Gå til innhold

Forumets fly- og bildetråd!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem pokker kunne tro at det satt en puslete 20mm kanon i den kjerra der? :p

synd USA skal slutte å bruke dem... :/

 

edit: tidligere snakket de om å bruke F16 o.l. i disse rollene, og skrape dem i nær fremtid. Nå ser det derimot ut som de har forlenget levtiden til 2028...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Som en kuriositet: A10 kan du lande selv om alt av hydraulikk er skutt i fillebiter. Du kan fly, og dessuten få ut landingshjulene uten hydraulikk. (Det blir selvsagt sinnsykt tungt å fly...) Understellet er nemlig konstruert slik at luftmotstanden vil "åpne det" dersom det slippes løs, og hydraulikken svikter.

 

Er det ingen som vil prøve seg på siste bilde?

Lenke til kommentar
Som en kuriositet: A10 kan du lande selv om alt av hydraulikk er skutt i fillebiter. Du kan fly, og dessuten få ut landingshjulene uten hydraulikk. (Det blir selvsagt sinnsykt tungt å fly...) Understellet er nemlig konstruert slik at luftmotstanden vil "åpne det" dersom det slippes løs, og hydraulikken svikter.

 

Er det ingen som vil prøve seg på siste bilde?

Det er vel strengt tatt noe de fleste fly kan gjøre, å lande uten motor, som igjen betyr ingen hydraulikkpumpe og ingen trykk. De aller fleste er laget med en løsning, F-104 f.eks. lar tyngdekraften gjøre jobben, de faller ut og blir låst i posisjon.

Andre mindre fly har en liten håndpumpe i cockpit for å få opp trykket nok til å få hjulene ut.

Noen fly igjen (tror F-16 er en av dem) har en liten trykkbeholder med nitrogen som presser hjulene ut om de skulle miste hyd.trykket.

For flight controlls så er det forskjellig måter det blir gjort på, men blant annet Starfighteren er utstyrt med en liten turbin som blir drevet av luften som kommer imot. Den greier jo selvsagt ikke å produsere trykk nok til hele systemet så mindre viktige ting (landing gear blant annet) blir koblet ut, slik at alt trykket blir brukt på rorene.

Denne RAT'en (Ram Air Turbine) har også en generator som produserer strøm til ting som flaps og vitale instrumenter.

 

For fly med Fly By Wire så er dette litt verre, om jeg ikke husker dettte helt feil så er boot-prosedyren på f.eks. F-16 å kjøre rorene fre ende til ende for å sjekke at alt er ok (POST :p ). Når da det blir et strømbrudd så vil den restarte og hvis dette skulle skje i mach 1,3 og hele haleflaten skulle finne på å brekke 45° opp så er det en selvfølge at det ikke vil være helt bra. Dette er løst ved å ha en generator som blir satt i fart av en gassflaske med en eller annen form for giftig gass, og det skjer VELDIG raskt. Var vel snakk om langt under et sekund for å få den opp mange tusen rpm.

 

Uten å gå inn på hvilke systemer andre fly bruker så kan jeg garantere at alle har et system for å lande uten hyd.trykk. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det spesielle med A-10 er at den kan fly selv om den er skikkelig skadet. Den kan miste en del av vingen, haleparti, den ene motoren, ja stort sett det meste, og framdeles fly hjem igjen. Den er også veldig lett å reparere, og kommer seg raskt ut i kamp igjen. En annen ting er at den tåler som en okse. Kroppen tåler direkte treff fra 23mm high explosive kuler, og bensintankene er self-sealing. Cockpiten og deler av flight controlsene (som har to reservesystemer, hydraulikken har 1 reservesystem, i tillegg til at den kan flyes manuelt) er dekket av 400kg titanium, og halepartiet er lagd for å spre varmen fra motorene mest mulig, for å unngå å bli ett lett bytte for infrarøde missiler.

Motorene er også plassert slik at de er vanskelig å treffe med AA-guns bakfra.

 

Gatling-gun'en som A-10'en har skyter 30mm kuler ved høy hastighet, som ødelegger alt de kommer over. Gun'en har så høy recoil, at A-10'en vil fly bli bremset ned når den blir brukt (ca 50% av motorenes thrust).

 

edit: En ting til, den gunneren er stor!

GAU-8_avenger.jpg

 

Derfor er A-10 det råeste flyet :D

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar
En a-10 fløy nettopp over huset, i formasjon med en ww2-jager.

Dette er meg no: :D :D :D :D :D :D

 

Gleder meg vilt til imorgen....

Var vel mustangen den fløg i formasjon med

 

Må nesten sies at Tunderbolt'en nesten er lydløs iforhold til P-51 :p

Jepp, det var en P-51 mustang. A-10'en var ihverfall ikke lydløs når den fløy over her :p

Prøv å ha en hel skvadron med F16 fly over deg

Lenke til kommentar

Da var Bergen Airshow 2005 slutt. Tilbrakte størstedelen av dagen på Flesland,

hvor jeg siklet over alt som kunne fly (håper ikke de fuglene går til politiet :p)

Først vil jeg takke arrangørene bak stevnet og de mange personene som stilte opp for å ha klart å gjennomføre det uten store problemer. Også en stor takk til speakerne, som virkelig gjorde en god jobb. Og selvfølgelig alle som fløy!

Overskuddet av stevnet gikk til Den Norske kreftforening, anbefaler alle å donere litt til kampen mot kreft: http://www.kreftforeningen.no/dt_firstlist.asp?gid=2422

 

Så over til det gøye :D

 

Kom opp på Flesland i 10-tiden, og parkerte ved CHC HS sin hangar, 5 meter fra inngangsdøren til stevnet. Drømmeparkering med andre ord!

Gikk inn på plassen mellom SAS sin hanger og CHC sin hanger. Der var det parkert en god del utstillingsfly, bla. en Tornado, C-130 Hercules, Boeing 737, Orion, og en Sea king.

 

Orion.th.jpg

 

Noe som var litt merkelig var at Boeing 737'en stod ubevoktet omtrent bak en hangar. Jeg måtte slevfølgelig bort å se (les: ta) på den. Er egentlig litt overrasket over hvor liten den er. Tok en god titt på motoren, som er mye mindre enn den ser ut til.

 

boeingmotor1.th.jpg

 

Etter å ha snokt litt på utstillingsflyene bevegde jeg meg oppover mot terminalen. På veien oppover stod det mange propellfly, alt fra ww2-jagere til Tiger Moth. Uten tvil mye rått å se på, bla. denne T-6 Harvard, ett treningsfly fra WW2.

 

T-6harvard.th.jpg

 

Rundt klokken to ble Frecce-Tricolori sendt opp. Dette er uten tvil noe av det råeste jeg har sett. 10 jetfly, i pil-formasjon på fem og fem, tar av rett etter hverandre, med bare 1 meters klaring mellom vingespissene. Grunnet det dårlige været måtte italienerne fly sitt low-attitude program. Dette begynte med at ett av flyene forlot formasjonen. Det fungerte da slik at de 9 flyene i formasjon passerte rullebanen, så kom det ene flyet en stund etter og utførte nydelige manøvrer, som crazy flying.

Til slutt fløy soloflyet gjennom formasjonen, mens de slapp ut grønn, rød og hvit røyk. Det var rått!

Etter landingen taxet alle 10 flyene opp til terminalen, og parkerte på en linje, mot publikum som hadde strømt til gjerdet. Der venten flyene på at alle var linet opp, og akkurat samtidig stoppet de motorene. Formasjonsmotorstopp, det er klasse det!

 

Frecce-Tricolori.th.jpg

 

Men, Frecce-Tricolori var ingenting mot Aero-stars! Aero-stars, bestående av 6 fly av typen Yak 50/52 utførte råe manøbrer rett over bakken. De fløy mot hverandre i høy fart, med bare ett par meters klaring mens publikum gispet. De utførte råe stalls, tail-slides, loops og rolls i lav høyde, og de tok en helt RÅ sak på slutten, der to fly loopet inverted ned mot bakken i formasjon, mens ett annet kom mot de og fløy rett under de på slutten av loopen, rett over tre-troppene!

 

aero-star.th.jpg

 

aerostar1.th.jpg

 

Og så var det P-51 Mustang da. Makan til rått fly skal du lete lenge etter, og den lyden! Var helt sykt! Den fløy i formasjon og samtidig med en A-26, som også tok noen råe manøvrer, langt råere enn hva man ville trodd om ett tungt bombefly!

 

p-51-mustang.th.jpg

 

a-26invader.th.jpg

 

Og til slutt, A-10 :D

Der har du rått fly! Lavtflygende, raskt, og mye større en man skulle trodd! Legg merke til stigen for piloten på det ene bildet. Piloten når opp til luken til stigen, det sier litt om størrelsen. Og ja, pilotene fra USAF demo-team var som tatt ut av Top Gun, med samme klær, briller og holding.

 

a-10.th.jpg

 

a-10forfra.th.jpg

 

a-10luft.th.jpg

 

a10andP51.th.jpg

 

Edit: Glemte å nevne en litt artig episode på slutten, da ett Boeing 737 fra Alicante faktisk nødlandet! Ifølge signallampen i cockpiten hadde ikke hjulene gått ned. Den tok derfor 2 lowpass over rullebanen, mens kontroll-tårnet så om hjulene var nede. Det var de, og 737'en gikk inn for landing, mens brannmannskap/ambulanse stod klar. Det gikk heldigvis bra.

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...