. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2006 Vi får vel nesten bare skaffe oss en L-1011 og sjekke Flyet som aleks_r postet er en North American FJ-4 Fury, er bilde av det eneste flygende eksemplaret i luften. Men, siden jeg ikke klarte den (fikk vite det av aleks), får noen andre poste ett bilde Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Det er faktisk en FJ-4B Fury. Den hadde mulighet til å bære atombombe, og det sies at den kan out-turne en F-86 med letthet. Lenke til kommentar
EJN Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Hva er da grunnen til at det ikke ble produsert noe særlig? Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Det ble produsert over 200 stykker av den? Den du ser på bilde, er den eneste av dem som idag er luftdyktig. Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Da vil jeg gjerne legge ut dette flyet, en sivil maskin: Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Ser ut som en De Havilland DH-104 Dove det Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Og det er helt korrekt! Nestemann! Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Neste fly: Også 14 tegn... Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Douglas DC-4 det, vel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå