Gå til innhold

Forumets fly- og bildetråd!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I enkelte manøvere kan det være fordelaktig, for eksempel sakteflyging. Fordi gearet gir litt mer drag, kan gutta fly med litt mer thrust, og ved høy angle of attack kan dette gi deg litt lavere stall speed pga vectored thrust.

 

Edit: Eller så kan det være så enkelt som at de fleste gear warning systemer kan trigges av flap setting, og at man velger å fly med gearet ute for å slippe å høre på en gear warning - ikke fordi det er irriterende (som det er...) men fordi det kan føre til lavere prosedyredisiplin ifht å gjenkjenne og reagere på en virkelig gear warning. Jeg lærer i alle fall elevene mine at det ikke er ok å fly med gear warning på - når du har hørt på den i 10 min er den ikke mye verdt lengre.

Endret av bfisk
Lenke til kommentar
I enkelte manøvere kan det være fordelaktig, for eksempel sakteflyging. Fordi gearet gir litt mer drag, kan gutta fly med litt mer thrust, og ved høy angle of attack kan dette gi deg litt lavere stall speed pga vectored thrust.

Tror absolutt du er inne på det her. Med gears down får du en asymetisk drag på undersiden av flyet, noe som vil kunne gi det høyere AngleOfAttack (AoA). Denne typen drag vil også gjøre at nesen på flyet bikker raskere frem ved stall, så man kjøper deg også marginer ved denne settingen. Nå har da ikke F18 thrust vectoring.

[

Edit: Eller så kan det være så enkelt som at de fleste gear warning systemer kan trigges av flap setting, og at man velger å fly med gearet ute for å slippe å høre på en gear warning - ikke fordi det er irriterende (som det er...) men fordi det kan føre til lavere prosedyredisiplin ifht å gjenkjenne og reagere på en virkelig gear warning. Jeg lærer i alle fall elevene mine at det ikke er ok å fly med gear warning på - når du har hørt på den i 10 min er den ikke mye verdt lengre.

9507825[/snapback]

Neppe. Blue Angles setter ikke ut hjul fordi det er irriterende for pilotene å høre en alarm.

Endret av Millmax
Lenke til kommentar
The power and aerodynamics of the Hornet allows them to perform a slow high angle of attack "tail sitting" maneuver, and to fly a loop with landing gear down in formation, neither duplicated by the Thunderbirds.

Er sikkert for å demonstrere kraft.

Endret av MK_Blackbird
Lenke til kommentar
Men p.d. er thrustvektoren parallell med flight path, uavhengig av body (pitch) angle, slik at om du dekomponerer, får du en svak økning av lift (thrust x sin aoa) ved høy aoa.

9547269[/snapback]

Thrustvektoren er alltid tilnærmet parallell med flyets lengderetning. Resultantvektoren for trust, drag, lift og gravity er parallell med flight path.

 

Edit typo

Endret av Millmax
Lenke til kommentar
Resultantvektoren for thrust, drag, lift og weight er null i straight-and-level flight...

9568639[/snapback]

State of equiliberium? (jeg kan ikke stave)

 

______

 

Jeg er ikke verdens flinkeste til å gjenkjenne fly eller helikoptere på bilder, men er det bare jeg som synes at Blackwater sitt helikopter i den første lenken ligner mistenkelig mye på det helikopteret en "snikskyter" til den Amerikanske Hæren i den andre lenken?

 

Lenke 1: http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/22/512858.html

Lenke 2: http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/25/513065.html

Lenke til kommentar

Gjett hvem som var på motorkjøring med CF-104 Starfighter idag da? :D

For å si det sånn, når de fyrte igang den relativt grove etterbrenneren på 637 for første gang på 25 år, og du så flyet bykse fram og rev godt i stroppen, samtidig som det rista i bakken, da snakker vi nesten seksuell tenning! :p

Lyden var jo også i en klasse for seg, mye dypere og penere lyd enn F-16.

 

Skadet heller ikke at et par F-16 kjørte ett privat flyshow for oss som var for å se på 637 ;)

post-33224-1190926468_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er i Bodø ja. Har du kjenninger i Starfighters venner-foreningen, Widerøe eller luftforsvaret eller gamle tekniker er det nok ikke noe problem å bli med på sånt. De sender forøvring motorkjøringen idag på Norge rundt imorgen.

 

Hørt noe rykte om at det skal være stort flyshow her i Bodø neste år, ville blitt overrasket om 637 ikke er en del av det.

Lenke til kommentar

Foreningens mål er å få det i lufta. Eneste som gjenstår nå er å få kjøpt to nye utskytningsseter, også få papirarbeidet i orden. Så i luften kommer den nok etterhvert. Skal på sikt bli mulig å kjøpe seg en tur i den etter det jeg har hørt.

 

FYI, Starfighteren parkerer F-16 uten problemer, så en to-seter tur i den tror jeg er ganske rått ;)

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...