Gå til innhold

Harddisk til Shuttle

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg ny Harddisk til min Shuttle SB95PV2 (S-ATA) etter som en Raptor disk ble for lite ;)

Har valgt ut disse 3 harddiskene som jeg har fått anbefalninger av, og som jeg tror passer best.

Kriterier:

- Minst mulig støy

- Ytelse

- Kjøling

- Kapasitet

- Pris (Absolutte makspris: 1500,-)

Disse 3 harddiskene har jeg valgt ut:

- Samsung Spinpoint 200/250GB

- Seagate Barracuda 200/250GB

- Hitachi Deskstar 250GB

Hvilken harddisk ville du valgt, hvis støy, varme og ytelse var de viktigste elementene? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seagate har hatt litt problemer med kanttring på SATA diskene sine.

Dersom tempratur er viktig, vet jeg Hitachi diskene scorer veldig bra i testene. Dette vil du også se hvis du undersøker strømforbruket til diskene.

Samsung er også en veldig stille og kjølig disk.

Anbefaler hitachi og samsung i den rekkefølgen, ettersom Seagate har litt søkestøy.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Hitachi kommer jeg aldri til å legge mine hender på, og Samsung er, på grunn av svært lavt støynivå, ikke blandt de kaldeste. WD og Seagate er bra allroundere, men Seagate er nok hakket stillere, og har i tillegg 5 års garanti.

Mitt valg ville altså ha vært Seagate, og det sier jeg etter å ha hatt tre trøblete IBM (Hitachi) disker og 7-8 problemfrie WD'er.

Lenke til kommentar

Ang. det med knatring på Seagate-disker: Jeg har kun hørt det to ganger i løpet av over 6 mnd. og da var det kun noen små lyder jeg knapt merka over noen få timer ;)

EDIT: Temperaturer: Jeg har 4 disker, de ligger helt oppi hverandre, og de ligger jevnt på ca. 30-35*C, så det burde være godt nok

Endret av sigen
Lenke til kommentar

Etter å ha lest at Hitachi Deskstar 7K250 250GB hadde liten støy, ikke altfor dårlig kjøling, men var også rask så har jeg bestemt meg for en slik harddisk rett etter sommerferien ;)

Det eneste jeg er litt usikker på er om Shuttlen min støtter S-ATA 2, (SB95PV2) men så vidt jeg vet bruker vel WD Raptor 74GB samme S-ATA "teknologi" som Deskstar 7K250 250GB?

Endret av SebRam
Lenke til kommentar
Etter å ha lest at Hitachi Deskstar 7K250 250GB hadde liten støy, ikke altfor dårlig kjøling, men var også rask så har jeg bestemt meg for en slik harddisk rett etter sommerferien ;)

Det eneste jeg er litt usikker på er om Shuttlen min støtter S-ATA 2, (SB95PV2) men så vidt jeg vet bruker vel WD Raptor 74GB samme S-ATA "teknologi" som Deskstar 7K250 250GB?

XPC SB95P V2 Specs

støtter bare sata-1 (150)

Storage

(4) Serial ATA 150 headers

RAID (0, 1) with Intel® Matrix Storage Technology

(1) FDD header

(1) IDE header

(1) 5.25” storage bay

(3) 3.5” storage bays

Lenke til kommentar

Hei. Jeg ville hellder ALDRI kjøpt en Hitachi harddisk. Med tanke på at Hitachi tok over IBm sin harddiskproduksjon, og alle som kan litt historie vet jo hvor elendige IBM diskene var før de la ned produksjonen.

Seagate harddisken har som sagt en del knitring under skriving, og Samsung harddisken er utrolig stillegående, men ikke 100% like bra i ytelse som de andre diskene. Men det er ikke merkbar forkskjell. Både samsung og seagate diskene er relativt kjølige i drift.

Cheers!

Lenke til kommentar

Oppdatering ang. Seagate: 4 stk. tettpakka i et kabinett med dårlig lufting: 34*C, det meste jeg har registrert er 35*C. Den disken det er snakk om ligger over to andre Seagate-disker (250GB) og har ingen vifte som blåser over seg. Tettpakka over den også, der står temp.måler og diskettstasjon som sperrer for eventuell luft. Og knatring er ikke-eksiserende :thumbup:

Lenke til kommentar
Oppdatering ang. Seagate: 4 stk. tettpakka i et kabinett med dårlig lufting: 34*C, det meste jeg har registrert er 35*C. Den disken det er snakk om ligger over to andre Seagate-disker (250GB) og har ingen vifte som blåser over seg. Tettpakka over den også, der står temp.måler og diskettstasjon som sperrer for eventuell luft. Og knatring er ikke-eksiserende :thumbup:

Kunne du gitt meg en url til akkurat denne disken? ;)

Leste tomshardware.com teser, og må si Hitachi Desktar tok seg godt ut i forhold til Seagate diskene. :hmm:

Endret av SebRam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...