Madcow01 Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 (endret) Noen som kan gi meg litt tips om hvordan jeg kan kjøre flere domener på samme server med kun en ip adresse. har en server 2003 kjørende på en adsl linje, og ønsker å sette opp flere unike websiter. Jeg vet at det lar seg gjøre, men er ikke sikker på hvordan. Madcow Endret 12. juni 2005 av Madcow01 Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 (endret) hvilken programvare bruker du? apache? iis(er vel det det heter)? skal du også ha ftpfunskjonalitet til dette? hvilken ftpserver bruker du? Endret 12. juni 2005 av Admin'c Lenke til kommentar
Madcow01 Skrevet 12. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2005 Som sagt bruker jeg Ms server 2003 advanced version. Er usikker på om det er nødvendig med Ftp, men hvis jeg finner ut hvordan jeg setter opp multiple websites, så er det vel samme fremgangsmåte for ftp. Problemet mitt er hvordan jeg setter opp flere domener på en ip adresse. Har en website kjørende fra før, men trenger mulighet for å sette opp ett eller flere domener mot samme server. Madcow Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Hva slags tjenester skal du kjøre? Skal ikke være noen problemer med det hvertfall. Lenke til kommentar
Madcow01 Skrevet 12. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2005 Skal kun kjøre websider.Problemet er som sagt å knytte opp fler domener mot samme ip på serverern, slik at det funger fra utsiden. Madcow Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Er veldig enkelt å gjøre via Apache hvertfall, og av hva jeg husker så er det like lett og bare lage et nytt domene inne på ISS. Lenke til kommentar
kamus Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 (endret) Kanskje denne linken kan hjelpe deg litt Endret 12. juni 2005 av kamus Lenke til kommentar
ExTerminator Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Du setter opp de forskjellige domenene med hver sin unike port. feks: hjemme.com:80 borte.com:81 bortevekk.com:83 Kjører du serveren som Domenekontroller i tillegg? DNS server osv? Eller bare primært webserver? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 ExTerminator: Det er absolutt ikke nødvendig, det fungerer fint på linux og ha alt et sted, og da bør det fint gå på Windows og. Lenke til kommentar
olear Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 ExTerminator: Det er absolutt ikke nødvendig, det fungerer fint på linux og ha alt et sted, og da bør det fint gå på Windows og. Du kan da ikke akkurat sammenligne Apache og IIS Lenke til kommentar
MasterBlaster Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Vel, poenget her er vel som ExTerminator er inne på, at Madcow01 prøver å sette opp et webhotell (Mao. en fysisk server som hoster en eller flere domains (DNS) og som skal nås via Internett. For å få til dette så må du registrere alle dine domains hos Internic på en eller annen måte. Dette for at DNS navn skal kunne benyttes i søket etter de forskjellige websider tilhørende forskjellige domains du ønsker å sette opp (Regsitrert mot samme ip adresse). Et annet problem du også må løse er hva du gjør hvis du ikke har fått fast ip adresse av din ISP - da må du i tillegg bruke en dynamisk DNS løsning. Webserver løsning er ikke problemet i denne sammenheng. Lenke til kommentar
flyingpig Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Tror ikke dere helt vet hva dere snakker om... Hvis du bruker apache er saken biff... Da tar du alle domenene dinne og forwarder til din IP adresse. Så åpner du httpd.conf (ligger i apache mappa) og legger inn følgende i slutten av filen <VirtualHost *:80> ServerAdmin "din mail adresse" DocumentRoot "kataogen som siden ligger i" ServerName "domenet" ServerAlias "og under domenet" </VirtualHost> Eksempel: <VirtualHost *:80> ServerAdmin [email protected] DocumentRoot /var/www/html/vg.no ServerName vg.no ServerAlias www.vg.no </VirtualHost> Lenke til kommentar
olear Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Tror ikke dere helt vet hva dere snakker om...Hvis du bruker apache er saken biff... Og det vet du ? Hvis du har lest første innlegg så har du sikkert fått med deg at trådstarter ikke bruker Apache. BTW: Når det gjelder Apache og vhosts så synes jeg løsningen din er tungvindt. Hvis man har flere vhoster så blir det fort rot i httpd.conf (og ikke minst så blir filen unødvendig stor). Anbefaler bruk av include. Lenke til kommentar
Somle_ Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 I IIS så bruker en Host headers for å hoste flere websider på samme ip adresse. Enkelt forklart, når du lager en ny webside i IIS så skriver du inn domenenavnet i host headeren. Sjekk linken som Kamus skrev lenger oppe: Creating Multiple Sites Using Host Header Names (IIS 6.0) Lenke til kommentar
Madcow01 Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2005 Takk for mange gode tips. Jeg sjekker ut dette nå, og gir tilbakemelding når jeg får det til å virke.. Madcow Lenke til kommentar
_Neon_ Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Hei, Dette er ikke noe problem i IIS. Har selv satt opp en server hvor over 40 domener peker til samme server. I IIS er det bare å lage en ny site og legge inn domene navnet i host header. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå