Simon88 Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Eg har desse to minne-brikkene, begge PC3200: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) og Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5 Kva skal default "DDR Memory Frequency" vere? Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 DDR står for Dual data rate så i biosen skal det vel stå 200. Og i oppstart 400. Lenke til kommentar
Simon88 Skrevet 12. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2005 oki Men hos meg står det i Bios'en 166.6 mhz, og i oppstarten står det 333 mhz (alt dette som default utan at eg har rørt noko). Kan det vere hovudkortet som ikkje støtter meir? Hovudkortet skal støtte: • Supports four unbuffered DIMM of 2.5V DDR SDRAM. • Supports up to 4GB memory size without ECC. • Supports Dual channel DDR266/333/400MHz. http://www.msi.com.tw/program/products/mai...ail.php?UID=608 Eg legger ved eit bilete AV Cell Menu, kan nokke hjelpe meg slik at eg får stilt FSB:RAM til 1:1 ???? Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 'Current DDR Memory Ferquency' skal settes til 200 Mhz. Lenke til kommentar
Simon88 Skrevet 13. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2005 om det verre hadde vore så enkelt men slik er det altås ikkje! Der berre viser det kva "current DDR Memory" er, men endringane må gjerast ein anna plass. Men kor er den plassen? det vil eg vete Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 (endret) Oi... å "blande" RAM-brikker på ett Via-basert hk, virker på meg som en *meget* dårlig idé. Særlig på ett A64-system.. Ellers står det jo noe "med liten skrift" på MSI's webside om K8T Neo2 som man bør merke seg... 512MB brikker er vel "doble density" og det kan implisere at Bios setter DDR333. Ellers kan trådstarter følge tipset til Bax.. og velge DDR400 i undermenyen som kommer frem når du går inn på "DRAM Configuration" i "Cell Menu". Vi får håpe det går greit.. og ikke BSOD blir resultatet (ville ikke overraske meg).. Edit: Simon88... du må sette DRAM til "manual" dersom du skal få justert timings/frekvens. ..(dersom jeg husker rett). På nyere MSI-hk skal alt kunne gjøres fra Cell Menu.. Det er vel kun eldre/andre produsenter du må gå inn på "Acvanced Chipset Configuration->DRAM settings" for å endre på DRAM innstilliger.. Endret 13. juni 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Simon88 Skrevet 13. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2005 Oi... å "blande" RAM-brikker på ett Via-basert hk, virker på meg som en *meget* dårlig idé. Særlig på ett A64-system..Ellers står det jo noe "med liten skrift" på MSI's webside om K8T Neo2 som man bør merke seg... 512MB brikker er el "doble density" og det kan implisere at Bios setter DDR333. Ellers kan trådstarter følge tipset til Bax.. og velge DDR400 i undermenyen som kommer frem når du går inn på "DRAM Configuration" i "Cell Menu". Vi får håpe det går greit.. og ikke BSOD blir resultatet (ville ikke overrakse meg).. Edit: Simon88... du må sette DRAM til "manual" dersom du skal få justert timings/frekvens. ..(dersom jeg husker rett). På nyere MSI-hk skal alt kunne gjøres fra Cell Menu.. Det er vel kun eldre/andre produsenter du må gå inn på "Acvanced Chipset Configuration->DRAM settings" for å endre på DRAM innstilliger.. Eg fortår deg ikkje heilt. Meiner du at Neo2 automatisk setter frekvensen til 333 ? Eg har prøvd å sette DDR400 inne på "DRAM Configuration", men då blir frekvensen fortsatt 166.6, verker som at man ikkje få den over 166.6 utan å overklokke. Eg har prøvd å kolle det opp i 186.6, og det funka bra. Kan brikkene vere feil plasserte (slots) ? Kva er BSOD? Og burde eg ikkje overklokke? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Eg fortår deg ikkje heilt. Meiner du at Neo2 automatisk setter frekvensen til 333 ?Eg har prøvd å sette DDR400 inne på "DRAM Configuration", men då blir frekvensen fortsatt 166.6, verker som at man ikkje få den over 166.6 utan å overklokke. Eg har prøvd å kolle det opp i 186.6, og det funka bra. Kan brikkene vere feil plasserte (slots) ? Kva er BSOD? Og burde eg ikkje overklokke? Det er noe som tyder på at HK/Bios setter DDR333 ..enten fordi du bruker to ulike typer RAM-brikker.. eller at de er "DS" (dual density). Du må gjerne overklokke.. og da du har klart HT210->DDR364 så er det ett godt tegn på at du kanskje slipper BSOD (Blue Screen Of Death="krasj").. Sjekk websiden til MSI/Manual med tanke på plassering av minnebrikker.. Jeg har selv hatt det HK en kort stund (demovare), men fikk det ikke til å funke i Dual channel med de minnebrikkene jeg hadde tilgjengelig da(= retur).. Lenke til kommentar
Simon88 Skrevet 13. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2005 oki! Eg klokka fint til 220 (dvs 183.2 minne-frekvens), men når eg prøvde å klokke til 224 (dvs 186.6 minne-frekvens) då vart alt heilt fucka!! då kom det blå skjerm under oppstart av Windows. Eg har stilt tilbake til default men likevell så kommer det blå skjerm! er dette normalt? skal ikkje blåskjermen forsvinne når eg har klokke ned igjen? Legger ved eit bilete av blåskjermen (BSOD) Kan minnet vere øydelagt? Eg holdt meg jo langt under 200 som er normalt! Lenke til kommentar
danni Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 jeg har samme hoved kort med a64 3000 prosessor og dette funker helt greit for meg har frecencyen på 220 for litt ekstra effekt men jeg sjønner ikke hva du må gjøre simon prøv å sett den på private der som det står ht frecuency test det å se hva som sjer ;P Lenke til kommentar
Simon88 Skrevet 13. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2005 nei, eg skjønner det ikkje heilt sjølv heller:P Men ka trur dokke skyldast at pc'n ikkje vil starte opp når: 1 FSB/HTT er 224 mhz (orginalt 200 mhz) 2. Ht er 4x, dvs 224 * 4 = 896 mhz. har S939. (orianlt 1000 mhz) 3. Minne frekvensen er 186.6 mhz (orginalt 200 mhz) 4. Har ikkje toucha voltagen !! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Les gjerne overklokkingsguiden til Un0kai.. Den er noe av det bedre på nett om emnet. Og så må du selvsagt øke VCOre når du klokker! Det er ikke mange eksemplarer av CPU/HK som fint klarer seg på default fra 220 og oppover.. Øk gjerne med 0.05 dvs. fra 1.4 til 1.45.. Får du "blåskjerm" (BSOD) må du evt. øke mer... Du har trolig heller ikke sjekket ut om du har AGP/PCI lock aktivert.. Det er ett *must* ved OC over HT220 (10%) på alle chipset.. Via K8T800Pro som du har skal ha dette, men mange utgaver av BIos/HK støtter likevel ikke dette.. Dette må du sjekke via EverestHome. Når du først har vært så uheldig å få en BSOD er det dessverre slik at du i noen tilfelle da må reinstallere WinXP.. "Sorry Mac".. det er hverdagen til en "gal klokker"... Lenke til kommentar
Simon88 Skrevet 13. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2005 Ja, eg må nok reinnstallere Xp =/ Pc'n verka fin og stabil på HTT 220. men prøvde berre me at Prime95 stod på i 1 time ca, og det gjekk heilt fint.. løyrte også 3dmark05, gjekk også fint. Eg har aldri opplevd at den kommer feil når eg køyre prime95. men om det skulle skje, så er det vell ikkje verre enn at eg må rs pc'n? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Aldri opplevd problem i Prime95? Det betyr jo at du er nokså ny i forhold til overklokking ja.. Det er normalt å "slite" mye med Prime95 når man klokker.. og da snakker vi ikke om "småklokking" på 10%.. (Det klarer de aller fleste HK/Bioser/CPU'er glatt på "default").. Når du bruker Prime95 for å sjekke stabilitet.. ifbm. overklokking så vil du erfare at du må gå relativt mye opp på VCore for å få ting "stabilt" (= ingen feil i Prime95 etter 6-12 timers kjøring). Alt av benchmarks.. 3DMarknn, SuperPi kjører gjerne feilfritt på lavere VCore, men for "purister" regnes dette ikke som ett stabilt system. Det som du ofte vil oppleve er at du "møter veggen" ved ett gitt oppsett av CPU, HK, VCore.. kjøleløsning.. Øker du VCore for å prøve å "komme igjennom" Prime95.. øker temp.. CPU blir ustabil.. "repeat".. Min erfaring er at det er en såkalt "sweet spot" som det ikke lønner seg å prøve å komme høyere over.. For mitt S939-system er det 2400Mhz (10x240) @ 1.475VCore.. for mitt Intel-system er det 3500Mhz (250x16)@1.3875 VCore..osv.. Regn osgså med at dette ikke var din siste BSOD/reinstallering dersom du har lyst til å fortsette med litt mer "seriøs" klokking...dessverre.. Lenke til kommentar
Simon88 Skrevet 13. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2005 eg er fult klar over at eg driver med "lite" oveklokking, er jo som sagt berre snakk om 10-15%. Men eg er ikkje interessert i å gå noko lenger, ikkje endå iallfall. Men eg klokka opp til HTT 220 utan å sette på agp lock, dvs 66 mhz. No er det jo snakk om veldig lite overklokking, så det kan vell umulig ha skada nokke at eg ikkje satt på agp lock?? Den har stått på "By default". Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Du har neppe skadet noen komponenter med såpass lite overklokk.. Det er mulig du bør sette APG-"speed" til 66 i Cell Menu for å sikre at evt. fungerende AGP/PCI-lås aktiveres ved klokking.. På mitt Abit AV8 er det "default"..dvs. uGuru/Bios låser AGP/PCI uansett klokk.. (men dette HK har andre "issues"). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå