visningsnavn2 Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Hvorfor flyr Blue Angels med langing gear ute? Skjønner jeg ikke, gir jo ekstra luftmotstand. 9499094[/snapback] Link? Lenke til kommentar
Piperenser Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Hvorfor flyr Blue Angels med langing gear ute? Skjønner jeg ikke, gir jo ekstra luftmotstand. 9499094[/snapback] For masse øl Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 (endret) I enkelte manøvere kan det være fordelaktig, for eksempel sakteflyging. Fordi gearet gir litt mer drag, kan gutta fly med litt mer thrust, og ved høy angle of attack kan dette gi deg litt lavere stall speed pga vectored thrust. Edit: Eller så kan det være så enkelt som at de fleste gear warning systemer kan trigges av flap setting, og at man velger å fly med gearet ute for å slippe å høre på en gear warning - ikke fordi det er irriterende (som det er...) men fordi det kan føre til lavere prosedyredisiplin ifht å gjenkjenne og reagere på en virkelig gear warning. Jeg lærer i alle fall elevene mine at det ikke er ok å fly med gear warning på - når du har hørt på den i 10 min er den ikke mye verdt lengre. Endret 16. september 2007 av bfisk Lenke til kommentar
cFc Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 KK... Altså, jeg la merke til det på den ene Youtube videoen som det er linket til her. Lenke til kommentar
Millmax Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) I enkelte manøvere kan det være fordelaktig, for eksempel sakteflyging. Fordi gearet gir litt mer drag, kan gutta fly med litt mer thrust, og ved høy angle of attack kan dette gi deg litt lavere stall speed pga vectored thrust. Tror absolutt du er inne på det her. Med gears down får du en asymetisk drag på undersiden av flyet, noe som vil kunne gi det høyere AngleOfAttack (AoA). Denne typen drag vil også gjøre at nesen på flyet bikker raskere frem ved stall, så man kjøper deg også marginer ved denne settingen. Nå har da ikke F18 thrust vectoring. [ Edit: Eller så kan det være så enkelt som at de fleste gear warning systemer kan trigges av flap setting, og at man velger å fly med gearet ute for å slippe å høre på en gear warning - ikke fordi det er irriterende (som det er...) men fordi det kan føre til lavere prosedyredisiplin ifht å gjenkjenne og reagere på en virkelig gear warning. Jeg lærer i alle fall elevene mine at det ikke er ok å fly med gear warning på - når du har hørt på den i 10 min er den ikke mye verdt lengre. 9507825[/snapback] Neppe. Blue Angles setter ikke ut hjul fordi det er irriterende for pilotene å høre en alarm. Endret 21. september 2007 av Millmax Lenke til kommentar
000111222 Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) The power and aerodynamics of the Hornet allows them to perform a slow high angle of attack "tail sitting" maneuver, and to fly a loop with landing gear down in formation, neither duplicated by the Thunderbirds. Er sikkert for å demonstrere kraft. Endret 21. september 2007 av MK_Blackbird Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Nå har da ikke F18 thrust vectoring. Det sa jeg heller ikke. Men p.d. er thrustvektoren parallell med flight path, uavhengig av body (pitch) angle, slik at om du dekomponerer, får du en svak økning av lift (thrust x sin aoa) ved høy aoa. Lenke til kommentar
Millmax Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 (endret) Men p.d. er thrustvektoren parallell med flight path, uavhengig av body (pitch) angle, slik at om du dekomponerer, får du en svak økning av lift (thrust x sin aoa) ved høy aoa. 9547269[/snapback] Thrustvektoren er alltid tilnærmet parallell med flyets lengderetning. Resultantvektoren for trust, drag, lift og gravity er parallell med flight path. Edit typo Endret 24. september 2007 av Millmax Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Resultantvektoren for thrust, drag, lift og weight er null i straight-and-level flight... Lenke til kommentar
visningsnavn2 Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Resultantvektoren for thrust, drag, lift og weight er null i straight-and-level flight... 9568639[/snapback] State of equiliberium? (jeg kan ikke stave) ______ Jeg er ikke verdens flinkeste til å gjenkjenne fly eller helikoptere på bilder, men er det bare jeg som synes at Blackwater sitt helikopter i den første lenken ligner mistenkelig mye på det helikopteret en "snikskyter" til den Amerikanske Hæren i den andre lenken? Lenke 1: http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/22/512858.html Lenke 2: http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/25/513065.html Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 Gjett hvem som var på motorkjøring med CF-104 Starfighter idag da? For å si det sånn, når de fyrte igang den relativt grove etterbrenneren på 637 for første gang på 25 år, og du så flyet bykse fram og rev godt i stroppen, samtidig som det rista i bakken, da snakker vi nesten seksuell tenning! Lyden var jo også i en klasse for seg, mye dypere og penere lyd enn F-16. Skadet heller ikke at et par F-16 kjørte ett privat flyshow for oss som var for å se på 637 Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Hvor er dette, Psykopatisk Kaffelefse? Hvis det er i Bodø, er det noen mulighet for å komme å se på når lignende ting skjer? Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 Det er i Bodø ja. Har du kjenninger i Starfighters venner-foreningen, Widerøe eller luftforsvaret eller gamle tekniker er det nok ikke noe problem å bli med på sånt. De sender forøvring motorkjøringen idag på Norge rundt imorgen. Hørt noe rykte om at det skal være stort flyshow her i Bodø neste år, ville blitt overrasket om 637 ikke er en del av det. Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Nei, dessverre, har ingen kjenninger. Skal vi være venner? Restaures flyet for å settes på museum eller har foreningen planer om å få det opp i lufta, der det hører hjemme? Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 (endret) Foreningens mål er å få det i lufta. Eneste som gjenstår nå er å få kjøpt to nye utskytningsseter, også få papirarbeidet i orden. Så i luften kommer den nok etterhvert. Skal på sikt bli mulig å kjøpe seg en tur i den etter det jeg har hørt. FYI, Starfighteren parkerer F-16 uten problemer, så en to-seter tur i den tror jeg er ganske rått Endret 27. september 2007 av Psykopatisk Kaffelefse Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Utrolig kult! Er det mange piloter i Bodø som har erfaring med Starfighter og skal fly det? Hadde vært utrolig kult å fått en tur i det Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 29. september 2007 Forfatter Del Skrevet 29. september 2007 Kan ikke tenke meg det er så veldig mange piloter som kan fly den enda, men noen e det nok. Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Det ergrer meg som f*en at jeg ikke fikk sett det på TV. Men har en liten film liggende på PC-en da. Men ingen av de to mediene kan erstatte real life! Lenke til kommentar
Velociraptor Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 For en genial tråd ! Selv er jeg nok en F-16 hore, men F-15, Typhoon og Gripen faller også i smak. Her er et bilde ifra Operation: Artic Tiger ved Ørland ( bildet er hentet ifra www.mil.no ) Noen som vet mer om det nye stealt flyet som Kina eller Japan holder på å utvikle ? Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2007 Nettopp hatt et stort prosjekt om dette flyet, som heter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå